Jump to content
PyroForum.nl

Modelraket motor


Recommended Posts

Op dit ben ik een poging aan het ondernemen om een modelraketmotor te maken. Omdat deze het meeste overeenkomt met een vuurpijl heb ik het onder dit topic geplaatst. Mijn doel is constante motor te ontwikkelen welke een payload (de modelraket) van +/- 200 gram kan liften.

Ik heb al verschillende testen gedaan met verschil in diameter motorhuis, verschillende rompen, soorten propellant, materialen voor stoppen en dergelijke. Ik ben klein begonnen en het volgende functioneert prima:



Lengte motorhuis: 7 cm

Materiaal: pvc (geel)

Diameter: 13 mm

MP: 5 gram aangestampt (4 uur gemilld)

Houtskool: wilg

Totaal gewicht: 23 gram

Hoogte vlucht: +/- 40 meter

Nozzle: 3,5 mm

Endburner



Ik heb een aantal vragen:

1. Heeft iemand ervaring met het maken van specifieke motoren voor een raket?

2. Ik zou graag meer vermogen/ kracht willen. Iemand advies tips? Eventueel verhouding MP?

3. Hoe persen/ stampen jullie je MP? Hoeveel kracht is er nodig en op welke manier?

4. Ben vooral op zoek naar zoveel mogelijk data en/met onderbouwing van verhoudingen van alle mogelijke eigenschappen zoals venturi, keuze core- of endburner, verhoudingen enz.



Commerciële raketmotoren van verschillende fabrikanten leveren namelijk in een hele korte tijd enorm veel kracht. De impuls is erg groot. Hier ben ik naar opzoek.



Reacties via email zijn ook erg welkom.



Bedankt !!!

Link to comment

Ik ben geen raketdeskundige maar ik weet wel dat je met een 5grams 13mm ID motor geen 200g de lucht in gaat krijgen. ^_^ Wel interessant is natuurlijk om te testen hoeveel zo'n motortje wel aankan, om vervolgens verder te testen met 16mm ID pijltjes. Verder kan je voor modelraketjes denk ik het best coreburners gebruiken, sowieso als je 200g de lucht in wil krijgen. Je fuel moet je rammen met een (rvs) rammer en gewoon een hamer, als je dit niet goed genoeg doet of te veel in een keer in je motortje ramt (te grote increments) kan het zijn dat je fuel te snel opbrandt en je pijltje een knaller wordt (wat je liever niet hebt met PVC). ^_^ Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je venturi en core enzo, maar daar zal je dus mee moeten testen.

Link to comment

Bedankt voor je tips! De verwachting was ook niet dat ik met dit beetje al 200 gram de lucht in zou krijgen. Meer een klein begin, en zo uitbouwen tot uiteindelijk iets wat 200 gram kan liften.

Dan zal ik eens een coreburner proberen. Grotere nozzle neem ik aan, hoe- diep en hoe- dik moet de core zijn? Heb je hier meer concrete info over?

Thanks

Link to comment

Concrete informatie bestaat er spijtig genoeg niet, dit omdat er te veel variabelen zijn.

Als nozzle kan ik je wel aanraden om altijd de ID te gebruiken, als je dit stevig ramt zal hij nooit eruit vliegen.

Bij een core model heb je een grotere venturi nodig, bijvoorbeeld 1/3 of 1/4 van je ID kan goed zijn als je goede brandstof hebt. De coredikte zou ik hetzelfde houden bij deze kleinere maten omdat het sas dat je dan minder weg boort maar een marginaal nut oplevert.

Met een 13.5 pvc zou je ongeveer 60gram moeten halen, met een 16mm raak je aan 200, met 19mm 350 en met 21 moet 450 wel lukken. (hangt sterk af van brandstof en design, maar dit klopt ongeveer voor de short-fast meal models.)

Edited by danny db
Link to comment

Bedankt Danny,

de maten en het bijbehoorde gewicht daar kan ik wat mij. Echter, hoeveel MP moet er dan ongeveer in? Weet je iets over liftgewicht in verhouding met hoeveel MP?

Heb je ervaring met een dikkere motorhuis (steviger) en een stevige stop maar met een kleine venturi? Zodat er meer druk op komt te staan dus de kracht er harder/ sneller uit zal komen? Of is dit te gemakkelijk beredenend?

Is er een ook nog een soort van vuistregel over de lengte van de core? Stel je hebt 4 cm MP dat de core daar 1/3 of 2/3 van zou moeten/ kunnen zijn?

Gr

Link to comment

@ sueno dit zijn waarde voor ultieme designs (van de short-fast fuel's )! Als je 200gram wil halen uit een 16mm dan zal het op de details aankomen. Toch kloppen ze ruwweg, meestal tillen ze hier 3" mee met stok!

Een core model heeft ongeveer 60-70% core, er moet altijd nog de ID boven op als je een doorvoer hebt. Let wel, ik werk onder de assumptie dat je redelijk snelle brandstof gebruikt. Bijvoorbeeld bij een 13.5mm, heb je bij 40mm grain, ongeveer 25 core en 15mm boven op de core. Dit met een 4.5mm venturi.

Bij een stevigere casing dan de standaard PVC zou je bij een cetris paribus veronderstelling (de rest van de variabele blijft gelijk) inderdaad meer druk kunnen verkrijgen en je maximale piekdruk-moment kunnen verhogen. Echter als je deze cetris paribus veronderstelling laat vallen zijn er enkele variabelen die lastig kunnen doen, zo gaat bijvoorbeeld een langere nozzle - die nodig is om de druk te weerstaan- ook voor meer druk zorgen. Ook werk je met zwaarder materiaal waar minder sas in kan!

Over het liftgewicht en de hoeveelheid MP heb ik tot nu toe nog geen conclusies kunnen formuleren. Zoals Sueno hier boven al aanhaalt is er geen enkelvoudig verband tussen inhoud en lift capaciteit, zelfs niet als je het verloren poeder van je core in rekening brengt. Het heeft waarschijnlijker meer te maken met de verkregen kamerdruk en de gas uitstoot.

Zo gebruiken hier ook veel mensen 60-30-10 brandstof die aanzienlijk trager brand en waar zeer lange motoren mee gemaakt kunnen worden! Door de extra hoeveelheid aan brandstof zouden deze designs veel meer kunnen dragen. Maar ze halen het niet van de short-fast fuel modellen in termen van efficiëntie.

Edited by danny db
Link to comment

www.jacobsrocketry.com, ook een mooie site met ook een mooi stuk over brandstof en de werking er van, zeker de moeite waard om dat te lezen. Ik denk dat je met deze 3 sites (ook nog die van Richard Nakka) wel de komende tijd zoet bent om die te lezen. Ik heb die sites nu ook een paar weken ontdekt en ik spot steeds weer leuke en vooral interessante pagina's. Lees er op los zal ik zeggen!

Link to comment
Bedankt voor de info. Zodra ik iets heb wat constant is qua prestaties en ik het in een raket doe zal ik een video posten. Iemand ervaring met vertragingen voor het creeeren van een overdruk?

GR


Ik zou eens contact opnemen met modelraket.nl (ook interresant voor pyrotechniek)

Zeer sympathieke man, met veel kennis van zaken! Edited by Charcoal
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...