Jump to content
PyroForum.nl

Ik ben...


RedRocket

Recommended Posts

Hoi,

Mijn intresse ligt bij modelraketten. En dankzij onze held James Yawn weet ik dat je zelf motoren kan maken!
Ik heb zelf nog nooit een raketmotor gemaakt, ik heb geen rocket tools(ik weet niet eens of je die echt nodig heb) en ik heb geen idee waar je KNO3 kan krijgen(maar goed ik ben ook nog niet opzoek gegaan :)) .

Als ik zelf raketmotoren zou kunnen maken, zou dat me veel geld besparen. En het is natuurlijk leuk het zelf te kunnen.

Ik hoop dat ik hier nog veel ga leren.

Edited by RedRocket
Link to comment

Jeetje wat een hieperdepieper introductie.......ga er zowat van stuiteren! :)
Je doet voorkomen dat je nu motoren koopt!?(Geen bronnen vermelden dat mag niet!) Ja man raket motoren kan je zelf maken en wil je dat goed doen zijn rocket tools zeer aan te bevelen.
Er is in ieder geval genoeg op dit forum te vinden waarmee je je hart kunt ophalen voor wat betreft rocketry.
Heel veel plezier tijdens het lezen. Een tip! Lees eerst, probeer dan, vind uit en stel dan pas vragen!

Edited by Rocketier
Link to comment

Ja klopt inderdaad, ik koop mijn raketmotoren :). Google maar is naar 'modelraketten'. Daarom ben ik hier ook lid geworden, omdat hier veel informatie te vinden is.

Soms kun je eerst beter vragen, dan domme(gevaarlijke) dingen in elkaar te knutselen. Maar goed voor dat ik ga knutselen wil ik eerst zeker weten wat en hoe je het zou moeten doen.

Maar die rocket tools heb je toch alleen nodig voor de nozzle? James Yawn gebruikt hem alleen om een nozzle te stampen.

Edited by RedRocket
Link to comment

Ik heb ook heel veel raket motortjes gemaakt zonder tool, ben ook met James Yawn begonnen, erg leuk!
Motoren maken met een tool is gewoon sneller en makkelijker maar je hebt er dus wel die tool en vaak ook nog een pers bij nodig.

Pas wel op want ik vind het deel om r-candy te maken waar bijna al het water weg is en je een soort brosse r-candy hebt redelijk gevaarlijk. Als er dan iets mis gaat ben je echt niet op tijd weg Gebruik (net zoals James Yawn) een gezichtsmasker en handschoenen.
Ik zie van die filmpjes op youtube van gasten die r-candy aan het koken zijn, beetje met de pollepel in de rondte zwaaiend en met het hoofd er pal boven en dat alles dan op een open vuurtje..

Link to comment

Oke, hoe maakte je de nozzle dan? Ik dacht aan eentje van hout.

Ja ik ga zowiezo een gezichtsmasker en handschoenen gebruiken en een elektrische kookplaat lijkt me ook veiliger dan eentje met open vuur.

Maar als je nou de rcandy verkruimelt en dan in de motor stopt. Heb je dan niet meer oppervlakte wat kan branden en dus meer thrust? Of is het beter om de core meer oppervlakte te geven door er een bepaalde vorm aan te geven in plaats van rond?

Link to comment

Het zou denk ik niet zo heel veel zin hebben, want je moet je motoren persen, en als je het verkruimeld (wat niet heel makkelijk gaat) moet je het als nog samen persen en dan kan je het net zo goed houden zoals het is. Of denk ik juist beter om het zo te houden als het is. Er is natuurlijk ook nog de kans dat het explodeert omdat alle r-candy in een keer afgaat. Een beetje een granulated black powder effect.

Link to comment

Om even kort en bondig te zijn:
Een houten nozzle is niet de beste keuze, lees het nozzle topic maar eens door.
Verkruimelde brandstof betekend meestal een explosie en rondvliegende raketonderdelen, juist vanwege het (te) grote brandoppervlak.
Het is vrij zinloos om rcandy te persen aangezien het makkelijk met de hand aan te drukken is als het nog warm is.
Een andere vorm van de core is bewerkelijk en onodig, je kan met een ronde core genoeg thrust genereren.

Edited by High Density
Link to comment

Bedankt voor de tips, ik ga binnenkort maar eens een elektrisch bakplaatje en de andere spullen aanschaffen. En wat moois proberen te maken.

Is er een verschil tussen bruin en rood ijzeroxide? Of is dat stiekem hetzelfde? Of is het als beginner niet slim om daarmee te beginnen?

Edited by RedRocket
Link to comment

Let op als je een bak plaat koop, koop er een met een DIKKE bodem. Ik had er eentje gekocht met een flinterdunne bodem en daar verbrandde mijn r-candy in. En bruin ijzeroxide is een mix van rood ijzeroxide en een heleboel andere troep.(die je liever niet wilt). Conclusie: Veeeeel beter om rood ijzer oxide te gebruiken.

Link to comment

We hebben een probleem en dat is dat we dik off topic aan het gaan zijn, maar aan de andere kant weet ik even niet in welk topic (raketbtrandstof, Candy rocket,Candy propellants of Modelraket motor etc) we nu verder moeten gaan :)

Veeeeel beter om rood ijzer oxide te gebruiken.
Mwah... http://www.nakka-rocketry.net/oxidex.html
Nergens voor nodig ook die oxides. Pure r-candy gaat als de brandweer.

Wat joosie1234 zegt over die dikke bodem is heel goed. Wat ik gebruik is een frituurpan met in het frituurvet weer een pan.
Krijg je super regelmatige en goed te regelen warmte van. Edited by pdfbq
Link to comment
Nergens voor nodig ook die oxides. Pure r-candy gaat als de brandweer.

Aangezien ik een paar maanden bezig ben geweest met het systematisch verbeteren van 'candy fuels' trapt dit toch een beetje op mijn ziel.
Het toevoegen van een optimaal percentage rode ijzeroxide liet de snelheid waarmee de droge brandstof verbrandt tot wel 36% toenemen, terwijl de totale kiloprijs van de brandstof slechts 8 cent toenam. Het is inderdaad waar dat R-Candy op zich ook wel wil vliegen, maar ijzeroxide is zéér eenvoudig verkrijgbaar, een aanzienlijke verbetering en praktisch gratis.
De loterij winnen is uiteindelijk ook nergens voor nodig als je een gemiddeld inkomen hebt, maar je geeft je winnende lot toch ook niet weg?




En ik zie nu dat dit eigenlijk een voorstelthread was, dus bij dezen: Welkom op het forum RedRocket~
Link to comment
Wat ik gebruik is een frituurpan met in het frituurvet weer een pan.
Krijg je super regelmatige en goed te regelen warmte van.



Mmmm.... Klinkt goed! Hoe doe je dat precies zonder dat er overal frituur vet zit en geen gekke dingen gebeuren? ik heb nu een hele dikke grill plaat maar de rand is niet hoog genoeg (maar een cm of 1 :) ).
Link to comment
We hebben een probleem en dat is dat we dik off topic aan het gaan zijn, maar


Zoals aangegeven, dus waarom ermee door gaan?
Er zijn genoeg topics over R-candy. Gebruik deze of we (mods) worden weer gedwongen tot het nemen van maatregelen. Voor niemand leuk, dus voorkom dat svp.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...