Jump to content
PyroForum.nl

Koolstof


Floriaan

Recommended Posts

Ik gebruik altijd koolstof, verkregen door lindehout te verbranden in de open haard, wachten tot het verkoolde, blussen, af laten koelen, en afschrapen. Gaat altijd goed.
Maar natuurlijk vraag ik mezelf af: is het het beste?
Waarschijnlijk niet. Weten jullie wat ik beter kan gebruiken?
bbq kolen moet ik blijkbaar niet gebruiken.... en norrit?

Floriaan

Link to comment

Ok dit gaat dus weer nergens over.
Ik heb nergens kunnen vinden wat nou eigenlijk de beste koolstof is, vandaar mijn post, lijkt me nogal logisch, dus om nou meteen naar die report-button te gaan.....
Graag antwoord op mijn vraag.
Zoals de subtitel al zegt: ik wil mijn koolstof gaan gebruiken voor mp of bp

Edited by Floriaan
Link to comment

Ja ze zijn hier streng op het forum, en terrecht.
Als je even de moeite had genomen om te zoeken had je die vraag niet gesteld.

Daarbij als elke nieuwe member z'n eerste beste vraag gaat posten dan is het hier binnekort zo'n zooi dat niemand meer iets kan vinden.

Link to comment

GOOGLE.NL voor de rest valt er genoeg over te vinden, ook op dit forum.

Wilgenhoutskool werkt bij mij prima, ik gebruik het in de lift van mijn mines.

EDIT: Ik wil geen flamewar ontketenen ofzo, maar ik houd er gewoon niet van als mensen zo kant n klaar alles voor geschoteld willen krijgen...

Edited by pyrobass
Link to comment

Er is al een topic over koolstof, als je dan zeiken wilt dat hij het egens anders kan vinden kan je Floriaan net zo goed verder helpen: http://pyroforum.nl/index.php?showtopic=131
Alsjeblieft, de link naar het topic waar je naar zoekt.
Paulownia-houtskool is een van de beste soorten om buskruit mee te maken, naast Balsa, Hennep, Wilgen en ook Lampblack kan gebruikt worden.

Ik vind verder dat het niet extreem streng is op dit forum, maar sommige antwoorden kunnen wel wat meer aardiger.

Link to comment

Weer lekker bezig jongens ? Lekker op report drukken, dit moeten de mods natuurlijk wel weten, dit is wereldnieuws ! Even serieus, Floriaan is gewoon lekker bezig met houtskool en meal maken en hij vraagt zich af wat nu de beste is, dit is toch niet raar of wel ?

@ Floriaan, ik heb de beste resultaten behaald met Balsa houtskool. Dit is peperduur en superlicht hout, en je maakt er érg snel meal mee. Wilgenhutskool is ook erg goed, maar ik denk dat balsa nog wel wat beter is.

Link to comment

Ik heb nog nooit Balsa geprobeerd, maar ik heb er hele goede verhalen over gehoord.
Rik, misschien kan je er een beetje van opsturen. Dan kan ik het vergelijken met mijn wilgen. :)

Misschien hebben mensen hier wat aan:
Brand_snelheid_tests.doc
Het is een word-bestand waarin brandsnelheidstests staan van buskruiten polverone, met verschillende soorten houtskool. Het tabelletje komt van Dan Creagan's site, ik heb het alleen vertaald.
Ik weet niet hoe ik de blauw gedrukte moet vertalen.

Link to comment

Balsa kost grofweg 2100 tot 2500 euro per kubieke meter exclusief BTW, en dat is goedkoper dan gewoon eikenhout. Daarvoor moet je het natuurlijk niet bij de modelbouwzaak halen. Naar volume is het dus niet heel erg duur, maar naar gewicht wel.

Goede houtsoorten voor snel buskruit:
- Wilgen
- Paulownia
- Catlapa
- Esdoorn
- Populier
- Balsa
- Hennep
- Essen
- Linde

Hiervan heb ik wilgen, catlapa, populier en esdoorn geprobeerd. Catlapa was duidelijk het snelst, maar omdat dit in de tuin van de buren groeit heb ik daar maar een zeer beperkte hoeveelheid van kunnen bemachtigen. Buskruit met esdoorn geeft de indruk intenser te branden dan buskruit met andere houtsoorten.

Link to comment

Dank voor de laatste paar berichtjes, daar heb ik echt iets aan.
De volgende keer ga ik esdoorn en populier gebruiken, die groeien namelijk toch in mijn tuin.
Voor Paulownia en Catlapa lijkt het me dat ik echt naar een houthandel moet, en dat doe ik liever niet als het ook simpeler kan (ook al is het dan iets minder goed)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...