Jump to content
PyroForum.nl

Sterrenmolen

DKill_

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik zal alle voorgaande posts die ik op het DPC forum heb gepost, hier reposten.

Post 1:

Ik ben vandaag begonnen aan het maken van een mooie sterrenroller.
Deze ben ik van plan aan te drijven met een boormachine.
Voor de duidelijkheid, de grote emmer komt voor de schijf te zitten.
De schijf dient namelijk voor stabiliteit, zodat de emmer niet gaat wobbelen tijdens het draaien, omdat het midden van de emmer niet sterk genoeg is.
Hier 2 foto's:

Ik hou jullie op de hoogte!

Post 2:

Na de laatste post typen kreeg ik meteen weer zin om er verder mee te gaan, en ben weer terug naar werk gegaan :P
Ik heb nu de emmer gemonteerd aan de staaf met de plaat, helaas moest er aan de binnenkant van de grote emmer ook een plaat, deze moest ik zelfs iets bollen om hem genoeg tegen de bodem van de emmer te laten drukken, nu zit de emmer wel goed vast.

hier nog 2 foto's:

Morgen ga ik er mee verder, dan ga ik het frame afmaken.
Misschien komt hij morgen wel helemaal af!

Post 3:

Ik heb vandaag 4 uur gewerkt aan de sterrenroller, en hij is nu klaar! :D

Vandaag heb ik hem eerst in elkaar gehecht, om de configuratie te testen en zo nodig aan te passen, en daarna volledig afgelast:

Daarna heb ik hem 1x in de menie gespoten (anti-roest, en primer functie tegelijk), en vervolgens 2x zwart gespoten:

Nadat de verf droog was, heb ik hem in elkaar gezet:

Hier is een video waarin de sterrenroller in werking te zien is.
http://www.youtube.com/watch?v=Df5IDjyEVR8

Ik moet er nog wel een andere motor op zetten, maar dat is op het moment bijzaak, want een schroeftol werkt op het moment prima :P
Het gepiep zal ik zo snel mogelijk verhelpen.

@Redox:

De accutol gaat het wel trekken hoor, het kost namelijk geen moeite om hem draaiend te krijgen, de frictie is namelijk minimaal door een M16 (16mm gat erin dus) carrosserie ring die ik heb vastgelast aan de aandrijfas. Deze zorgt ervoor dat de as tegengehouden wordt zodat hij niet naar beneden kan zakken, en tevens zorgt hij ervoor dat het goedje moeiteloos kan draaien.
Het liefst had ik hem wel gelagerd, maar ik heb geen idee waar je een lager kan vinden met een gat van 16mm erin.
De as zal ook niet aanlopen door te veel gewicht, dit heb ik al van te voren getest.
De emmer is gewoon demontabel van de as, en de as is uitschuifbaar uit het frame. Zo kan je ook meerdere emmers van verschillende maten gebruiken op 1 machine, en de emmers met de as eraan gewoon uit het frame trekken, om deze bijvoorbeeld leeg te gooien in een opslag bak.

De reden waarom hij een beetje oversized is, is omdat ik dan altijd een grotere bak erop kan zetten, en het zo toch een super stabiel apparaat blijft. Hij weegt minder dan je zou denken, namelijk ongeveer 6 kilo. De afmetingen van het frame zijn 40x100cm.

De werkplek die je ziet is op mijn werk.

Ik had een heel simpele schets gemaakt van het ontwerp, maar hier heb ik totaal niet naar gekeken, want het ging immers om hoe ik het ging doen.
Toen ik het daadwerkelijk ging bouwen, was het gewoon even proberen: trial & error. Alles is in 1 keer goed gegaan.
Als jullie willen, zal ik een degelijke bouwtekening met instructies tekenen om hier te posten.

A.S. vrijdag ben ik vrij, dus zal ik hem denk ik meteen testen ;)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, laat het even weten, en plaats een comment op youtube als je daar zin in hebt :D

Groetjes!

- DKill_

Edited by DKill_
Posted (edited)

Ik vind het goed gelukt. Ook is de constructie duurzaam gemaakt, dat geef je voor een tijd plezier.

Die accuboor gaat het geen eewigheid uithouden.
Ik zou de as gaan lageren als ik jou was. En een soort mand constructie op de as, zodat je de emmer daarin kan zetten. Als er veel sas in de emmer zit dan loop de as niet snel aan. Ook kan je makkelijk de emmer schoon maken;).

Vind je het erg als ik hem namaak? En bij de weg, mooie werkplek.

jodels redox.

Edited by redox
Posted

Ik raad aan om een andere overbrenging te maken, hij neemt enorm veel ruimte in beslag op deze manier. Aangezien je toch van plan bent om een andere motor te gebruiken kan je net zo goed poulies en een snaartje kopen. Op die manier kun je het frame behoorlijk inkorten. En is je as krom? Of zat hij niet recht in de accutol?

Posted (edited)

@ Amateur:

Ik heb bewust voor deze constructie gekozen, omdat deze zo precies op mijn tafel past, en niet vastgemaakt hoeft te worden aan het werkoppervlak voor stabiliteit.
De as is 100% recht. Ik moest de 16mm OD staaf iets smaller maken zodat deze in een schroeftol paste.
Helaas beschik ik niet over een draaibank, dus moest ik het aan de bandschuurmachine doen, en is het dus niet perfect te doen.

