Jump to content
PyroForum.nl

red ruby en emerald green


Recommended Posts

De break moet wel rond blijven neem ik aan? In dat geval moet je gewoon in de midden de ontsteking hebben. Op deze manier is de druk overal even groot, wat er tegen de binnenkant van de casing drukt, zodat wanneer het breakt het boeket rond is.

Dat de sterren pas buiten de casing ontbranden is heel simpel te verklaren. De breakcharge is nog niet volledig opgebrand, terwijl de druk al wel groot genoeg is om de casing te breaken. De rest van de liftcharge moet dan nog ontbranden en zorgt ook nog voor de hete gassen die zich dan rond de sterren wringen, want uitzettende gassen kunnen makkelijker gassen verplaatsen dan vaste stoffen. De sterren gaan aan en je ziet een mooi boeket.

Dit is heel makkelijk te bewijzen, want waarom krijg je anders een breder boeket met een booster erin?
De booster gaat te snel voor de casing om te breaken, maar zorgt er wel voor dat heel veel van de breakcharge dan alwel aan is, dus meer gasvorming in kortere tijd, veel meer stuwing naar buiten, dus een breder boeket.
Hopelijk is het te volgen...

Link to comment
  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sorry dat ik de discussie onderbreek maar ik heb even iets heel andere vragen.
Ik heb nu eindelijk mijn chemicaliën en al wat vaker willow stars gemaakt en ik dacht dat het wel eens tijd zou worden om aan een gekleurde star te beginnen.
Ik wil graag deze comp maken:

Weingart Red Cut/Pumped/Candle #1
Potassium chlorate 38.7
Red gum or Shellac 6.5
Charcoal (airfloat) 12.9
Strontium nitrate 38.7
Dextrin 3.2
Add 25% alcohol / 75% water

Kan ik dan gewoon alle chemicaliën afwegen en bij elkaar in een ball mill gooien of moet ik ze apart millen?
En als ik ze gemilled heb kan ik er dan gewoon 25% alchol en 75% water mengsel bij doen totdat ik het kan kneden en er dan pumped stars van maken? Of moet ik met bijzondere dingen rekening houden?
Alvast bedankt.

Link to comment

Je moet alle chemicaliën apart millen!!!! En daarna gewoon bij elkaar mengen. Bijv. door de Diaper method of in je mortier en vijzel of screen ze bij elkaar. (laatste doe ik altijd). Daarna bevochtig je het mengsel. En pump je ze . Zoals je al zij. Eigenlijk het enigste wat ik in ball mill stop van composities is iets met :Kno3-s-c en dex. Nooit iets met chloraten millen!!

Edited by kclo3
Link to comment

Alle chemicaliën appart? Gewoon chloraat met nitraat samen millen, en de red gum houtskool en dextrine appart millen. Overigens hoeft alles lang niet airfloat te zijn voor sterren composities, als het maar >200# is en een beetje homogeen.

Verder is het inderdaad wel oppassen met ballmillen. Zwavel kun je bijvoorbeeld nooit veilig met aluminium-, magnesium- of magnaliumpoeder samen millen, en ook niet met oxidatoren, omdat zwavel zowel brandstof als reductor is. Eigenlijk zijn alleen losse chemicaliën, buskruit en KNO3 met een niet reactieve brandstof veilig te millen.

Als ik jou was zou ik btw op zoek gaan naar een andere compositie met een chloordonor. Deze geven vaak een veel diepere kleur.

Link to comment
Guest Ericz

Even weer heel offtopic , ik heb heel lang geleden een post gezien met Kclo4 en Calcium als mix , dat gaf een roze-paarse knetter of vlam en zag er heel leuk uit , weet iemand misschien die compo daarvoor ? En het topic moet nog in dit forum zijn alleen de search functie is irritant want ik kan wel 100 topics doorspitten dan .

Mvg,

Eric

Link to comment

Iedereen bedankt voor de hulp.

Ik zal je aanraden helemaal nog niet verder te gaan als je zulke ideeen hebt.

Ik dacht misschien kan ik het samen millen omdat er geen zwavel bij zit. Maar nee dus.
Als ik jou was zou ik btw op zoek gaan naar een andere compositie met een chloordonor. Deze geven vaak een veel diepere kleur.

