Jump to content
PyroForum.nl

Break charge


pdfbq

Recommended Posts

Ik vind rice hulls duur. 9 euro voor een kilo of zo terwijl er op andere plekken op deze aardkloot op gekookt of gestookt wordt. Is een principe kwestie he :lol:.
Experiment gestart. Zemelen. Betaal je bij Het Kruitvat 3 euro de kilo voor maar dit moet nog goedkoper kunnen.
Ziet er vooralsnog goed uit. Foto is 50g zemelen, even geweekt en uitgeknepen en 45g meal er overheen geschud en gemengd.
Vooralsnog ziet het er 'belovend' uit.

brandtest volgt.

Link to comment

Met 1 kg kan je ± 80 4" shells voorzien van mealcoated ricehulls, er vanuit gaande dat je 70gram per shell gebruikt. Dat is 11 cent per 4" shell. Het is maar wat je duur vind.
Ergens anders wordt er misschien op gekookt, maar het moet ook nog helemaal hierheen gehaald worden :lol:

Je kan ook gewoon pulverone gebruiken, is misschien nog goedkoper, afhankelijk van de prijs van je chems.
Ricehulls is een lichte drager, met stevigheid en veerkracht, je gebruikt een relatief lichte drager, omdat je ook weer niet teveel burst wilt gebruiken.

Brandsnelheid zal meer van het soort houtskool, binder, zuiverheid en fijnheid afhangen dan van de drager.

Link to comment

Maak je vooralsnog geen zorgen want het lijkt erop dat de zemelen teveel vocht opnemen. In ieder geval een verhouding van 1 op 1 werkt niet.
Je ziet duidelijk dat de KNO3 in de zemel getrokken is.

Heb nu nogmaals gecoat. Dan krijg je verhouding van 1 op 4 (gewicht) en dat gaat wel als de brandweer.

Ga nog een keer proberen maar dan 1:3 en de zemelen heel goed centrifugeren of zo.

Is niet alleen die 9 euro, komen toch ook nog verzendkosten bij en zo en op www.pyro-stuff.com staat dat je er 50 4" mee kan doen dus die 0.11 is een beetje aan de krappe kant. Het is fijner als je dat soort dingen otc weet te vinden. Maar je hebt natuurlijk gelijk Ener. Als rice hulls otc hadden gestaan voor 9 euro had ik ze al lang gehad.
Ik ga ook nog eens vermiculite proberen. 16 kilo voor 10 euro of zo.

Edited by pdfbq
Link to comment

Veel beter resultaat nu.
- Zemelen laten weken voor een minuutje.
- In oude theedoek in de centrifuge
- Dan meal in de verhouding 1:3 erbij (droogewicht zemelen : meal met 5% dextrine)
- Goed mengen
- Drogen en overtollige meal in zeef eraf zeven

Resultaat.
Hier eerste burntest van eerste run (de mislukte batch dus).
mislukt.wmv
Foto van nieuwe batch met een dichtheid van 0.3 g/cm3
https://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1273671129.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-3042-1273671098.jpg

En hier de burntest van deze batch. Die brand wel zoals het zou moeten lijkt me
gelukt.wmv

Note: Er kwam erg veel meal vanaf bij het zeven. Dat gebruik ik gewoon weer maar denk nu dat de verhouding 1:2 beter is.

Edited by pdfbq
Link to comment
Ziet er prima uit! Ben benieuwd hoe de breaks zullen zijn met je MCB, heb je er al plannen voor?
Heb het gemaakt om in vuurpijlen met zelfgemaakte 5cm binnendiameter hemi's met flashbooster te laten breken.
Misschien zijn die 5cm hemi's te klein hoor, heb gelezen dat rice hulls pas vanaf 4" gebruikt worden maar pulverone lijkt me zo'n overkill (qua gebruik meal en gewicht) .

Zeker snel, had je het los liggen of een beetje aangedrukt? Toch blijf ik lekker bij de RH :lol:.
Niet aangedrukt. Als je RH hebt zou ik er zeker niet vanaf stappen! Is denk ik toch wel het mooiste.

Heb vandaag kilo vermiculite gekocht bij de klei fröbel winkel. Morgen weten we meer.

O ja, ik heb wel hele snelle meal. Zelfgemaakte houtskool van kastanje of wilg. Eerst 100/67 C/S 3 uur premillen en ook je KNO3 premillen en dan 25/75 CSmix/KNO3 uurtje samen. Edited by pdfbq
Link to comment

De meeste shell's moeten het toch van hun pasting of flashbooster hebben, wat je dan nog gebruikt als opvulling maakt vrij weinig uit :lol:. Chinezen pakken daarom zoiets als rice hull's, dat kost daar toch niets (afval ofzo..?). Graanvliesjes werken opzich ook gewoon hoor, makkelijker verkrijgbaar voor de nederlander.

