Jump to content
PyroForum.nl

16mm Vuurpijl


Recommended Posts

Hoogte van je pijl:
7.55 - 6.84 = 0,71 seconde tussen flits en geluid
Snelheid van geluid = 343 m/s
0,71 x 343 = 243,53 meter

Je pijl kwam dus zo'n 243 meter hoog. Nu zijn er nog een heleboel factoren die meespelen waardoor je pijl waarschijnlijk in de realiteit minder hoog zou komen. De snelheid van het geluid die ik heb genomen is bij kamertemperatuur. Waarschijnlijk zal de echte temperatuur iets hoger hebben gelegen. Ook ga ik in deze berekening uit van dat de pijl rechtstreeks de lucht inging en recht boven je knalde. Zoals je op het filmpje kan zien sta je er ten eerste een x aantal meter vanaf en het lijkt alsof je pijl ietsjes scheef trok.

Oftewel om echt een nauwkeurige berekening te kunnen maken zou ik moeten weten hoe ver je van de pijl afstond toen hij vertrok en hoeveel hij nog eens "afdreef".

Ik denk dat de echte hoogte rond de 200 - 230 meter zal zijn geweest.


Mooi pijltje trouwens! :blush: En een lekkere start hoor!

p.s. denk dat je dit vast al vaker heb gehoord maar ik zou als ik jou was een andere oxidator gebruiken dan KMnO4. Ik wist zelf altijd 15 gram in een kokertje van 1" bij 5 à 6 cm lang te stoppen. Was wel redelijk "packed", denk dat je deze maten net zo goed kan gebruiken voor je 10 grams knaller. Misschien ietsjes kleiner.

Link to comment

Ik zal me eens gaan verdiepen in andere flashes maar waarschijnlijk kan ik alleen aan kclo3 komen. Ik heb nog nooit met een andere flash gewerkt maar vond deze opzich best fijn.

Ik vond de vuurpijl mooi recht ( strak ) de lucht in gaan. Ik denk dat dit ook kwam door het stukje touw aan het uiteinde van de stok

Edited by cojonesm
Link to comment

200 meter hoogte :blush:, is dat niet een beetje te veel. Als je een zeer dure camera hebt kan je ongeveer de hoogte weten. Maar met deze camera kan je daar niet op af gaan vrees ik. Ik heb ook pijlen die soort gelijk zijn. En je mag blij zijn als ze 100 meter hoog gaan. En als ik afga op mijn camera gaan ze 330 meter haha. Vroeger geloofde ik het maar toen ik eens naar de Eifel toren ben geweest weet je pas wat 75 meter is

In ieder geval is het niet de bedoeling om aftebreken of zo . Ik vond het een mooie pijl! Mooi rechtdoor en met zon report erop kan je al een showen :lol: .

Link to comment

Men moet dan wel rekening houden met windrichting en windkracht, luchtvochtigheid, temperatuur en omgeving. Deze factoren kunnen een hoop verschil maken. Als je op de evenaar een peil af schiet gaat deze onder de zelfde weersomstandigheden toch lager als wanneer je een peil op een van de polen afschiet... Maar dat is niet echt relevant voor filmpjes uit NL..

Link to comment
  • 2 weeks later...

Het maakt echt niet uit hoe duur je camera is om de hoogte te kunnen bepalen. Ze hebben allemaal minstens 25-30 frames per seconde. (anders kijkt het zo lastig). Dus als je er een frame naast zit praat je over misschien 10 meter verschil met de echte hoogte.

Een C6-3 motortje haalt al wel 200 meter of meer met een paar gram flash als payload. Een 1 inch rcandy motor haalt met gemak meer als een kilometer hoogte. Als je van een flinke afstand kijkt zie veel beter hoe hoog ze gaan en dat is echt wel hoger als 100 meter.

Edited by Methodologisch
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...