Jump to content
PyroForum.nl

Daar gaan de chems uit de schap.


redox

Recommended Posts

Giftige producten uit schap
Door JEROEN DE VREEDE

DEN HAAG - In Nederland zijn naar schatting achthonderd tot duizend producten verkrijgbaar die stoffen bevatten die verboden zijn, verkeerd worden gebruikt of waarvan de schadelijkheid niet volledig is bekend.

Een deel van deze producten bevatten stoffen die giftig of kankerverwekkend zijn. Een deel van deze producten bevatten stoffen die giftig of kankerverwekkend zijn voor mens of dier of schadelijk zijn voor het milieu. Het gaat om bijvoorbeeld conserveringsmiddelen in cosmetica, schoonmaakmiddelen en verf.

Dat blijkt uit een inventarisatie in opdracht van het ministerie van VROM. Het ministerie vond 63 stoffen die zo giftig zijn dat ze in het geheel niet in producten mogen voorkomen en 56 stoffen die zo giftig zijn dat het gebruik aan strenge regels zou moeten zijn gebonden.

Minister Cramer noemt de resultaten ‘niet rooskleurig’, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. De producten met de ruim zestig schadelijkste stoffen worden volgens de minister ‘zo snel mogelijk van de markt gehaald’, door optreden van de Voedsel en Waren Autoriteit en de VROM-inspectie.

Voor de overige stoffen geldt dat producenten drie maanden de tijd krijgen om alle middelen aan te melden die nu niet zijn toegestaan. Afhankelijk van de schadelijkheid bepaalt het ministerie of er een algeheel verbod komt of dat de stof enkel in bepaalde producten mag worden gebruikt. Het gaat om bestrijdingsmiddelen die buiten de landbouw worden gebruikt om ongedierte, rot en bederf tegen te gaan, als insecticiden, rotwerende verf, desinfecterende middelen en conserveringsmiddelen.

Het ministerie vermeldt de producten met schadelijke stoffen niet bij naam.

Volgens het Platform Biociden, de producentenclub die deze schadelijke middelen in hun producten verwerkt, is er geen sprake van onwil, maar is er veel onduidelijkheid. Het platform spreekt van een ‘gedoogcultuur van de Nederlandse overheid in het verleden’.


Bron: http://www.ad.nl/binnenland/3025463/Giftig..._uit_schap.html

Moest er een keer van komen. Het eerste wat in me op kwam: de ontstopper inslaan.
Link to comment

Gelukkig zijn de stoffen die je gebruikt voor pyro gewoon legaal om te bezitten zonder regulatie door de overheid (tot op zekere hoogte). Aangezien de meesten hiervan toch al niet te krijgen zijn binnen Nederland maak ik me nou niet echt druk.

Gootsteenontstopper op basis van NaOH is geen probleem, dat is geen gereguleerde stof dus die verdwijnt niet uit de schappen.

Link to comment

@miech, het gaat redox denk ik meer om de zwavelzuur houdende, zwavelzuur is niet persee giftig, het is zeer etsend welliswaar maar acuut giftig is het zeker niet.

Ik denk dat sommige verf soorten giftige oplosmiddelen bevatten zoals benzeen en ether en dergelijken, die stoffen zijn wel behoorlijk giftig te noemen.

Link to comment

Ik hoop maar dat we binnenkort nog koekjes mogen eten want een teveel aan koekjes maakt mensen dik. Wordt echt ziek van al die stomme regeltjes hier in Europa.

Wat weet de gemiddelde EU-burger nu van (schadelijke) verpakkingsstoffen of toiletproducten etc?

Link to comment

De laatste tijd loop ik helaas tegen heel veel (domme) mensen aan die heel erg blij zijn met alle verboden. Deze mensen zijn te dom om zelf na te denken en zijn daarom heel blij dat er voor hen nagedacht wordt zodat zij hun genen door kunnen zetten in domme gezinnen waar de kinderen direct geindoctrineerd worden met domheid ipv dat de evolutie hen zou verwijderen...

De overheid gaat tegen de evolutietheorie in ?

Kees.

Link to comment
  • 1 month later...

Mijn post op sciencemadness, voor de mensen die daar niet komen wilde ik dit toch graag even posten.
Dit omdat ik mijn standpunt niet beter kan uitleggen dan dit.
Ik ga het niet vertalen dus succes met mijn engels :lol:

That seems familiar to me.
slowly but steadily the western civilization is turning in a good old "control state".
My hunt for chemicals is always going on, i turn around almost every bottle i come across.
But I can't help but noticing that more and more chemicals are disappearing.

