Jump to content
PyroForum.nl

Taskforce OVB


boutnek

Recommended Posts

Ik zat vanochtend lekker met een bakje koffie op de bank nieuws te kijken. Zag ik opeens in het nieuws een oproep langskomen om makers van vuurwerkbommen aan te geven op taskforceovb.nl. Na dit even te checken op hun site merkte ik gelijk al op dat ze überhaupt anti-vuurwerk zijn. Ik hoop niet dat dit steeds een groter item gaat worden in nederland, door een stelletje k* mongolen die het leuk vinden om bezinebommen af te steken op openbare wegen en spullen te slopen. Bij de pagina herken vuurwerkbommen kon ik mijn lach bijna niet inhouden bij de top 5 gevaarlijkste soorten vuurwerk: Romeinse kaarsen???? stelletje prutsers!
Is iemand btw al eens in aanraking gekomen met deze organisatie? Vraag me af hoe zij te werk gaan buiten de anonieme tips om.
Groeten,

M

Link to comment

Deze taskforce heeft zeker een functie .

Het zijn nl de debielen die extreem zware grondknallers zoals die cobra 6 "opleuken"met levensgevaarlijke additieven zoals benzine of bussen deo. Wat deze eencelligen niet schijnen te begrijpen , is dat de bus deodorant fragmenteert en grote scherven metaal rondstrooit. Deze gemodificeerde bommen worden dan gefilmd en op youtube geplempt. Volgens de wetmatigheid van stupiditeit hebben deze filmpjes een stimulerende functie op andere debielen, die dit na willen doen, en uiteraard nog groter willen maken. Wat ik heb begrepen wil deze 'taskforce"deze clips aanpakken en paal en perk stellen aan deze onzin. Daar heeft elke echte vuurwerkliefhebber dus alleen maar voordeel van.

Heel veel ongelukken in Nederland gebeuren vaak met klein vuurwerk zoals i.d.d romeinse kaarsen en nog erger babypijltjes e.d. Juist omdat dit zulke onschuldige artikelen lijken, gebruiken met name kinderen ze om op elkaar en omstanders te schieten. Dit gaat meestal goed, maar soms ook niet, en dan kost zo'n onschuldig pijltje of sterretje uit een romeinse kaars iemand een oog. Ik koop elk jaar voor het zoontje van een vriend van me een beetje vuurwerk, maar vermijd dus romeinse kaarsen en kleine pijltjes. Ik heb zelf gezien dat kinderen inclusief vuurwerkbril elkaar beschoten met romeinse kaarsen, en dat een omstander ( zonder bril) hierdoor geraakt werd in zijn gezicht. Dit ging weer net goed, maar je begrijpt mijn punt hopenlijk.

Het vuurwerkprobleem is een mentaliteitsprobleem hier in Nederland. Bij normaal gebruik is er helemaal niets aan de hand, maar juist het achteloos omgaan en ermee lopen k*utten zorgt elk jaar weer voor slachtoffers en overlast.

Het valt me steeds weer op dat in omliggende landen mensen een stuk normaler omgaan met vuurwerk dan hier. Er is een zeer grote groep die elk jaar weer geniet van al het moois, en zonder overlast te veroorzaken zn spulletjes afsteekt. Er is een kleine groep die helemaal van het pad af is, en ervoor kan zorgen dat er steeds meer animo komt voor een verbod.

Wind je niet op over de ogenschijnlijke fanatiekheid van de dienders, als pure conformisten weten zij vaak niet beter. Er zijn er ook die graag flitsen of dolgraag parkeerboetes uitschrijven, zo werkt het nu eenmaal, en gelukkig maar , anders zou het een grote rotzooi worden in dit overbevolkte land. Helaas is de tijd van het samen leuk houden een beetje voorbij, ook met dank aan weer die bekende kleine groep mensen met een gecombineerd laag IQ en EQ....

Link to comment

Ik ben het helemaal met je eens hierover, echter de vraag is hoe zij tegen ons als hobbyisten die wel verantwoord met vuurwerk omgaan aankijken. Aangezien shells etc. ook in hun top 5 van gevaarlijk verboden vuurwerk staan en zij hier dus ook schijnbaar actief op jagen.
Zolang zij zich concentreren op mongolen die deze bommen maken, heb ik hier uiteraard niets anders dan respect voor.

Link to comment

Het klopt dat shells ook in de top 5 staan.

Dit komt ook door bovengenoemde debielen. Ze schieten vaak uit geïmproviseerde stalen of pvc buizen die niet ingegraven zijn. Ze leggen met publiek eromheen shells op de grond . Binden salutes vast aan verkeersborden/prullenbakken/speeltuigen in een speeltuin. Logisch dat shells op deze wijze gebruikt groot gevaar opleveren voor onschuldige omstanders . Het heeft alles met IQ en EQ te maken, en niets met shells.

Het wegschieten van shells op een groot open afgelegen stuk land , met evt publiek op flinke afstand en vanuit veilige glasvezel buizen levert relatief weinig gevaar op.

Een zelfbouw shell is mijns inziens nog veiliger ook. Een ervaren shell bouwer weet exact wat zn lift doet, en hoe zijn shell zal performen. Wat vaak ook word vergeten is het belang van goede priming. Wat nl niet aangaat qua sterren valt terug naar de grond en kan mensen raken. Dus het is niet alleen lift wat goed moet zijn, ook gasdichte afsluiting en effectieve priming maken een shell betrouwbaar.

