Jump to content
PyroForum.nl

Nederlandse wet

David.

Recommended Posts

Posted (edited)

Hoi, Ik heb me hier net geregistreerd. Mooi forum hoor (: Ik heb een vraag over de Nederlandse wet. Hoe zit het met het bestellen en houden van chemicaliën? Loop ik hier geen risico mee? En wat zijn de straffen? Ik wil graag goed weten waar ik mee bezig ben voordat ik iets koop. :lol: Groet, David p.s: Sorry als dit in het verkeerde forumonderdeel staat.

Edited by David.
Posted

Welke chemicalien?
Dat maakt namelijk ontzettend veel verschil.
In principe mag iemand in nederland de meeste chemicalien bezitten mits het niet te grote hoeveelheden zijn en niet voor de verkeerde doeleinden word toegepast.
Er zijn uiteraard uitzonderingen zoals de stoffen op de lijsten waaronder bijv drugs en directe stoffen daar naar toe oftewel zogenaamd precursoren.
Zo bijvoorbeeld ook explosieven, zenuwgas , sterk radioactief materiaal etc.

Dus ik stel voor dat je iets specifieker bent.

Posted
Welke chemicalien?
Dat maakt namelijk ontzettend veel verschil.
In principe mag iemand in nederland de meeste chemicalien bezitten mits het niet te grote hoeveelheden zijn en niet voor de verkeerde doeleinden word toegepast.
Er zijn uiteraard uitzonderingen zoals de stoffen op de lijsten waaronder bijv drugs en directe stoffen daar naar toe oftewel zogenaamd precursoren.
Zo bijvoorbeeld ook explosieven, zenuwgas , sterk radioactief materiaal etc.

Dus ik stel voor dat je iets specifieker bent.

Hoi,

Bedankt voor je bericht. Het gaat hier om chemicaliën om bijvoorbeeld flash te maken (KClO4, Aluminium, Zwavel).

Posted (edited)

Deze stoffen mag je best hebben zolang je er geen flash mee maakt.
Zolang je er niet teveel van hebt, het veilig opslaat etc.

De grap is dat zwavel bijv voor de tuin wordt gebruikt , dus ja dat mag je best hebben.
Zo ook voor KNO3 , altijd fijn als je appelbomen in je tuin hebt.
Aluminium werkt prima om verf mee te maken :lol:

Enige voorzichtigheid is zonder meer geboden bij het bestellen van dit soort chemicalien.
Zorg ervoor dat je iniedergeval niet meteen bij de eerste best een bestelling plaatst waar al deze stoffen op staan.
Ook de mensen die dit leveren kunnen 1+1 wel oplossen.

Edited by Guest
Posted

Ik vraag me af of je kan worden opgepakt door de politie als ze chemicaliën als barium/strontium nitraat, ammonium perchloraat enzo(dus de NIET huis, tuin en keuken chems) in je huis aantreffen samen met kalium nitraat zwavel en houtskool.
Dan trappen ze vast niet in het smoesje: ja dat is voor in de tuin :lol:

Het houden van chems is volgens mij niet verboden maar het is vrij duidelijk als je dit soort chems in bezit heb dat dat voor de pyrotechniek is(wat natuurlijk verboden is!)

Posted (edited)

Zolang je geen emmertje meal naast je chems hebt staan kan je waarschijnlijk niet veel gebeuren en zelfs als je het wel hebt weet ik niet of ze iets kunnen doen.. Ik dacht zelfs een keer gelezen te hebben dat een member van dit forum na in beslagname en onderzoek van zijn chems alles gewoon terugkreeg van de blauwe mannetjes, hij had dacht ik zelfs ook nog wat sassen (die zijn door de eod meegenomen ofzo).

Edited by mercurius
Posted

Heeft iemand misschien specifieke data over de toegestane hoeveelheden van bepaalde chemicalien? Ik heb even gezocht maar ik kon er niks over vinden.
Posted (edited)
Heeft iemand misschien specifieke data over de toegestane hoeveelheden van bepaalde chemicalien? Ik heb even gezocht maar ik kon er niks over vinden.

Daar ben ik ook naar op zoek.

Wat ik altijd dacht is dat het zolang het een hobby is, dat je het mag houden en gebruiken. Je mag bijvoorbeeld een katanazwaard in Nederland hebben als "hobby". Zolang je er alleen in huis mee traint en niet op straat gaat rondzwaaien met het ding is het niet strafbaar.

Dit geldt toch ook voor chemicaliën? Edited by David.
Posted

Dat dacht ik ook ja, en zelfs al heb je een katana en je bent van plan om er mee rond te gaan zwaaien kunnen ze niet veel doen totdat je het echt gedaan hebt. Al doe je het dan ook nog eens op een afgelegen weiland waar niemand langskomt dan is de kans op vervolging erg klein.

Posted

Hhm deze discussie komt mijn erg bekent voor...

Nou: Pyrotechniek, dus het vervaardigen en afsteken van pyrotechnische devices is zonder vergunning volgens de Nederlandse wet verboden.

Echter het bezitten van laboratorium chemicaliën zoals KNO3, benzoëzuur of zwavelzuur enzovoort is niet verboden bij de Nederlandse wet, mits je geen ongein uithaalt en mensen of je eigen leven in gevaar brengt. Natuurlijk is het zoals eerder genoemd verboden stoffen zonder de juiste papieren te bezitten te hebben zoals azijnzuuranhydride omdat je daarmee simpel gezegd bijna alle stoffen kunt synthetiseren die onze (misschien niet zo) lieve heer verboden (drugs enzovoort) heeft.

