Jump to content
PyroForum.nl

Liftcup


PyroBassie

Recommended Posts

hey allemaal,

ik heb een probleempje en dat is: ik heb nu al 7 shells gemaakt waarvan er 1 gedaan heeft wat ie moest doen.

ik denk dat het aan de liftcup licht en ik krijg het probleem niet verholpen :o

heeft er iemand misschien een duidelijke tut of uitleg om een goede liftcup te maken ???


Groetjes Bas

Link to comment
  • 4 months later...

Sorry voor deze bump. Maar ik deed vanmorgen een rare ontdekking. Ik had gister een stuk of 10 2" ball shells afgestoken. Kijk ik vanmorgen in mijn mortier zitten er 2 lift cups in :lol: Normaal heb ik dit nooit. Maar ik had nu wel extreem goeie lift. Zou dat hier aan liggen?

Link to comment
Guest Goner

Ik denk dat het normaal is, nu ik snelle Pulverone gebruik blijven al mijn liftcups (perla koffiebekers, van de AH) in de mortier achter.

Link to comment

Het is normaal in de onze ''sport'' dat nooit iets hetzelfde gebeurt, het zelfde is bijvoorbeeld bij flash.
De ene keer gaat het goed en de andere keer raak je bij precies de zelfde handeling je vinger kwijt.

Edited by 00h
Link to comment
Guest Goner

Bij mij wordt het een probleem als ik (meestal) meer dan 5 shells heb afgeschoten, de liftcups stapelen zich dan op en de shell komt dan veel hoger te liggen. Maar dit heeft naar mijn idee invloed op de prestaties.

Link to comment

@kclo3: Het is wel normaal dat je cup blijft zitten. Commerciele shells hebben hetzelfde. Het is wel heel erg vervelend als je vlot door wilt schieten, maar je kunt dan ook een liftbag nemen en deze vast tapen aan de shell. Plastic zakje met de hoeveelheid BP, QM erin en zakje aan de QM tapen. Het zakje tegen de shell aan houden en dat ook weer vast tapen. De lont langs de shell leiden en aan de bovenkant vast tapen, zodat de shell mooi recht naar beneden hangt en je het aan de lont in je mortier kunt laten zakken.


Het is normaal in de onze ''sport'' dat nooit iets hetzelfde gebeurt, het zelfde is bijvoorbeeld bij flash.
De ene keer gaat het goed en de andere keer raak je bij precies de zelfde handeling je vinger kwijt.


Ik vraag me af of dit wel de meest logische, danwel handige uitspraak is wat je kunt plaatsen. Als je het ook nog meent hoop ik voor mezelf dat je niet in NL woont.
Link to comment
Ik vraag me af of dit wel de meest logische, danwel handige uitspraak is wat je kunt plaatsen. Als je het ook nog meent hoop ik voor mezelf dat je niet in NL woont.


Nounou ik zocht gewoon snel even een voorbeeld om te laten zien dat er altijd onbekende factoren een rol spelen.
Misschien niet het beste voorbeeld maar zo'n reactie is een beetje overdreven
Link to comment

Als je dan meteen een vinger kwijt raakt doe je toch echt iets fout hoor :lol: .

Liftcupjes horen in de mortier te blijven liggen. Daarom moet je ook eerst je mortier leegschudden en een natte pleeborstel erin stoppen voor je de volgende shell laadt. Liftcupjes kunnen nog heel lang blijven nagloeien, daarom mag er geen enkel lichaamsdeel boven de mortier hangen bij het herladen. Dus geen armen of vingers erboven, en zeker geen hoofd of torso.

Link to comment

Dat is me ook als aller eerste geleerd, nooit me lichaam boven je mortier hangen. Nu Schud ik altijd even me mortier leeg. Maar kan er ook aan gelegen hebben dat eentje vast heb gemaakt met plak band en de andere met hot glue. Maarja.

Link to comment

Bij commerciele shelsl blijft de liftcup vrijwel altijd in de mortier achter, komt gewoon omdat ze een shell maken, dan een liftcup, en dan die twee met een enkele laag paste aan elkaar verbinden. De lift drukt omhoog de shell eruit maar ook naar beneden tegen je eindstop en dus ook tegen je liftbekertje. Alleen als je ze er flink goed aan vast paste of lijmt zal misschien de onderkant van je liftcup openbranden/-knallen waardoor je cup verder dus mee omhoogschiet en bij de break verdwijnt, maar dan maak je ze te goed aan je shell vast









Bron: Firework Shells in 2 1/2 Days - Part 4

Bij de laatste foto gaat er dus nog een enkele laag paste of een strook tape langs, of zoals deze man het gedaan heeft: lijmen. En dan klaar, blijft wel zitten je gaat je shells toch niet naar de andere kant van het land vervoeren in je jaszak ofzo

Edited by De Pyromaan
Link to comment
Guest Goner

Bedankt voor het delen, kende hem zelf al maar velen zullen er wat aan hebben! :lol:

Ik vraag mij alleen af wat nou de juiste afmetingen zijn, bijvoorbeeld in afbeelding 1. Ik neem aan dat er bepaalde verhoudingen voor zijn?

Link to comment
Guest Goner

Bij mij de komende tijd ook niet vandaag druk, morgen werken... Zal dus op zijn vroegst zondag worden! :)

Iemand anders van de partij? :lol:

Link to comment

Er zijn geen vaste maten voor :lol: . Je liftcup moet gewoon zodanig groot zijn dat de volledige lift er ruim in past, en dan ook weer niet overdadig groot (voor de mooi). Ik heb zelf overigens een hekel aan het maken van liftcupjes, als er een goed alternatief was gebruikte ik dat.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...