Jump to content
PyroForum.nl

Zeven.


mr.stijntje

Recommended Posts

Hallo mensen!

Ik dacht, eigenlijk mogen de zeven ook wel een eigen topic hebben in het Tools gedeelte. Dan heb ik het dus over zeven, als in het meervoud van zeef. :P Excuses voor het flauwe grapje in de topic description.

Reden dat ik dit topic ook aanmaak, is dat ik vandaag frames heb gemaakt, en daar zeefgaas in gespannen heb van verschillende mesh waardes. Ga mijn AUB niet pm'en over waar ik het vandaan haal, het was een eenmalige actie.

Om te beginnen heb ik ruim zes meter houten lat gehaald bij de gamma. Ruw vuren, 22*30mm. Dit in stukjes gezaagd van 30cm elk.

Vervolgens de frames in elkaar geschroefd.

En tenslotte het zeefgaas vastgeniet, en elke zeef gelabeld met de mesh waarde.

Ik ben er erg blij mee, zo kan ik sneller en beter pulverone maken, makkelijker composities mixen, en bovenal: zelfgemalen metaalpoeders verdelen in verschillende gradaties.

Nog meer mensen met dit soort zeven?
gr,
Stijn

DSCF3009.JPGDSCF3011.JPGDSCF3013.JPGDSCF3014.JPGDSCF3020.JPGDSCF3022.JPGDSCF3025.JPG

DSCF3012.JPG

Link to comment

Hey, ik ga de 12# waarschijnlijk gebruiken voor pulverone, en dan zeef ik vervolgens de gedroogde pulver nog eens door de 20# om twee groottes te hebben. Zo doe ik dat nu ook, maar dan met kleine onhandige zeefjes.

Als ik straks (lente) pressed BP maak, dan is dit natuurlijk ook geweldig om verschillende groottes liftpowder te scheiden.

Ik heb ook een hele kilo ongemalen magnalium buitgemaakt, en na het malen kan ik deze door een serie zeven halen:
<60# voor fonteinen,
60#-100# voor knetterende streamer stars,
100-250# voor gekleurde stars,
en >250# voor dragon eggs.

De mogelijkheden zijn onbeperkt! :P

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Volgens mij is Duvel ook in het bezit van een mooi setje zeven...

Leuk om te zien dat je er meteen me aan de slag bent gegaan! Ziet er netjes uit. Zelf heb ik alleen een 20# en een 12# zeef. Gewoon om pulverone mee te maken, en om grotere stukken magnalium (uit een zak ongemalen) voor in fonteinen te selecteren.

Edited by superman21
Link to comment

Ach, zeven staan bij mij ook nog op de planning. Het enige nadeel is dat die dingen krengig duur zijn, vooral ls je ze van rvs of een dergelijk metaal wilt. Ik heb een zeef van onbepaalde meshwaarde voor pulverone, met ongeveer 1,5 mm grote gaatjes. Die zeef gebruik ik dan ook voor zo'n beetje alles.

@Mr.Stijntje: Volgens mij heb je voor dragon eggs meer aan 100-200 mesh magnalium. Met -200 ontsteken ze wel makkelijker, maar knallen stukken zachter.

Link to comment
Guest Richard

Nette zeefjes.

Ik heb ook zeven, deze zijn voor mijn droogkast. Ze zijn 50 x 60 cm en zijn gemaakt van geschaafd vuren 32 x 32mm. Het gaas wat er in zit is anti muggen/vliegen gaas (kunstof). Verder heb heb nog verschillende RVS mesh zeefjes liggen waar ook nog een houten kader omheen moet.

Enkele opmerkingen:

- Schuur en lak/verf je zeven even. Dit vanwege hygiene redenen, anders kun je ze slecht reiningen en gaan tussen de splinters allemaal verschillende sassen/chemicaliën ophopen.

- Het is verstandig om een tweede kader onder het zeef te maken. Een beetje montage kit tussen bijde kaders en vervolgens aan elkaar schroeven. Dit voorkomt dat er zich korreltjes gaan ophopen tussen het bovenste kader en het zeef. Tevens worden hierdoor de nieten en het gaas minder belast als jij er een grote hoop pulverone door heen wil drukken.

Link to comment

Thnx voor de tip richard. ;) Geschuurd zijn ze al, en ik zet ze nog in de olie.
Tussen de lat en het zeefgaas ga ik straks kitten, zodat de poederdeeltjes inderdaad niet tussen het hout en de zeef komen. Dit had ik zelf al bedacht. Een tweede kader eronder schroeven was ik nog niet op gekomen, maar persoonlijk lijkt me dat niet nodig. Erg veel kracht zal er toch nooit op komen te staan.

@Miech, bedankt voor de tip, ik dacht zelf inderdaad aan een makkelijkere ontsteking. Ik heb echter gisteren al wat gemalen Magnalium gezeefd, en vond passing 100# er al goed genoeg uitzien voor dragon eggs. Dat was nadat ik mijn vorrige post schreef.

Edited by mr.stijntje
Link to comment

Ik heb pas een antieke apothekerspan op de kop getikt.
Het is een emaille schaal met een ring, waarin verschillende zeven geklemd kunnen worden. Met een beetje pielen kan ik zelfs twee lagen tegelijk zeven.
Wel is het ding echt antiek, en dus moet ik er erg lief van zijn. De grove zeven zijn gemaakt van dierendarm, en dus erg gevoelig voor kromtrekken oiv vocht / warmte.
http://pyroforum.nl/uploads/post-149-1202734752.jpghttp://pyroforum.nl/uploads/post-149-1202734779.jpghttp://pyroforum.nl/uploads/post-149-1202734808.jpghttp://pyroforum.nl/uploads/post-149-1202734835.jpg

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...