Het bezitten van kaliumchloraat aluminiumpoeder enzovoort is dus niet verboden zolang je het netjes in je kast heb staan en gebruikt voor labo-experimenten, echter ga je er een knallertje van maken en ga je het mengen om er ander vuurwerk van te maken dan ben je volgens de wet verkeerd bezig.

Posted

Wel, ik zie dat het hier allemaal gaat om de nederlandse wet. Maar geld dat ook voor de Belgische wet? Of is de Belgische wet nog strenger?

Posted

Lijkt mij dat de wet in België wat minder streng is, omdat er ook veel zwaarder vuurwerk is toegestaan maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Weet iemand eigenlijk wat voor straf erop staat als er Bij je thuis naast chems ook een bakje meal wordt gevonden? Want bijna elke pyro heeft altijd wel ergens wat meal of andere Sas liggen. Dit is al eens bij een forummer gebeurd maar ik heb nooit gehoord of er straffen oid zijn uitgedeeld.

• 1 month later...
Posted

Interesant topic. Wellicht kan ik wat licht schijnen vanuit "mijn hoekje" van de hobby.

Belgie en Nederland ontlopen elkaar niet veel op dit vlak. Het al dan niet toestaan van "zwaarder vuurwerk" in België is eigenlijk niet relevant voor de discussie of je bepaalde stoffen in huis mag hebben en/of daar vuurwerk mee vervaardigd. In beide landen is het zelf vervaardigen, of zelfs het modificeren van vuurwerk compleet verboden.

Even over het "zware vuurwerk" in België; Daar is een hoop veranderd. Spektakelvuurwerk is sinds december 2009 officieel niet meer te koop voor Kvk-houders en het feestvuurwerk is (op het knalvuurwerk na) in bepaalde opzichten zelfs inferieur geworden aan het Nederlandse assortiment.

Terug "on topic"; het bezitten van enkele afzonderlijke chemicaliën is op zichzelf niet strafbaar, mits deze inderdaad niet op de lijst verboden stoffen staan (zoals eerder genoemd in dit topic). Het gaat bij de handhaving om de zogenaamde context waarin de stoffen geplaatst zijn en de aantoonbare intentie om er strafbare activiteiten mee te ontplooien. Dit geldt niet alleen voor pyro-technische stoffen, maar ook voor meer alledaagse stoffen. Wasbenzine mag je bijvoorbeeld gewoon in je keukenkastje bewaren. Je mag het echter niet gebruiken om er een molotovcocktail mee te maken. Je "verhaal" is dus belangrijk als er een discussie ontstaat over het bezit. De gevaren van opslag en verwerking ga ik niet verder op in, want hier weten jullie weer meer van dan ik :lol:

Cameo

Posted

Waar is dat lijstje met ' verboden stoffen' ergens te vinden dan? Ben ik wel benieuwd naar nu.

Ik denk dat wanneer je alle oxidatoren en reductoren die je nodig hebt voor pyro bij elkaar in je keukenkastje liggen + wat buskruit erbij dat je verhaal er dan niet zo veel meer toe doet eigenlijk.

Posted (edited)

Haha, nee dan is er voor de wet weinig twijfel over je intenties :lol: Maar dan ben je als hobby pyro ook niet erg verstandig bezig, denk ik.

Die lijst heb ik helaas niet voor je, ExplosiveCoek. Ik ben zelf meer ingelezen in de consumentenzijde van de regels en wetten. Maar ik weet wel dat bijvoorbeeld Apotheken zo'n lijst hanteren. Zij letten daarbij niet alleen op hetgeen wordt besteld, maar ook op de hoeveelheid en bepaalde combinaties. In bepaalde gevallen wordt weliswaar geleverd, maar worden je gegevens wel opgenomen in een bepaald bestand.

Sorry dat ik wat algemeen moet blijven, maar zoals gezegd bevind mijn kennis zich vooral in het consumentenstukje. Ik zal eens navraag doen bij een kennis van me die beter op de hoogte is van de chemische achtergronden en restricties.

[update 27/4]
Na wat rondbellen en vragen, helaas nog geen lijst gevonden. Wel het nodige aan informatie rijker. Zo is het gros aan grondstoffen gewoon toegestaan voor verkoop aan consumenten. Wel is er een soort ongeschreven afspraak onder de grote verstrekkers om "toezicht te houden" op mogelijk oneigenlijk gebruik van bepaalde "bekende stoffen". Bedrijven zijn hier niet zozeer wettelijk toe verplicht, maar realiseren zich hun verantwoordelijkheid bij incidenten of ongelukken, waarbij de door hun geleverde materialen een hoofdrol speelden.

Even simpel gezegd; Pietje haalt, na het lezen van een paar recepten op internet, de benodigde ingrediënten voor "een bom". De bom gaat echter af, terwijl Pietje de compositie bereid. Pietje moet een hand missen en de politie start een onderzoek om de gebeurtenissen in kaart te brengen. Het forum waar Pietje vaak komt om zijn ideeën op te doen, maar ook de shop waar hij de ingrediënten kocht, worden bij het onderzoek betrokken. Geloof me, dat wil je als forum-eindverantwoordelijke of winkelier echt niet. Het kan verstrekkende gevolgen hebben.

De enige lijst met "verboden stoffen" die ik kon vinden had overigens betrekking op de niet toegestane ingredienten van composities voor Nederlands consumentenvuurwerk. Deze lijst is echter meer relevant voor mijn hobby dan die van jullie :D

Hoop dat ik hier iets mee bijdraag.

Cameo

Edited by Cameo
Posted (edited)

CWC (Chemical Weapons Convention) lijsten staan op wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sched...ances_%28CWC%29

verder zal het ook niet slim zijn bepaalde precursors te kopen (denk aan RP, nitroethaan etc.)

edit: amateurchemie had een lijstje, link is dood nu. http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=17&t=43

Edited by 00h
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...