Jump to content
PyroForum.nl

Schuurtje Leeg


Leander

Recommended Posts

Kruit in Marknesser schuur
Geplaatst door: Arjan - dinsdag 9 september 2008 om 09:09 - Bron: De Stentor

MARKNESSE - De politie heeft gisteren bij een woning in Marknesse een behoorlijke hoeveel kruit in beslag genomen. Dat gebeurde bij een woning aan de Hoogzijde. Het kruit was opgeslagen in een schuurtje bij de woning. Volgens een politiewoordvoerder is het nog niet zeker wat voor stoffen allemaal precies zijn aangetroffen.

Medewerkers van het explosievenopruimingscommando (EOC) hebben een deel van de stoffen meegenomen om die te onderzoeken. Het resterende deel is afgevoerd en wordt vernietigd, meldt een politiewoordvoerder. Het gaat zeer waarschijnlijk om kruit dat kan worden gebruikt voor het vervaardigen van siervuurwerk. Niet per se heel gevaarlijk. Maar bij een gevaarlijke manier van opslaan kan het wel degelijk gevaarlijk zijn.


Met als reactie op het geplaatste bericht, gepost op www.arjanuitman.com:

Gepost door rrene op 9 september 2008 21:19
Achja ik sta er altijd van te kijken hoe makkelijk mensen hun oordeel klaar hebben staan zonder enige kennis van zaken, dat geld voor een paar van jullie en ook voor de politie/recherche/oec. Oordeel pas ergens over als je er verstand van hebt, anders niet.

Om een klein beetje mijn kant van het verhaal te doen. Vuurwerk om te kopen interesseerd me helemaal niets, mij te makkelijk, lontje aansteken en kijken hoe een chinees z'n best erop heeft gadaan om in 3 tellen een stuk vuurwerk in elkaar te zetten. Voor hun een makkie misschien, maar voor ons (pyrotechneuten) een kick en een hele prestatie. Ieder zijn ding, de 1 koopt "illegaal" vuurwerk de ander maakt het zelf zoals ik. Begrip voor elkaar is best op zijn plaats vind ik, want dat is juist het probleem met vuurwerk, zeikende mensen die er 1 dag in het jaar last van hebben, daarom stelt vuurwerk in nederland geen moer voor.

Vrijwel alle stoffen stonden gescheiden en goed verpakt in mijn schuur, nee ik leg het niet onder mijn bed, in de schuur staat het prima. Flessen thinner oid lijkt me stukken gevaarlijker. Het enige wat "gemengd" in mijn schuur stond was meal powder, een poeder dat 1 stap verwijdert is van buskruit. Deze mengel is dé basis van veel pyrotechische voorwerpen.

In duitsland en amerika onderandere is dit in zekere zin een legale hobby, dat het in nederland niet zo is, is niet omdat ze in amerika of elders zo dom zijn, maar omdat men in nederland ALLES willen voorkomen. Denk aan enschede of terrorisme. De mensen van de recherche konden nog niet 1 soort grondstof vernoemen en toch hadden zij deze zaak op zich. Ik stond er werkelijk van versteld hoe weinig expertise men daar in huis had om deze zaak af te handelen. Na 6 uur in een cel gezeten te hebben, ben ik naar huis gebracht door een rechercheur en heb daar de stoffen benoemd en deze zijn afgevoerd. De eoc heeft 1 emmertje mealpowder mee genomen voor zover ik weet en het 1 en ander in mijn tuin vernietigd, 1 keer raden hoe? Jawel door het af te steken.
De hele straat wordt ontruimd door hetgeen wat in mijn schuur staat en ze kunnen wel vanalles afsteken in mijn tuin? Ze wilden zelfs alles in een straal van 500 ontruimen, maar dat zag de politie niet zo zitten. Een hoop sensatie om werkelijk niks. Als ik al wat afsteek is dat ver afgelegen waar niemand er last van heeft, het is daarom ook een raadsel hoe dit balletje is gaan rollen. Gaten in mijn schuur heb ik niet.
Ik neem mijn hobby zeer serieus en veiligheid vind ik uiterst belangrijk, waarom onnodig risico met zo'n mooie hobby lopen?
Het verhaal is nogal opgeblazen en het onkruid hebben ze wel laten staan helaas.
http://nl.youtube.com/watch?v=lBCT8MC8SC4


