Jump to content
PyroForum.nl

Gewonde vuurwerkknutselaar aangehouden


Brakkie

Recommended Posts

Gewonde vuurwerkknutselaar aangehouden

zondag 7 december 2008 21:10

(Novum) - Een inwoner van Vught is zondagmiddag gewond geraakt toen in zijn woning zelfgemaakt vuurwerk explodeerde. In de woning is een aanzienlijke hoeveelheid vuurwerk aangetroffen, waaronder zeer zwaar vuurwerk. Ook vond de politie grondstoffen om vuurwerk te produceren. De Brabander is, nadat zijn brandwonden in een ziekenhuis zijn behandeld, overgebracht naar een politiebureau, waar hij in de cel zit.

Een Explosieven Opruimingscommando, de technische recherche, bomexperts en het milieuteam van de politie moesten eraan te pas komen om het vuurwerk en de grondstoffen veilig te kunnen afvoeren.

Diverse ruiten van de woning aan de Pieter van Bruegellaan zijn gesneuveld, maar zijn vrouw en kind raakten niet gewond. De verdachte, wiens leeftijd nog niet bekend is gemaakt, was rond 16.30 uur zelf vuurwerk aan het maken. De politie onderzoekt de zaak.

Bron: http://www.elsevier.nl/web/Artikel.htm?contentid=215033


Let's hope it's not one of us! :o


Bronvermelding toegevoegd (door gamekeeper)
Link to comment

Ach je kan er net zo goed van uit gaan dat er geen snars van het hele verhaal klopt.
Gewoon een kort stukje van de beleving van een journalist die op z'n vrije dag een kort stukje moest schrijven over wat er mogelijk is gebeurd.
Werkelijke feiten zullen we toch nooit weten.

Link to comment

Bomexperts is overdreven . want die waren er al in de vorm van explosieven opruimingsdienst.
Milieu team komt altijd mee in deze tijd, dat heb ik al eens uitgelegt... vuurwerkteam valt partieel onder milieu-team. En de technische recherche komt schade opnemen en bepalen wat er precies gebeurt is.

Ik kan me voorstellen, dat er juist nog veel meer hulpdiensten aanwezig waren .. bv ambulance personeel , slachtofferhulp voor moeder en kind.. Verzekerings agenten voor de schade . glas zetters voor de reparatie. een hele hoop nieuwgierige agenten die toevallig toch in de buurt waren, deze agenten mogen niet allemaal binen , maar dan staan ze toch nog bij jou in de straat. Dan loopt er vast ook nog wel een commandant van de brandweer rond gekoppeld aan het recherche team, en binnen een uur kunnen de mensen van salvage ook nog binnen vallen, maar dat bepaalt de eerder genoemde man van de verzekering o.a. En als het een huurwoning betreft , komen de mensen van de wonig-bouw ook nog langs dezelfde dag.

Of die aanwezigheid van die mensen belachelijk is of niet laat ik terzijde, maar die staan toch wel echt aan je deur dan.
Dan die gast : Ik zit zo te denken met wat je allemaal je huis kunt opblazen, stel bv een 8 inch mortier maar dat is nagenoeg ongevoelig voor frictie en statische elektrische tijd, dus moet ie wel iets heel fouts hebben gedaan. Een paar kilo bp in een open bak krijgt ook geen ramen eruit dat steekt alleen heel je huis in de fik. Nee ik denk zelf meteen aan zoiets lomps als HE , maar het kan ook zijn dat hij vanalles had gemaakt wat elkaar allemaal aangstoken heeft, maar ik verwacht dan eigelijk dat ook een deel van het huis afbrand. en dat lees ik niet.

Indien HE vindt ik het net goed ! Een bom heeft niks met vuurwerk te maken. Er zijn best wel HE's die heel stabiel zijn en waar ik mijn eigen kids nog wel mee zou laten spelen,maar het maken is meestal levens gevaarlijk in een thuis situatie.

M.V.G. Jason
Ikzelf ga er altijd vanuit dat hetgeen waarmee ik mee bezig ben kan ontbranden oid , dus pas hoeveelheid en aanwezigheid van andere zaken daar altijd op aan. Als ik iets geleerd heb in de chemie en in het lab, is het wel dat er altijd iets mis kan gaan, danwel anders reageert dan verwacht.

In reactie op het volgende bericht van Miech: Met een professionele flash salute kun je mee voetballen bij wijze van spreken. anders overleeft ie de lancering ook niet.
Maar het kan inderdaad wel iets van een flash geweest zijn, in een belachelijke produktie hoeveelheid dan. Maar flash gaat weer zo snel dat die gast niet weg was gekomen met wat brandwonden.denk ik dan

Edited by Jason
Link to comment

Met een flinke flash salute krijg je je ramen er wel uit hoor, en dat is nog (net) geen HE. Dat lijkt me eigenlijk wel de meest logische oorzaak voor deze klap. Hopelijk duidt de aanwezigheid van chemicalien niet op een hobbyist, dat zou ik wel jammer vinden.

Link to comment

Zoals ik het lees kan het nog steeds een opgepimpd verhaal zijn over een lawine pijl-verbouwer, zo eentje die er een jerrycan wtf aantape'd

Ik denk niet dat iemand die grote salute's maakt zo gauw een ongeluk veroorzaakt ermee, meer dat iemand zonder verstand van salute's er een gekocht heefd.
Iemand die een grote HE knal overleeft krijgt volgens mij niet gauw brandwonden, of de politie loopt de boel in de doofpot te proppen :huh: veiligheid voor alles :o

Verder zien een hoop agenten een zak kalimest/paardestront 30/70 rond deze tijd aan voor zeer zwaar vuurwerk, een KNO3 roker is ook een bom zou de auteur roepen.

Edited by High Density
Link to comment

Ik zat te denken aan synthese van HE wat uit de hand is gelopen.

Maar in het brabants dagblad stond :Het vervaardigen van vuurwerk.
Zou die ergens in aan het boren zijn geweest.??

Hij zou ook nog 1500 kilo vuurwerk in zijn huis hebben liggen.

Moet haast een toffe gast zijn dan toch. :o :huh:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...