For example we had some dumb fuck minister who tried banning AN from our country (the poor fellow obviously did not know that it was the world's most used fertilizer. )
The reason for that is that he seemed to have heard that it can be uses in so called "bomb making" ( again not realizing that we all eat from the usage of it ).
At the moment you actually need ID to buy some, although nobody really is doing that
Another thing he did not seem to be aware of is that even with one trip around the city I could gather enough particular chemicals to make explosives, as in i would not even need the damn ammonium nitrate.
This stuff can make me pretty sad, seeing where once such a open minded country can Americanize within a few years.

Some times my hopes run out and i get out of my cozy old home to go to a pharmacy to gently ask for a substance ( that would be only if i exhausted every other possible source ) Many times i noticed a strange suspicion even thou I am a nice looking guy, they look at me as if I am asking them to commit mass suicide.
And maybe just because those people are being scared by mass media, they are no longer supposed to think for themselves.

On a chemistry forum on which i have been active for years i once joked " why not ban just all chemicals"
Let's go back to rocks and stones and drag every nice looking lady in ur cave, which might not be so bad after all.

I rest my case.
What do I know.



Btw Ik denk dat DCM een van die chemicalien gaat worden. Edited by User1
Link to comment
Mijn post op sciencemadness, voor de mensen die daar niet komen wilde ik dit toch graag even posten.
Dit omdat ik mijn standpunt niet beter kan uitleggen dan dit.
Ik ga het niet vertalen dus succes met mijn engels :lol:




Btw Ik denk dat DCM een van die chemicalien gaat worden.


Met die Engelse tekst ga ik volledig akkoord de overheid is gewoon te dom op alle vlakken ze laten mensen beslissingen nemen waar ze niet eens iets over kennen zoals inderdaad die AN questie. Ze kopiëren gewoon het een of het ander bestaande systeem terwijl dat systeem al een puinhoop is en soms proberen ze het nog wat erger te maken(ook zoals die AN questie). Ik leef in België ik heb daar (denk ik toch) nog geen last van(dan bedoel ik die chem opruimings wet), maar dat komt nog wel België kopieert toch alles van Nederland. Ik wens jullie allen succes en hoop dat er niet teveel waardevolle chem's verdwijnen het zou jammer zijn.

-Greets DESTROYER- Edited by destroyer
Link to comment

Met alle respect, maar wat een bullcrap. Het feit dat veel chemicalien moeilijk te krijgen zijn heeft meer te maken met het feit dat de vraag er naar gewoon practisch 0 is. Niemand verkoopt producten waar niemand op zit te wachten. Toch zijn er ook Nederlandse winkels te vinden die gewoon KNO3, KClO4 KClO3 etc verkopen. Dit is dus niet verboden. Ik heb in Nederland natriumazide gekocht.

Als je daarnaast bijvoorbeeld kijkt naar de huiszoeking bij Ener een tijdje terug, blijkt dat hij uiteindelijk al zijn chemicaliën weer terug heeft gekregen. Waarom? Het is simpelweg niet bij de wet niet verboden deze te bezitten!

Daarnaast heeft het feit dat sommige chemicaliën lastig te vinden zijn meer te maken met aansprakelijkheids-issues dan werkelijke wettelijk opgelegde regels. Als ik de verkoop bij Acros Organics of wat dan ook zou moeten regelen zou ik toch ook wel blij zijn dat iemand eerst met een een KvK nummer en een zinnige reden voor bezit van bepaalde stoffen komt aanzetten, voordat hij met 3KG PE en 10 liter 65% HNO3 vertrekt. Dit heeft niets met betutteling te maken, maar meer met (inter)nationale veiligheid.

Verder heeft het verbod op chemicaliën vaak een gezondheidsoorzaak, zoals bij de eerder genoemde DCM, maar bijvoorbeeld ook bij benzeen. Als je zoiets niet verbied krijg je mensen die dag in dag uit met zulk soort rommel moeten werken (wat willen ze doen naar hun werkgever toe?) en uiteindelijk hartstikke ziek worden.

Tot slot vind ik het voor pyrotechniek inhoudelijk een goede zaak dat chemicaliën lastig te krijgen zijn. Aan het eind van het verhaal hebben de serieuze pyrotechneuten toch wel wat ze hebben moeten. Zie het als natuurlijke selectie. :lol:

Verder, zoals User1 terecht aangeeft zijn grondstoffen voor HE niet meer uit het dagelijks leven uit te bannen. Het maken van geïmproviseerde explosieven is in ieder westers land mogelijk. Dat ik in mijn schuur door het leger gebruikte explosieven als semtex, C4, cast TNT etc voor 99% kan reproduceren (wat boeit de kleurstof? :) ) in relatief grote hoeveelheden vind ik maatschappelijk gezien wel eng.

