Jump to content
PyroForum.nl

persoonlijke beschermingsmiddelen


fred g.

Recommended Posts

Het viel me op dat er nog geen topic was over persoonlijke beschermingsmiddelen. Het lijkt me leerzaam om te weten wat jullie als beschermingsmiddelen gebruiken bij
het mixen van gevoelige mengsels.

Ik wil 70-30 flash gaan maken om mijn shells mee te boosten. Ik heb er erg veel over gelezen, maar wil graag enigzins beschermd zijn mocht er wat fout gaan.
Ik heb een goed halfgelaatsmasker gekocht, en een goede bril die 100% uv filtert. Lichte gehoorbescherming , een fullface shield, kevlarhandschoenen en een lasjasje van leer. Als ik alles
aantrek en opdoe zie ik er goed beschermd en futuristisch uit :).




Het valt me op dat mijn gelaatsscherm statisch is. Als ik het gezichtsschild boven mijn arm houd, gaan mijn haren overeind staan. Denken jullie dat dit
bij het maken van 70/30 flash het risico juist vergroot?

Wat gebruiken jullie als persoonlijke beschermingsmiddelen?

Edited by fred happy
Link to comment

Mijn blastscreen in volle actie.

Zo een stofmasker zou ik ook eens moeten aanschaffen.

Maar om 5gram flash te maken is zon uitrusting misschien een beetje overkill , je psychologische 'state of mind' is ook belangrijk. Als je iets heel verkrampt aan het doen bent, ben je gebonden om fouten te maken. En zoals ik kan aanvoelen is je state of mind over deze dingen wel heel 'tense'.

Maar goed, er zullen wel genoeg getuigenissen zijn die wenste dat ze deze spullen aan hadden toen er iets mis ging.

Edited by danny db
Link to comment

Hehe, je hebt gelijk hoor, ik ben erg voorzichtig, en vind het ook wat griezelig, dat voel je goed aan. Echter wil ik mijn boeketten een stuk breder hebben als nu, dus boosten lijkt me een goede zet. Ik ga slowflash 5-3-2 en 70/30 proberen, en
dan maar testen wat het beste werkt. Ik heb een foto gezien van een pyrotechnicus die flash aan het mengen was, en die zag er behoorlijk goed beschermd uit. Ik heb gewoon zijn uitrusting aangehouden en besteld.

Alles wat ik lees over flash en de produktie ervan benadrukt de grote hoeveelheid energie die vrijwel onmiddellijk vrijkomt. Het gaat eigenlijk altijd goed, maar gaat het fout dan gaat het goed fout.
Ik wil liever wat overmatig voorzichtig zijn, dan achteloos. Ik speel vrij intensief gitaar, en ben werkelijk dol op mijn vingertjes :)....

Mooi blastshieldje, toffe foto ook. Waar teste je mee? Flash of whistle?

Link to comment

Ja inderdaad 2grammetjes 7-3 in een 3" doen wonderen!

Ik heb zo ook ooit is wat gezien, een of andere Amerikaans programma 'dirty jobs' ofzoiets. Hij was rustig een grote hoeveelheid flash aan het mengen met een simpel mondmasker en in zen shirt, terwijl hij vertelde 'don't make any sudden moves' :). Epic tv to say the least.

Dat was een testje met 15grammetjes whistle (ongeveer de hoeveelheid als je net aan de spindel zit bij een 17mm).

Link to comment

Ja een voordeel van grote batches flash mengen is dat je je niet meer druk hoeft te maken over het dragen van brillen, faceshields, handschoenen .. :)

Maar ik denk dat sowieso dat je inspanningen vooral gericht moeten zijn op het voorkomen van een ongeluk dan om je te trachten te beschermen tegen de gevolgen ervan.

Edited by azure
Link to comment

Aldus een gezichts masker of gelaats scherm die statisch geladen kan zijn is levens gevaarlijk.

Nu zo'n 12 jaar actief op forums kan ik zeggen dat de beste bescherming voor jezelf is om geen kennis te vergaren van forums maar van orginele boeken en het forum te gebruiken om je ervaringen en tips te delen.
Verantwoording: alle forums zijn veel ste vervuild om voor een beginner de juiste informatie eruit te fliteren.

M.V.G. Jason
Owja , de eerste signalering dat er iets fouts dreigt te gaan als geur, temperatuur en geluid , sluit jij volledig af met je PBM...iets om over na te denken.

Edited by Jason
Link to comment
Aldus een gezichts masker of gelaats scherm die statisch geladen kan zijn is levens gevaarlijk.

Nu zo'n 12 jaar actief op forums kan ik zeggen dat de beste bescherming voor jezelf is om geen kennis te vergaren van forums maar van orginele boeken en het forum te gebruiken om je ervaringen en tips te delen.
Verantwoording: alle forums zijn veel ste vervuild om voor een beginner de juiste informatie eruit te fliteren.

M.V.G. Jason
Owja , de eerste signalering dat er iets fouts dreigt te gaan als geur, temperatuur en geluid , sluit jij volledig af met je PBM...iets om over na te denken.



Dat begrijp ik ook heel goed hoor. Uiteraard heb ik eerst de bekende pyro literatuur gelezen. En een account op passfire. Book of flash powders, Lancaster, maar ook casussen van echte ongelukken met flash vind ik erg interessant. Het is niet zo dat ik hier mijn kennis vandaan haal, maar meer dat ik geinteresseerd ben hoe anderen dat doen . En wellicht zit er tussen al die "vervuiling"dan nog een nuttige opmerking :)..

Ik ben erachter gekomen dat mijn gelaatsscherm statisch was omdat ik die beschermlaagjes van de visor eraf haalde. Ik kan nu niets statisch meer ontdekken eraan. Ik heb een vrij grote ballmill, en vind het toch prettig om wat voor mijn gezicht te hebben als ik hem leeg haal. Ik beoefen mijn hobby in stapjes. Ik ben begonnen met meal, en nu wil ik graag wat verder om mijn shells te boosten. Ik kan niet echt om flash heen merk ik. Maar met flash komt automatisch een hoger risico omdat dit mengsel nu eenmaal gevoeliger is dan zwartkruit/meal.

vriendelijke pyro groet Edited by fred happy
Link to comment

Het gebruik van flash is grootendeels wel te vermijden hoor, shells boosten is niet perse nodig, alleen maar bij kleinere kaliber shell's zoals 3 inch kan het voor een betere vollere break zorgen, verder voegt het natuurlijk een extra effect toe aan het geheel door de felle lichtflits. Maar zonder flashbooster willen die nog wel goed breaken.

Statische elektriciteit blijft bij alle pyro-activiteiten wel een gevaarlijke factor, zelfs BP kan onder bepaalde omstandigheden door een statische ontlading tot ontbranding worden gebracht. Gelukkig heb je van die handige antistatische earosolen die al vaak benoemt zijn hier, ze kosten ook geen drol.

Ik ben ook van mening dat je het meest moeite moet steken in het voorkomen van een ongeluk. Ik draag tijdens mijn pyro-experimenten altijd een veiligheidsbril en bij het mengen van chloraat-houdende of GD composities draag ik altijd een stofmasker met verwisselbare filters. Maar met deze maatregelen creëer je geen veiligheid als je de andere veiligheidsaspecten negeert, ze voegen enkel iets toe aan de veiligheid. Ze voorkomen dus enkel, dat als het mis gaat, dat de schade beperkt blijft.

Alleen vindt ik wel dat er op het forum eigenlijk al genoeg aandacht aan dit onderwerp is besteed, daarom is het naar mijn mening niet echt nodig om hierover een nieuw topic te openen.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...