Jump to content
PyroForum.nl

Anne-Jan // nieuwe gebruiker // visco lont machine


ajreijn

Recommended Posts

Ik snap je punt High Denisty. Maar dit werk gaat sowieso in een bepaalde vorm in Belgie gemaakt worden vanaf februari. Het zijn dus zeker geen fictieve vraagstellingen, maar hele concrete vragen met een concreet doel; het inschatten van wat er technisch mogelijk is om uiteindelijk te bepalen hoe deze installatie gemaakt kan gaan worden.

Zo kreeg ik een mail waarin werd geoppperd dat voornamelijk de mate van samenpersing van het buskruit samen met de samenstelling van het buskruit de brandsnelheid zal bepalen. Is nog wel een interessante kwestie of een variable motorsnelheid een variabele samenpersing tot gevolg zal hebben.

Verder is toch ook de vraag naar alternatieven voor NC coating een relevante vraag, of zie ik dat verkeerd?

Link to comment

Het maken van buskruit en in jouw geval mealpowder is niet verboden. Zo ook het hebben van bp of mp is niet verboden.

Iedereen mag tot max 1kg van dit goedje bezitten. Het moet wel worden opgeslagen uit het zicht in gesloten container. Buskruit valt namelijk niet onder de wet wapens en munitie maar onder milieu wetgeving. Verboden is het als je het spul opsluit in een koker of ander soortig device met als doel het hierin te ontsteken. Dan is het namelijk een explosief en dat is bij wet verboden. Bij gerichte controle na bijvoorbeeld een melding zal bp om veiligheidsreden in beslag worden genomen en mogelijk zelfs te plaatse vernietigd.

NC coating heeft een drieledig doel namelijk stevigheid van je fuse, waterdichtheid en niet onbelangrijk buigzaamheid zonder dat er kruit uit je fuse morst. Vooral dit laatste is bij het naar mijn mening een beetje onbenullige kunstzinnige uitspatting een belangrijke zaak. Wanneer kruit langs de buitenzijde vlam kan vatten creëer je een onvoorspelbaar gedrag van de fuse. Daarnaast is het aanbrengen van NC onderhevig aan droogtijd.

Leuk bedacht allemaal maar een beetje wierd science. Wat en wie wil je er mee bereiken?

Link to comment

Is nog wel een interessante kwestie of een variable motorsnelheid een variabele samenpersing tot gevolg zal hebben.

Als je een goede constante BP hebt, en een goede viscomachine, dan zal de brandsnelheid volgens mij niet bijster fluctueren, met gevolg dat de machine minder hoeft te moduleren om het binnen de marge te houden.
Dit is zeker wel van belang als je een snelle lont wilt en een hele kleine marge, maar jij gaf volgens mij aan in je eerste post dat dat niet het doel is.

Als de machine heel rap zijn toeren verhoogd trekt hij harder aan het lont met samenpersing als gevolg lijkt me, maar dat moet je met je regelelectronica kunnen minimaliseren, of mechanisch.

Link to comment

Nou.. Ambachtelijke skills, ik zou je zeggen dat iedereen die in dit topic heeft gereageerd meer pyrotechnische know how heeft als ik. Echt mijn beperkte chemische kennis is er niks bij. Wel heb ik aan een aantal voor het publiek niet nader te noemen technische installaties gesleuteld, en ik ben het creatieve type. Ik zou graag zien dat je in één van die dingen overtuigend uit de bus kan komen. Vind het aan de ene kant cool als er een "visco" machine zou zijn om te tweaken, aan de andere kant vind ik het echt jammer dat ie niet gebruikt word zo als het hoort. Vraag me dan ook stelselmatig af wat de doorslaggevende factor dan moet wezen?

Link to comment

Dank voor jullie meedenken. Heeft zeker een aantal punten opgeleverd die nader onderzoek vereisen.

@High Denisty; bedoel je dat ik met electronica moet gaan opvangen dat er sprake gaat zijn van samenpersing, of moet voorkomen dat er ueberhaupt heel rap toeren verhoogd wordt? In dat eerste geval, denk je dan aan een soort gestuurde BP toevoer?

@Pierohyro & Rocketier. Dit forum lijkt mij niet echt het platform voor een inhoudelijk gesprek over mijn werk. Uiteraard ben ik zeer bereid dit te voeren. Mijn website is webzijt.nl. Hier is ook mijn email adres te vinden.

Link to comment

Je moet inderdaad proberen te voorkomen dat de machine rap zijn toeren verhoogd.

Als je bijv in een knipoog van 3000 naar 6000 RPM gaat garandeer ik je in het uiterste geval een gebroken lont.

Of grote stres op het draad van de lont met naar mijn idee samenpersing, of de invloed hiervan hoog is kan ik je niet met zekerheid zeggen, dat zou je experimenteel kunnen bepalen.

Je zou dus regelelectronica kunnen programmeren die er voor zorgt dat je motor bewust op een bepaald tempo accelereerd of decelereerd. De afstand tussen de sensoren is hierbij van invloed, Hoe dichter die bij elkaar staan hoe sneller de machine op toeren moet komen (of afremmen) om het brandende gedeelte hierbinnen te houden, met een steeds incosistenter resultaat als gevolg.

Nogmaals is het van belang wat je wensen zijn op het gebied van brandsnelheid.

Nee, ik bedoel vooralsnog geen gestuurde BP toevoer.

Link to comment
×
×
  • Create New...