Toch ben ik erg tevreden met het apparaat, gewoon niet te veel kijken naar die schroeftol, dat komt nog wel goed :P

Ik heb overigens de startpost aangepast, check it out ;)

Edited by DKill_
Posted

Ik heb hem gisteren uitgeprobeerd, en ben dik tevreden!

Gisteren heb ik een batch van 100 gram D1 glitter gedraaid, een groot succes, op 1 ding na: ondanks dat ik mijn C voor een eeuwigheid in de koffiemolen heb gemalen, en gezeefd (met een normale zeef, ik heb niets beters tot nu toe) zitten er nog kleine harde stukjes C tussen. Gelukkig nemen de sterren dit niet op, en kan ik het er gemakkelijk uitscheppen (zie filmpje).
Ondanks dit doen de sterren het nog steeds goed.
De sterren zijn nog niet zo heel erg groot, dus ik wacht totdat ik mijn Lortone kan bestellen, dan zal ik verder gaan met deze sterren.

Het resultaat:

Ik gebruik crackling sterren uit van die groene crackling balls als cores om omheen te draaien, dit kan ik overigens aanraden aan iedereen, want dit is een perfect alternatief voor mosterdzaadjes o.i.d. Verder zijn de sterren uit romeinse kaarsjes ook prima te gebruiken als cores.
De emmer ga ik vandaag van binnen opschuren met P100 of P80 schuurpapier, zodat de sterren wat meer grip krijgen.

Ik ben erachter gekomen dat je er wel even achter moet komen hoeveel water/compo per keer toegevoegd moet worden, maar na 10 minuten uitproberen zat dat al helemaal goed.
Ik ga zometeen even wat Shimizu silver falls draaien, kijken hoe dat gaat nadat ik mn emmer heb opgeschuurd.

Ik houd jullie up-to-date ;)

Posted
Ik gebruik crackling sterren uit van die groene als cores om omheen te draaien, dit kan ik overigens aanraden aan iedereen, want dit is een perfect alternatief voor mosterdzaadjes o.i.d. Verder zijn de sterren uit romeinse kaarsjes ook prima te gebruiken als cores.

Ziet er goed uit die molen ;) Ik zou er denk ik geen schuurpapier indoen ivm aankoeken van je mix.
Verder zijn romeinsekaarsen stars en crackling stars idd wel te gebruiken. Hou alleen wel rekening met eventueel aanwezige KClO3.
Ik rol zelf ook af en toe om romeinse kaars stars heen, en heb daar nooit problemen mee.
Posted

Prachtige sterrenmolen hoor.

Ik neem ook aan dat je mooi gereedschap en bouwmateriaal hebt, ik zie daar een mooie werkplaats.

Met die roman candle ster core zou ik alsnog oppassen, maar het kan zijn dat ze KClO4 bevatten dus dan is het gewoon veilig, maar ik zou dergelijke stars niet lang bewaren voor de zekerheid.

Posted

Ik kon gewoon niet wachten, en moest vandaag per se mijn D1 glitter met crackling core testen.
Helaas heb ik nog geen 2" of 3" hemi's, dus moest ik improviseren met een widow mortiertje.
Het resultaat: geweldig! ;)

Filmpje: 25012009172.mp4

Posted (edited)

Het werk word gelijk beloond;) Ziet er goed uit.

Oja 16mm lagers zijn idd niet te vinden. Maar je heb ook lineaire lagers (zijn gewoon wat langer dan normaal) die heb je in veel maten. Zou jij 20mm(ID) pakken moet je gewoon de rest van de as opvullen met passende oringen.

@hieronder: wacht anders op marktplaats af voor geschikte lagers. Voor electromotor volstaat marktplaats ook;). 2 tientjes en je heb zeker al iets.

Edited by redox
Posted (edited)

Het was een 1" bombette, waarvan ik de sterren eruit heb gezeefd, en ongeveer 17-20 van mijn eigen D1 glitter sterren van ongeveer Ø4mm tot Ø6mm erin gestopt.
Tijdens het draaien kwam ik erachter dat er nog kleine stukjes harde C ertussen zaten die ik er tussen uit moest scheppen, waardoor ik dacht dat ze minder goed zouden lukken, maar niets is minder waar ;)
Ze zijn bedoeld voor 2" tot 3" shells, dus ze moeten nog wel een stukje groter. Ik denk dat ik ze zometeen wat groter ga draaien.
Ik wil in het vervolg wat verschillende mesh spherical Al er doorheen gooien, om zo wat meer variërende glitters te verkrijgen.

Ik heb net even gekeken voor lagers, en deze zijn behoorlijk duur!
Ik vond verschillende soorten lagers voor Ø16, maar de enige goed bruikbare lagers die beschikbaar zijn, kosten tussen de €17,- en €24,- per stuk!
Persoonlijk vind ik dat het niet noodzakelijk is om er kogellagers in te doen, hij draait immers zeer soepel, piept niet meer na een klein beetje vaseline, en de as blijkt ook niet te slijten.
Het enige wat ik nog wel aan moet passen aan de molen, is een degelijke motor die traploos instelbaar is met een lage RPM. De accutol draait namelijk maar voor ~1.5 tot 2 uur, en ik heb geen reserve accu.

Edited by DKill_
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...