Link to comment
Guest Goner

De drager maakt inderdaad niet zo veel uit, maar het is leuk/handig om te weten of het überhaupt kan en het kan aardig wat geld schelen op de lange termijn, wat weer handig is als je niet zo'n ruim budget hebt! :lol:

Is het trouwens een idee om zulke resultaten te uploaden naar de Wiki? Zonde als de resultaten verloren gaan, je kan ze desnoods als tabel naar mij PMen...

Link to comment

Oeww....
Vermicilite is misschien nog wel mooier...!

Je hebt het in drie maten 0-3mm 2-5mm en 6-15mm
Ik heb hier 0-2mm want dat was het enige dat ze hadden bij de klei fröbel winker.
In de tuinbouw en als isolatie wordt het verder toegepast.

Hier foto van MCV (meal coated vermiculite) Super mooi regelmatig gecoat en lekker 'sponzig'.


en hier de burntest
vermiculite.wmv
Is misschien iets langzamer dan de MCZ (meal coated zemelen) maar dat komt denk ik omdat het wat fijner en regelmatiger is zodat de ruime tussen de korrels een stuk kleiner is.
Ook is het soortelijk gewicht iets hoger (0.32 g/cm3) maar de algemene structuur is wel heel mooi.

Verhouding 1:2 V/M

Ga denk ik toch maar een 100L zak 2-5mm halen.

Edited by pdfbq
Link to comment
Als vermiculiet werkt, mischien is perliet dan nog wel beter..Zo te zien is dat ietsje onregelmatiger gevormt..en volgens mij ook lichter..Damn I need me a ballmill damnit!!

Daar ben ik niet zo zeker van. Perlite is volgens mij keihard en heel erg poreus. Je wil eigenlijk juist niet dat er veel water in zit. Dit omdat dan de KNO3 uit je meal gezogen wordt wanneer de boel aan het drogen is.
De veerkrachtig van de vermiculite is ook een hele fijne eigenschap als je de boel bij elkaar wilt houden binnen in je shell, of m dichtdoet of zo, dat je met goed fatsoen nog een beetje kan duwen.
(Heb vermiculite overigens niet zelf bedacht. die komt van Pyroguide)
Link to comment

Nee, ik heb het hier liggen denk dat het zelfs zachter is dan vermiculiet.
Voor wbt absorbtie van water, denk ik dat het vergelijkbaar is met elkaar.
quote-je : Vermiculiet wordt gebruikt om zijn temperatuurbestendige en -isolerende eigenschappen, lichte gewicht, en vloeistofabsorberende eigenschappen.

Beiden worden gebruikt als- of als toevoeging aan substraten voor planten e.d.

Het is niet keihard, als je er op drukt verpoederd het gewoon. Ik verwacht binnenkort m'n ballmill te hebben dan zal ik eens kijken of het iets is.

Link to comment
Het is niet keihard, als je er op drukt verpoederd het gewoon.

Het moet een beetje veren, veerkracht hebben. Met keihard bedoelde ik niet dat het niet stuk te krijgen is maar dat het absoluut niet flexibel is en volgens mij is perlite dat niet.
Ik ken het allebei. Perlite zal ook wel gaan maar als je de keus hebt zou ik voor de veerkrachtigere variant kiezen
Link to comment
  • 5 months later...

Ik heb een testje gedaan met stro stukjes gecoat met meal de verhouding is 3g meal op 1g stro stukjes.

Resultaat van een test van 10 gram 'opgesloten' in een wc rolletje die met 1 laagje shilderstape dicht gekleefd is.
test_10_MC_straw.wmv
Sorry als dit in het verkeerde topic staat verplaats het gerust.
Song: Panjabi MC - Mundian To Bach Ke

@hieronder: Ik heb het stro gewoon in korte stukjes geknipt van ongeveer 1 cm. Ik was erop gekomen omdat ik het ergens gelezen had dat sommige beweren dat het ook met korte stukjes stro kon.
Foto's volgen wel nog. 3:1 is inderdaad nogal veel ik had na verwerking wel nog wat meal liggen op het papier waar ik ze op gemaakt had.
edit 2: Wat ik wel heb ondervonden is dat het stro verre van helemaal gecoat is ik kan nog zeer goed de goudglans van het stro zien na de coating. Is dit ook zo bij MCRH ?

MVG, Destroyer

Edited by destroyer
Link to comment

Werkt prima dus! Je MCS (Meal Coated Sto) maar 3:1 is wel beetje veel meal weinig stro. Probeer eens 1:3.

Ik had ook over stro nagedacht maar had geen goed plan om ze fijn te krijgen die strootjes. (nu wel want heb nu een gehaktmolen).
Ga ik zeker ook proberen

edit: Wat ik schreef n.l. 1:3 is onzin, excuus. Ik doe nu voor mijn MCZ 2:1. Je wil gewoon een lekker luchtige boel hebben.

Edited by pdfbq
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...