Ik heb op pyroguide gekeken maar in bijna alle rode star comps zit strontium carbonaat maar dat heb ik niet vandaar deze comp. Edited by midge
Link to comment

Ik zal het je ff makkelijk maken, neem deze:

Potassium perchlorate.............................44
Strontium nitrate.................................31
Red gum...........................................15
Dextrine............................................5
PVC .................................................8

Deze heb ik van de site waar ik altijd mijn compo's vandaan haal http://www.wfvisser.dds.nl/compoDB.html :D

Ik maal altijd de oxidators samen en brandstoffen (zonder red gum) samen in een koffiemolen waarna je ze kunt screenen. Dan krijg je een prima fijn poeder waar je stars van kunt maken. Maak ze niet te nat en pump ze, want met red gum drogen ze zeer slecht als je teveel water toevoegd. Maak ze ook zeker niet te groot! 3x3x3 mm is groot genoeg.

Succes!

Edited by Bass
Link to comment
Guest Ericz

Even weer heel offtopic , ik heb heel lang geleden een post gezien met Kclo4 en Calcium als mix , dat gaf een roze-paarse knetter of vlam en zag er heel leuk uit , weet iemand misschien die compo daarvoor ? En het topic moet nog in dit forum zijn alleen de search functie is irritant want ik kan wel 100 topics doorspitten dan .

Mvg,

Eric

Link to comment

Nouja, Parlon, maar ik neem aan dat je dat dan ook niet hebt. Zonder een chloor donor gaan deze compo's niet werken! Bekijk de site die ik je gaf eens
aandachtig. Veel lezen op het forum en sites als pyroguide :D Zo begint iedereen. Daarna kun je eens een bestellingkje gaan doen met de spullen die je nodig hebt. Nogmaals veel succes en bijna alle informatie die je wilt weten staan al ergens beschreven.

Link to comment

Ik heb de red star gemaakt en het was inderdaad niet heel mooi en verspilling van de chemicaliën.
Voordat ik de kleuren rood, groen en blauw ga maken heb ik een paar composities gezocht en nu zou ik graag willen weten welke van de onderstaande een mooie heldere kleur geeft.
Dit zijn de blauwe comps:

Lancaster Blue Pillbox #2
Potassium perchlorate 39
Ammonium nitrate 29
Copper carbonate 14
Red gum 14
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Blue star #2
Source:
Comments:
Preparation: Add 25 volume parts of water to dextrin and mix in the other ingredients. Use more water if necessary.
Ammonium perchlorate..............................60
Sulfur............................................17
Copper(II)oxide...................................20
Dextrin (binder)..................................3
Red gum or Shellac................................6

De groene :

Lancaster Green - pumped
Barium chlorate 53
Potassium chlorate 28
Red gum 10
Charcoal 150 mesh 5
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Ofca emerald green - (small) cut
Potassium perchlorate 22
Barium chlorate 43
Barium nitrate 9
Red gum 22
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Hardt Green Star #1
Barium nitrate 39
Barium chlorate 27
Potassium chlorate 16
Red gum 13
Dextrin 5
Add 25% alcohol / 75% water

En tot slot de rode :

Lancaster Red - pumped
Potassium chlorate 70
Strontium carbonate 15
Red gum 10
Charcoal 1
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Lancaster Red - pillbox
Potassium chlorate 64
Strontium carbonate 19
Red gum 13
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Bleser Red #2
Potassium perchlorate 38
Strontium carbonate 15
Red gum 10
Charcoal 1
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Alvast super bedankt.

Link to comment

Bedankt Lennard.

Lancaster Blue Pillbox #2
Potassium perchlorate 39
Ammonium nitrate 29
Copper carbonate 14
Red gum 14
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Lancaster Green - pumped
Barium chlorate 53
Potassium chlorate 28
Red gum 10
Charcoal 150 mesh 5
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Lancaster Red - pumped
Potassium chlorate 70
Strontium carbonate 15
Red gum 10
Charcoal 1
Dextrin 4
Add 25% alcohol / 75% water

Dus dit zijn de mooie en heldere kleuren voor in shells toch?
Dan ga ik die maken. Als ik ze gemaakt heb zal ik een star test filmpje plaatsen.
Moet ik nog met speciale dingen zoals bijv een prime rekening houden?
Nog even een vraagje is bij blauw koper(11)carbonaat goed?

