Jump to content
PyroForum.nl

Gold Glitter Fontein


dennisman

Recommended Posts

Dat is een best geslaagde fontein, ik ga die compo ook eens proberen. :P

Heb je verder nog specs van de ID, wel of geen nozzle, core ID en de lengte ervan?


Dit in een kleine test tube geperst ongveer 15/20 gram, de afmetingen 6cm bij 1,5 cm.
Bentoniet eindstop met een 10mm nozzel.

Een grote nozzel is wel gewenst want anders raakt deze verstopt. Edited by dennisman
Link to comment

Heb vorige O&N nog een verstopte fontein gehad, er gebeurde niet veel bijzonders, de nozzle knalde er enkel vanaf.

Dit in een kleine test tube geperst ongveer 15/20 gram, de afmetingen 6cm bij 1,5 cm.


Dan vindt ik het een mooie brandtijd, mijn fonteinen met ongeveer die afmeting branden niet veel langer dan een seconde of 10.

Waar dient de Natriumwaterstofcarbonaat eigelijk voor in deze compo? Edited by pyrobass
Link to comment

Dat zorgt voor de vorming van instabiele verbindingen van onder andere aluminium en zwavel. Die verbindingen vormen zogenaamde spritzels, die na een korte tijd ontploffen. Dat zijn de glitters die je waarneemt. Daarnaast heeft het ook een voorname functie als inhibitor, het zorgt dat de spritzels niet direct verbranden maar pas na een tijdje.

@Hieronder: magnesium vormt geen spritzels, dat kan alleen aluminium of een legering daarvan. Daarom hebben glitters ook altijd aluminium of magnalium als component.

Edited by miech
Link to comment

Bij deze compo is het missien leuk om er bijvoorbeeld 2% opgekruld flake Mg toe te voegen.

Zo lijk de fontein in 2 delen te bestaan. laten we zeggen de onderste 50% van de effect range. Krijg je de zogenaamde witte spritzels.

Wat weer over loop op de bovenste helf met de spritzels wat je in het filmpje zie.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...