Link to comment

Het bezitten van explosieven mag uiteraard niet. Als je HE maakt en je wordt gepakt ben je gewoon ouderwets de lul. Wat betreft pyrotechniek, composities zijn 'pyrotechnische preparaten' en die mag je in principe gewoon bezitten, maken en (onder voorwaarden) opslaan. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op, zo kun je cheddite gebruiken als raketbrandstof terwijl het onder HE valt. Hetzelfde geld voor kaliumpikraat wat gebruikt wordt in sommige whistles.

Het maken van devices is overigens niet strafbaar, het bezitten en afsteken is discutabel. Bewijzen dat je iets afgestoken hebt is voor de officier van Justitie nauwelijks te doen tenzij je het toegeeft. Bezit is echter wel makkelijk aan te tonen als het gewoon in je werkplaats ligt.

In ieder geval wordt je in het geval van pyrotechniek eerder veroordeelt op randvoorwaarden (veiligheid van anderen en dergelijken) dan op het daadwerkelijk construeren van devices. Eventueel kunnen ze nog proberen het op terrorisme te gooien (dan ben je echt screwed), maar om dat te bewijzen is niet makkelijk te doen.

Link to comment
Met alle respect, maar wat een bullcrap. Het feit dat veel chemicalien moeilijk te krijgen zijn heeft meer te maken met het feit dat de vraag er naar gewoon practisch 0 is. Niemand verkoopt producten waar niemand op zit te wachten. Toch zijn er ook Nederlandse winkels te vinden die gewoon KNO3, KClO4 KClO3 etc verkopen. Dit is dus niet verboden. Ik heb in Nederland natriumazide gekocht.

Als je daarnaast bijvoorbeeld kijkt naar de huiszoeking bij Ener een tijdje terug, blijkt dat hij uiteindelijk al zijn chemicaliën weer terug heeft gekregen. Waarom? Het is simpelweg niet bij de wet niet verboden deze te bezitten!

Daarnaast heeft het feit dat sommige chemicaliën lastig te vinden zijn meer te maken met aansprakelijkheids-issues dan werkelijke wettelijk opgelegde regels. Als ik de verkoop bij Acros Organics of wat dan ook zou moeten regelen zou ik toch ook wel blij zijn dat iemand eerst met een een KvK nummer en een zinnige reden voor bezit van bepaalde stoffen komt aanzetten, voordat hij met 3KG PE en 10 liter 65% HNO3 vertrekt. Dit heeft niets met betutteling te maken, maar meer met (inter)nationale veiligheid.

Verder heeft het verbod op chemicaliën vaak een gezondheidsoorzaak, zoals bij de eerder genoemde DCM, maar bijvoorbeeld ook bij benzeen. Als je zoiets niet verbied krijg je mensen die dag in dag uit met zulk soort rommel moeten werken (wat willen ze doen naar hun werkgever toe?) en uiteindelijk hartstikke ziek worden.


Tot slot vind ik het voor pyrotechniek inhoudelijk een goede zaak dat chemicaliën lastig te krijgen zijn. Aan het eind van het verhaal hebben de serieuze pyrotechneuten toch wel wat ze hebben moeten. Zie het als natuurlijke selectie. :lol:

Verder, zoals User1 terecht aangeeft zijn grondstoffen voor HE niet meer uit het dagelijks leven uit te bannen. Het maken van geïmproviseerde explosieven is in ieder westers land mogelijk. Dat ik in mijn schuur door het leger gebruikte explosieven als semtex, C4, cast TNT etc voor 99% kan reproduceren (wat boeit de kleurstof? :) ) in relatief grote hoeveelheden vind ik maatschappelijk gezien wel eng.


Ik weet niet hoe je aan al deze wijsheden komt, maar wat je over mij schrijft is in ieder geval niet waar.
Ik heb je beloofd niet meer te posten na mn ban, maar kan het even niet laten.
Link to comment

Dan nodig ik je van harte uit ons te vertellen hoe het wel zit! :lol:

Dit is wat ik er van begrepen heb. Fouten zijn menselijk, right? Verder ben je op PF nog nooit gebanned, en heb ik ook nooit met je afgesproken dat je hier niet meer zou mogen posten. So why bother...

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...