Jump to content
PyroForum.nl

Kopersulfaat


stijnsuy

Recommended Posts

Koper-verbindingen worden gebruikt voor blauw of in sommige gevallen paars. In de compositie-database staan meerdere compo's als je zoekt op Coppersulfate dus even wat zoeken en er is genoeg te vinden.

Edit: Foutje.

Wikipedia: Wanneer kopersulfaat in een vlam wordt gebracht, krijgt de vlam, door de aanwezigheid van koper(II)-ionen een blauw-groenige kleur.

Ik kan in ieder geval geen compo vinden die kopersulfaat gebruikt om een groene kleur te verkrijgen. Daar zijn de barium-zouten veel beter in namelijk. Je hebt wel gelijk dat kopersulfaat in een vlam blauw-groenig kleurt, kan ik me nu ook weer herrineren van scheikundelessen, maar in de pyro zijn de bariumzouten daar beter voor geschikt.

Edited by Brakkie
Link to comment

Oke dan weet ik dat ik er niets mee kan.
Het is trouwens maar een klein beetje en NIET meegenomen van school maar stond nog op zolder bedoeld als geneesmiddel voor vissen ofso.
We hadden tijdens chemie vorig jaar gezien dat er een groene vlam mee te maken was en ik kwam dat spul eergisteren tegen op zolder dus dacht ik dat er wel een leuk fontijntje of dergelijke mee te maken was maar ik heb me dus vergist.

grtz Stinow

Edited by stijnsuy
Link to comment
Je kunt er natuurlijk ook CuO van maken bet behulp van NaOH en dat gebruiken in kleur composities of thermiet.


Bij deze, mijn berekeningen die op een ander forum staan mocht je dat willen maken:
Werk wel met handschoenen, opgelost NaOH wil je niet op je handen krijgen.

Ik heb ooit eens gelezen dat het mogelijk is om CuO te maken door een neerslagreactie met kopersulfaat en natriumhydroxide.
Er vormt zich volgens mij als ik me het goed kan herinneren Cu(OH)2 maar dat ontleedt tot CuO en H2O.
Ik ben al bezig geweest met molen en dit is waar ik op uit kom:
1 mol CuSO4 is ongeveer: 159,5g.
1 mol NaOH is ongeveer: 30g.

Nou is het zo dat een Cu ion een lading heeft van 2+ en een OH ion een lading van 1-.
Dus heb ik twee keer zoveel OH nodig dan Cu.
Ik moet dus het dubbele van de NaOH gebruiken, dat word dan 60g NaOH op 159,5g CuSO4.

Stochiometrisch is dit dan:
60g NaOH : 60 = 1
159,5g CuSO4 : 60 = 2,15
Dus 1 gram NaOH op 2,15 gram CuSO4.

Mocht je CuSO4 x 5 H2O gebruikt is de massa: 249,5g CuSO4 x 5 H2O
Dus: 249,5g : 60 = 4,16g
Edited by dilsssss
Link to comment

Als je het leuk vind om zelf je chems te synthetiseren is CuO uit CuSO4 natuurlijk leuk, maar CuO is heel gemakkelijk te verkrijgen.

CuSO4 wordt nog wel vrij vaak vermeld in een boel composities, maar er zijn andere chems die superieure kleur geven aan je brandende compositie. Omdat het hygroscopisch is gebruiken wij het niet. We hebben nog zo'n 500 gram, maar we hebben eigenlijk alleen maar CuO, CuOCl, maar ook Cu-poeder gebruikt voor blauwe compo's. Deze zijn echt veel beter!

Als je een fakkel oid wilt maken zou je wel wat leuke composities op kunnen zoeken, met suiker erin en PVC. Precies weet ik de compo ook niet meer.

Link to comment
  • 4 years later...

Ik heb zojuist een lading kopersulfaat gemaakt door koperdraad te laten reageren met zwavelzuur. Om de reactie te starten heb ik een klein beetje HNO3 toegevoegd. Ik heb nu een flinke plakaat kopersulfaat echt die is nogal zuur; blijkbaar zit er nog zwavelzuur in (genoeg om door keukenpapier heen te branden). En ja ik heb de lading hiervoor al geherkristaliseerd. Ik wil het laatste zuur er toch uithalen, maar neutraliseren is geen optie omdat dan heel mn spul verontreinigd raakt. Is dit een kwestie van een aantal keren herkristaliseren? Of moet ik het kristalwater eruitkoken zodat het laatste zuur met het water meeverdampt?

Link to comment

Ik heb zojuist een lading kopersulfaat gemaakt door koperdraad te laten reageren met zwavelzuur. Om de reactie te starten heb ik een klein beetje HNO3 toegevoegd. Ik heb nu een flinke plakaat kopersulfaat echt die is nogal zuur; blijkbaar zit er nog zwavelzuur in (genoeg om door keukenpapier heen te branden). En ja ik heb de lading hiervoor al geherkristaliseerd. Ik wil het laatste zuur er toch uithalen, maar neutraliseren is geen optie omdat dan heel mn spul verontreinigd raakt. Is dit een kwestie van een aantal keren herkristaliseren? Of moet ik het kristalwater eruitkoken zodat het laatste zuur met het water meeverdampt?

Edit heb het koper (II) sulfaat gedehydrateerd en nu is het een kalkachtig poeder, vrij onoplosbaar in koud, maar goed oplosbaar in heet water. Denk dat het zwavelzuur er ook uit is aangezien het kurkdroog is/was.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...