De in beslag genomen spullen behoorden tot Energy en Ener. Dit heeft Energy bevestigt via MSN. Origineel bericht, door Stentor, is hier te vinden. Aangezien zowel Rene als Energy al dmv. internet bekend hebben betrokken te zijn bij de gebeurtenissen, leek het me ethisch gezien correct om dit bericht te plaatsen. Wederom was de oorzaak van dit alles terug te voeren op de omwonenden. Edited by Leander
Link to comment

Ik ben wel benieuwd wat dit gaat worden, strafrechtelijk gezien. Voor mij is het in ieder geval een overweging waard of ik nog wel door wil gaan met deze hobby. Ik voel er weinig voor om een strafblad op te lopen.

Wellicht zouden een aantal mensen eens kunnen gaan lobbyen voor legalisatie, al dan niet onder voorwaarden (bij voorkeur zelfs, maar niet onmogelijk streng/duur).

Link to comment

Al zou het streng en duur zijn, ik heb wel wat voor de hobby over, ook al wel met een rechercheur erover gehad, verenigingen oid.
Maargoed, ik heb iig een donkerbruin vermoeden welke buren het zijn die mij erbij genaaid hebben. Ik ben niet uit op represailles, maar gezelliger wordt het er in dit buurtje niet op iig.
Morgen weer naar het bureau voor verhoor. Ze willen weten waar de spullen weg komen, haha, alsof ik dom ben. :P

Al zou het streng en duur zijn, ik heb wel wat voor de hobby over, ook al wel met een rechercheur erover gehad, verenigingen oid.
Maargoed, ik heb iig een donkerbruin vermoeden welke buren het zijn die mij erbij genaaid hebben. Ik ben niet uit op represailles, maar gezelliger wordt het er in dit buurtje niet op iig.
Morgen weer naar het bureau voor verhoor. Ze willen weten waar de spullen weg komen, haha, alsof ik dom ben. :P
Druk maken om een strafblad doe ik niet, ik ben zelfstandig ondernemer.

Link to comment

Beetje stom om over ethiek te praten aangezien dat per mens verschilt.
Bovendien denk ik dat ze beter de jochies met pijpbommen aan kunnen pakken in plaats van Ener.
Maargoed, dat meer dan 95% van de nederlanders uit niet zo slimme mensen bestaat wisten we helaas al toch? En hier valt volgens mij niet veel aan te doen helaas.
Ik ga gewoon door.

Link to comment

Ik tikte toevallig vandaag het woord pijpbom in op youtube, wat je daar ziet :S echt niet normaal. Gewoon van sterretjes, wist niet eens dat dat kon.

Ik denk persoonlijk dat het niets te maken heeft met mijn internet gedrag, ik ben altijd erg open geweest op internet. Als ze research op internet hadden gedaan, dan was het wellicht niet zo aangepakt. Ook had ik het idee dat men (politie recherche eod) werkelijk waar niet wist dat het om vuurwerk ging. Ze dachten eerder aan "bommen".
Het doet me goed dat iedereen zo mee leeft, wordt overspoeld met pm's, sms, msn gesprekken etc etc.
Iedereen die mij een beetje kent twijfelt geen seconde aan mij en vinden het maar een trieste actie van de politie. De goeden kunnen ze niet van de slechten onderscheiden bij de politie.

bedankt!

Link to comment
Ik tikte toevallig vandaag het woord pijpbom in op youtube, wat je daar ziet :S echt niet normaal. Gewoon van sterretjes, wist niet eens dat dat kon.

Ze dachten eerder aan "bommen".