Een goede observator neemt vaak de belabberde symmetrie en soms slechte ontsteking waar bij dit commerciële professionele vuurwerk. Het is allemaal massaproductie, dus de kans dat er een storing optreed is ook hoger bij commerciële shells dan bijv. bij een zorgvuldig geconstrueerde amateur shell. Ronde shells zijn de meest storingsvrije artikelen mits goed geconstrueerd. Cannisters zijn vanwege hun ontwerp al gevoeliger voor problemen.

Het gaat er om dat wij als community een gedeeld verantwoordelijkheidsgevoel voelen om geen overlast of schade te veroorzaken. Dat we denken aan mens en dier .

En amateur pyrotechniek hoeft alsjeblieft geen gewoongoed te worden. Ik moet er niet aan denken dat die glimjasjes met wenkbrauw piercings massaal lekker zelf gaan lopen knutselen. Ontmoedigen is beter dan aanmoedigen in dit opzicht.

Ik lees hier vaak posts van nieuwe mensen waarbij het door hun manier van formuleren al snel duidelijk word dat deze persoon niet bijster intelligent is, of voldoende emotioneel volwassen. Dit is niet leeftijdsafhankelijk maar meer persoonsgebonden. Ik hoop maar dat ze snel stoppen met hun onbezonnen plannen tot knutselen, en zich beperken tot genieten van alle leuke artikelen die aan het einde van het jaar 3 dagen hier in Nederland worden aangeboden.

Deze hobby is niet voor iedereen weggelegd, en ik hoop in dit opzicht ook op een gedeeld verantwoordelijkheids gevoel.

Denk aan je omgeving, lees zoveel mogelijk. Begrijp de processen die plaatsvinden, weet alles over eventuele gebruikte chemicaliën. Lees alles wat je kunt lezen. De kennisbronnen die er toe doen zijn grotendeels in het Engels. Niet in staat zijn om technisch Engels te kunnen lezen/begrijpen diskwalificeert je om deze potentieel gevaarlijke hobby veilig te kunnen uitvoeren voor zowel jezelf en je omgeving.

Edited by fred happy
Link to comment

Wederom ben ik het volledig met Fred eens. Ik denk ook dat iedere serieuze pyro zich hierbij zal aansluiten.
De vraag of iemand al eens in aanraking met deze taskforce is gekomen en/of hoe zij tegenover verantwoorde pyro's staan is echter nog steeds niet beantwoord.
In hoeverre willen zij zich bemoeien met ons?

Link to comment

Geen klacht of melding geen zaak. Geen heterdaadje geen zaak. Dus zorg dat je verantwoord bezig bent. Zorg dat je niemand tot last bent.
Ik zou Fred zijn uiteenzetting niet beter kunnen verwoorden.

Als de heren bij je thuis komen en jij hebt vuurwerk in je bezit dan ben je gewoon de sjaak goedertrouw of niet.
De wet zegt duidelijk dat je 3 dagen de beschikking mag hebben over max 25Kg vuurwerk met het juiste keurlabel.
Daarbuiten is het voor particulieren niet toegestaan te beschikken over enig device.

Het is wel jammer dat er in Nederland geen enkele mogelijkheid bestaat om je in dit vak, want dat is het, op een legale manier te bekwamen .
Ik zie het gelijk aan het hebben van een vuurwapen voor het uitoefenen van een hobby. De grote negativiteit ontstaan doordat criminelen en mafkezen wapens gebruiken.
Terwijl er een hele grote groep mensen op een zeer proffesionele manier hun hobby uitoefenen zonder een ander tot last te zijn.
De mens achter het wapen is het probleem niet het wapen zelf.

Met vuurwerk is het zo dat iedereen over een zelfde kam wordt geschoren. Terwijl er wel degelijk heel veel zeer proffesionele beoefenaars zijn.
Ik denk ook dat de Taskforce niet direct op zoek is naar die groep maar dat als er klachten komen dat zij niet anders kunnen dan handhaven.
Ik zie de kloothommels die onze hobby bezoedelen ook liever niet op dit forum. Ik zal er dan ook geen moment over aarzellen om die keihard aan te pakken als er weer eens een KW3L post komt.

Link to comment

Taskforce zegt opzich goede dingen over dat dit soort dingen gevaarlijk zijn maar ik denk niet dat het veel uitmaakt. Ik denk dat jongeren hierdoor meer hun gezichten gaan verbergen op youtube ipv te stoppen door een boete ( pappa betaald toch wel ).
Uiteindelijk werkt taskforce niet , het zorgt er alleen maar meer voor dat mensen meer uit elkaar gaan leven, ooow even de kliklijn bellen en ik heb een goede daad verricht. Heel slecht voor de samenleving ! En dat mensen dit soort dingen nog goedpraten zoals taskforce. Taskforce amahoela dat het werkt.

Ze laten op de foto's gewoon normale stukken vuurwerk zien. Misschien niet legaal volgens de wet maar het zijn zeker geen bommen. Bommen zijn gemaakt om mensen express te verwonden of te doden. Dit gaat nergens over, je stopt dit toch nooit. En het uiteindelijke doel is oud en nieuw en je vrijheid afpakken met dit soort slappe argumenten.

Stukje gefilterd. Het topic gaat over Taskforce en niet over de Grieken. Ontopic graag.

Edited by Rocketier
Link to comment
  • 3 weeks later...

Toch blijf ik mezelf nou afvragen wat voor nut het nou heeft de Taskforce.
Vanmiddag zit ik dan youtube te bekijken en zie je toch weer een hoop van die filmpjes van kinderen die online vuurwerk bestellen uit polen.

Wat bezield zo ventje nou om dit soort filmpjes te uploaden, aandacht?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...