Edited by midge
Link to comment

Met kopercarbonaat zonder derdere aanduidingen wordt koper in de meest voorkomende oxidatietoestand voor die stof bedoelt, dus inderdaad koper(II)carbonaat. Die blauwe compositie is voor zogenaamde pillbox sterren, wat inhoudt dat je ze niet zomaar even kunt pumpen en dan verwachten dat ze het doen. Het komt er op neer dat je die in een klein rolletje karton moet persen met een stukje blackmatch erlangs, en dat is heel veel werk voor je daar 100 gram van weggewerkt hebt.

Verder, kies alsjeblieft composities uit zonder chloraat! We zitten niet te wachten op ongelukken en je geeft nou niet bepaald de indruk dat je het risico goed kunt inschatten. Sterren met chloraat kun je in sommige gevallen al ontsteken door er alleen maar op te staan.

Link to comment
Verder, kies alsjeblieft composities uit zonder chloraat! We zitten niet te wachten op ongelukken en je geeft nou niet bepaald de indruk dat je het risico goed kunt inschatten. Sterren met chloraat kun je in sommige gevallen al ontsteken door er alleen maar op te staan.

Dat weet ik. Het is mij nu al zo vaak verteld.
Ik weet geen ster comp met chemicaliën die ik heb en zonder chloraten en die ook nog een beetje heldere kleur geven. Edited by midge
Link to comment
Het bestaan van welk groot rijk hangt er precies op het verkrijgen van een heldere kleur?

Die zin snap ik niet wat bedoel je?
Chloordonoren zijn goedkoper dan protheses.

Dat kan wel kloppen maar maar ik ken geen bron waar ik die kan krijgen. Ik ga voorzichtig om met de chemicaliën en dan kan ik toch net zo goed gewoon een compositie nemen met een chloraat erin. Ik doe echt geen gevaarlijke experimenten en ik wil gewoon het liefst met de chemicaliën die ik heb de stars maken zonder dat ik weer ergens op [...] chemicaliën moet kopen. Edited by gamekeeper
geen bronnen!
Link to comment

Het kan aan mij liggen, heus, maar chemicaliën van [...] halen klinkt me ongelofelijk stom in de oren..


Anyways, ik probeer(de) vooral te zeggen dat je inclusief de bron zoeken en verzendtijd zonder echte moeite en sowieso binnen drie weken alle stoffen die je nodig hebt kunt verkrijgen en dat de wereld niet vergaat als je een halve maand met een andere tak van de pyrotechniek dan heldere kleuren bezig bent.

Buiten dat hou ik van vreemde zinnen die eigenlijk alleen voor bepaalde lezers bedoeld zijn en haat het om ze uit te leggen. Vanaf heden hou ik het dus weer lekker vaag.



P.S: Vreemd hoe je wel aan bijvoorbeeld ammoniumperchloraat, maar niet aan een 'basisstof' als PVC kan komen...

Link to comment

Sorry ik was een beetje arrogant.
Ik zal vanaf nu comps proberen te zoeken zonder een chloraat erin en ik zal kijken of ik aan chloordonoren kan komen.
Want jullie hadden gelijk chloraten zijn nog een beetje gevaarlijk.
Nog even een vraagje vallen perchloraten ook tot de gevaarlijke groep of kan ik daar wel mee werken?
Nogmaals sorry voor mijn arrogante reacties.

Edited by midge
Link to comment

Perchloraten zijn minder gevoelig ja. En kunnen ook met zwavel gebruikt worden. Maar pas wel op he! (Maar dat had je ook op pyro-guide kunnen lezen:Potassium perchlorate is a very common oxidiser in pyrotechnics. Composition based on perchlorates tend to be less sensitive than those based on chlorates, and perchlorates can be used with sulfur and sulfides. For these reasons potassium perchlorate is much preferred above chlorates. Drawback is its slightly higher price. )

Edited by kclo3
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...