Jump to content
PyroForum.nl

1e x Flash maken. Hulp gevraagd.

RaZe

Recommended Posts

Posted (edited)

Dag beste leden!

Na een hoop lezen, zien, en bekijken wil ik het dan toch gaan proberen. Ik wil een flash compositie maken voor het maken van knallers.

Nu weet ik dat een flash op basis van KNO3 relatief langzaam is, maar wel veiliger en zwakker dan bvb de KCLO4 flash, dus mede daarom heb ik voor KNO3 gekozen.

Geplande verhouding KNO3/AL/S | 5-3-2

Techniche informatie:

- KNO3 Kaliumnitraatv 99%
- Zwavel 99%
- Indian Dark Aluminium poeder 600 mesh
- Kartonen hulzen.

Ik heb een grote werkplaats tot mijn beschikking, maar nu wil ik graag tips m.b.t. veiligheid. Is met deze compositie anti-statische voorzorgmaatregelen nodig? Zoals anti-spray, anti-mat, oid?
Ik heb een werkplaats tot mijn beschikking. Er wordt gewerkt met stoffilters en handschoenen. Gereedschap is van hout.

EDIT: Ratio aangepast naar 5-3-2.

bij voorbaat dank!

Edited by Prophet
Posted

Ik zou me iig beperken tot normale hoeveelheden, niet te grote batches maken.
KNO3 flash zie ik nu niet zomaar detoneren of wat ook, maar op een ontbranding zit je ook niet te wachten, je wordt gefrituurd door de straling.
Het zou stom zijn om te zeggen dat werken zonder anti statisch maatregelen veilig is, ik lig er zelf iig niet zo bar wakker van, ongelukken komen van de meest rare windstreken aanzeilen, vooral op gebied van gewenning.
Die bron zou ik er maar gauw uit editten.

Posted

Ok bedankt. Heb de bron vermelding er maar uit gelaten, en de ratio aangepast (typfout) En wil idd zeker niet te grote batches maken, dit mede ook omdat het voor de knal niet uitmaakt. Je kan uit een 4-5G batch met een uitstekende case/verpakking en net zo goeie knal halen als uit 20G met een slechte casing/huls toch?

Om te beginnen wil ik 1/2-1G maken en dan slagproef doen, etc.

bedankt zover

Posted

Een halve gram maken is veel moeilijker dan 10 g , Ik vraag me ook af of jij wel de middelen hebt om bv 100mg af te wegen. Maar dat terzijde dan.

Maar met betrekking tot de veiligheid, kennis is macht: statische elektriciteit is in deze periode van het jaar al ver te zoeken natuurlijk, mits je het niet zelf opwekt door het gebruik van de daarvoor gevoelige materialen en de benodigde wrijving. Als je met zo'n kleine batch stofmaskers moet gaan dragen zou ik nog eens bestuderen hoe je je flash daadwerkelijk moet maken. Ook het gebruik van handschoenen in deze komt me een beetje onhandig voor, buiten wat wegwerp handschoentjes eventueel met het afwegen van je alu.

Dus de beste tip die ik kan geven is: gewoon beginnen met je 10 g en er veel plezier mee maken en slagproef is iets voor later als je ook een referent en wat ander vergelijkings materiaal hebt gemaakt.

M.V.G. Jason

• Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...