Jump to content
PyroForum.nl

Eerste candy rocket


Recommended Posts

32 OD pvc pijp, 15 cm lang.
11mm nozzle.
20/10/2 KNO3/Suiker/Honing mix.
2mm gat door de bovenste stop geboord,
0.3 gram flash.
Daar boven op een laagje wc papier, waar de parachute weer boven kwam te zitten.
Het geheel afgesloten met een dun laagje papier.

Werkte perfect, op het hoogste punt hoorde je een kleine plop, en enkele seconden
later was de parachute zichtbaar.

Ik heb er helaas geen beelden van, maar ik ben van plan het nogmaals te herhalen
en dit maal wel een video te maken.

Stelt weinig voor, maar aangezien het m'n eerste is... :D

Link to comment

Behoorlijk pvc-pijpje gebruik je daar. Hoe heb je de eindstoppen, core, venturi gedaan? Wel raar dat je een flash gebruikt om je parachute te laten opengaan, bij mijn weten zet je je parachute dan in de hens... :D

En thijs, daar gaat wel wat meer brandstof in denk ik. 200/300gram??

Edited by danny db
Link to comment

Ik neem aan dat het hier over die 32mm pvc met extra dikke wand gaat, die heb ik hier ook nog liggen, met 27mm ID. Ik gok dat er zo'n 135g in past (3x zoveel fuel per cm motor en 3x zo lange motor dan 5cm 16mm ID motor = 15g x 3 x 3 = 135g :D). Maar ik ben benieuwd naar een filmpje van je volgende pijl (zeg maar gerust raket).

Hmm, hoeveel stuwkracht zou zo'n dingetje hebben?:D

Link to comment
Behoorlijk pvc-pijpje gebruik je daar. Hoe heb je de eindstoppen, core, venturi gedaan? Wel raar dat je een flash gebruikt om je parachute te laten opengaan, bij mijn weten zet je je parachute dan in de hens... :D

En thijs, daar gaat wel wat meer brandstof in denk ik. 200/300gram??


Ah, vergeten.
Bentonieten eindstoppen, 8mm core, 10mm nozzle.
En over het flash, met een flinke prop wc papier om de hitte op te vangen ging het prima.
Daarbij is het, zoals de naam al doet vermoeden, weg in een flits.
Geen vonken, of nog gloeiende stukjes.

Ook had ik niets anders voorhanden, en dit bleek prima te werken.

Over de brandstof, ik zal het bij de volgende eens wegen.
Ik heb voor deze een ruime overmaat aan brandstof gemaakt, ik schat zo'n 200 gram.

Met de stuwkracht test zal ik nog even wachten, aangezien ik nog te weinig getest heb om de ideale combinatie core/nozzle
uit te vogelen.

Nog wel een vraagje trouwens, als jullie een payload hebben, hoe wordt deze dan doorgelont naar de brandstof?
Ikzelf heb gewoon een gaatje in de bovenste stop geboord en daar een 1.8mm lont van zo'n 2 a 3 cm doorgeduwd.
Dit bleek aardig te werken, maar ik vroeg me af of er nog andere methoden zijn.
Ben op het moment al aan het zoeken op het forum, dus schiet me niet meteen af :D

En het formaat is vooral gekozen omdat ik geen kleinere kant-en-klare parachute bij de hand had. Edited by VanHout
Link to comment

Lont of een andere vertraging aan je payload kan ik je niet aanraden. Laatst was er hier nog een filmpje van wat er gebeurd bij een cato, de payload vliegt weg en explodeert enkele seconden ergens waar je niet wil.

Meal rammen in de doorvoer of meteen quickfuse door het gaatje duwen die direct naar de payload gaat dat doe ik altijd.

ps: Je kan toch ook een grotere diameter van payload gebruiken ipv je casing? Gezien de 200 gram brandstof kan je wel eens gek doen lijkt me!

Edited by danny db
Link to comment
Lont of een andere vertraging aan je payload kan ik je niet aanraden. Laatst was er hier nog een filmpje van wat er gebeurd bij een cato, de payload vliegt weg en explodeert enkele seconden ergens waar je niet wil.

Meal rammen in de doorvoer of meteen quickfuse door het gaatje duwen die direct naar de payload gaat dat doe ik altijd.

Zal ik eens proberen.
ps: Je kan toch ook een grotere diameter van payload gebruiken ipv je casing? Gezien de 200 gram brandstof kan je wel eens gek doen lijkt me!

De payload bovenop de casing bedoel je?
Link to comment

danny wat jij zei is me net vanavond overkomen met het uittesten van een payload op mijn motor. Ik kreeg een cato toen schoot gelukkig een kleine hoeveelheid buskruit in kartonnen buis de lucht in en knalde daar.
Moet je voorstellen als daar 10 gram flash in zat :D

Gr Rens en van houten ik ben benieuwd naar je volgende filmpje kan ik weer wat leren.

Link to comment

Ouch, die moet je inderdaad niet tegen je smoel krijgen.
Ik wacht hoe dan ook nog even met grote hoeveelheden flash in pijlen,
eerst maar even knoeien met >5 gram.
Knalt ook prima, al zeg ik het zelf.

Nog even over de nozzles.
Ik heb de stop ongeveer 1 cm onder de rand geramd, waarna ik de randen licht heb verhit en daarna
licht naar binnen heb gebogen.
Daarna de fuel geramd, 2e stop erboven op.

Wel een vraagje, nozzle, core etc is allemaal duidelijk, maar wat is de venturi eigenlijk?
Is dit de (parabolische/schuine) vorm die men in de nozzle boort om een optimale stuwkract te verkrijgen?

Edited by VanHout
Link to comment

Met het begrip venturi word inderdaad vaak de diameter van de doorgang in je eindstop bedoeld. Het onderscheid tussen venturi en corediameter zit 'em hier in dat het mogelijk is motoren met bijvoorbeeld een 3mm corediameter op te boren naar een 4mm venturi. Daarnaast komt bij grote assembly suikerrakketen vaak het omgekeerde voor, de corediameter is dan veel breder is dan de venturidiameter voor een grotere impuls bij opstijgen. Dit kan wanneer je eerst je motorbehuizing maakt en daar later (voorgegoten) brandstofkokers in monteerd.

Link to comment
Dat lijkt trouwens verdacht hard op een cato...


Nee hij cato'de niet.
De raket ging nadat die vin was afgescheurd als een malle rondspinnen en kwam op de grond terecht.
Om vervolgens een rookbom te worden :D.
Die zwarte plek in het laatste frame bovenin, is het vinnetje.
Link to comment
Nee hij cato'de niet.
De raket ging nadat die vin was afgescheurd als een malle rondspinnen en kwam op de grond terecht.
Om vervolgens een rookbom te worden :D .
Die zwarte plek in het laatste frame bovenin, is het vinnetje.


Zeker spectaculair, hoe heb je de vinnen vastgezet?

@danny & leander
Danku voor de beschrijving, ik zocht er al een tijdje naar maar kon nergens een definitie krijgen.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...