Dat krijg je als buren die denken dat ze ergens wat van af weten van alles door elkaar gaan roepen en het hele verhaal weer gigantisch opblazen.

Maargoed, dat meer dan 95% van de nederlanders uit niet zo slimme mensen bestaat wisten we helaas al toch? En hier valt volgens mij niet veel aan te doen helaas.


Ik ben het met Yellowcard eens.. Jammer genoeg dat dit zo is.
Link to comment

Net een gesprekje gehad met de milieu recherche...
Waar het in feite op neer komt is dat ze pijpbommen bouwertjes willen aanpakken die voor overlast zorgen. Ik heb gezegd dat ze dan nu een verkeerde weg in slaan en het überhaupt onbegonnen werk is. Dat ter zijde, jammer dat we over 1 kam geschoren worden.
Het waren prima mensen, maar scheikundig niet echt onderlegd, dat vormt al snel onbegrip, ik heb zo goed mogelijk m'n best gedaan om duidelijk te maken dat het een mooie hobby is waar in principe niemand nooit last van heeft. Ik heb ook het idee dat ze mij wel begrepen en begrip hadden voor de situatie etc. Het gesprek heeft een uur en 15 minuten geduurd, nouja dat ga ik hier niet allemaal typen.

Edited by ener
Link to comment

Zeg Rene, ik wil niemand verklikken hoor, maar volgens mij is het echt verstandig als je de politie eens gaat bellen. Wanneer je de foto wat beter bekijkt zul je zien dat jou buurman in feite een gevaarlijke terrorist is.
Op de vloer zijn (rood) duidelijk twee grote vlakken gemorste acetonperoxide te zien. De kenner zal deze onmiddellijk kunnen onderscheiden als de dimeer variant. De zak (blauw) bevat natuurlijk kilo's NH4NO3. Tot slot is overduidelijk te zien dat de emmer (geel) glycerinetrinitraat bevat. Vooral de NH4NO3 schijnt bij de minste of geringste aanraking te ontploffen, dus waarschijnlijk is ontruiming van je buurt ook noodzakelijk.



Ik bewonder de nauwkeurige opservatie waaraan je je buren blootstelt! Tegenwoordig is natuurlijk niemand mee te vertrouwen, en iedereen snapt tegenwoordig natuurlijk wel dat het ordelijk en gelabeled opslaan van chemicalien een levensgevaarlijke aangelegenheid is. Wat een opluchting dat opnieuw de plannen van die rare 'hobby-isten' gedwarsboomt worden. Als er er ooit nog eentje op de kop kan tikken, zou ik deze rakker trots op je borst spelden! :P











Voor alle 12 jarigen die de neiging hebben mijn posts verkeerd op te vatten, is hier wat extra uitleg.

Link to comment

Dit is echt ongeloofelijk wat een naai streek dit.
Kan me al voorstellen wat die buurman de politie heeft verteld.
Zovan terrorisme, bommen, islam etc etc.
Dan slaan alle ambtenaren gelijk op hol.
Wat lijkt me dat klote om zo ineens de wouten op de stoep te hebben.

Edited by User1
Link to comment

Echt té lomp dit! Dat je zo hard genaaid wordt door een buurman die via een gat in de muur in jou schuur zit te loeren! Ik blijf het een ongelooflijk verhaal vinden. Dan kun je nóg zo voorzichtig zijn met het maken en afsteken van dingen en dan word je op zo'n manier gesnapt, dit is toch wel het laatste wat je verwacht.
Hebben ze nu echt al je pyro spullen in beslag genomen? In ieder geval veel sterkte en succes verder!

Link to comment

Jah alles is in beslag genomen, echter heb ik net van de politie begrepen dat zij vandaag contact hebben gehad met TNO en de spullen die in beslag zijn genomen buiten de BP om ongevaarlijk zijn.

Waarschijnlijk komt de officier van justitie met een schikkings voorstel die het bezit van de BP gaat bestraffen.

Energy

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...