Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumchloraat maken


danny db

Recommended Posts

Ah, hij was op dus ik denk laten we wat bij maken. Alles werkelijk alles is beter als je exaam engels leren.
En ik maak er wat plaatjes van, want ja zo ben ik.

Omdat kaluimchloraat niet goed oplost in water, zal het naar onder zinken. En het overblijvend NaCl zal mooi oplossen. Een mooie en goedkope manier om er aan te geraken niet?

We hebben nodig: -100 gram Natruimchloraat
-35 gram dieetzout
-Filter, potjes...
-Water 200ml


Aan de linker kant, Dieetzout 66% en aan de rechterkant Natruimcholoraat 60%. Even een mooie opstelling.


Drop het poeder in het water en roeren.


Alles in een grote beker gieten.


Owh, kijk hoe mooi het is al aan het zakken. Je ziet de kaluimchloraat al op de bodem.


Filteren.


Op een blad papier uitstrijken. En laten drogen.

Morgen zal het wel droog zijn. Denk ik en dan kunnen we eens wat mooie filmpjes maken. Don't you just love science ;) .

Owh jah ps werkt deze opstelling om het te drogen?

In het bakje zitten kaskorrels.

Edited by gamekeeper
Link to comment

Ik zou als ik jou de gebruikte oplossing ongeveer 5x verdunnen, en op 0-5 graden Celsius filteren. Hierdoor is het product meteen al zuiverer, maar de opbrengst iets lager.
De zuiverheid van dit KClO3 is misschien maximaal 96-98%. Wil je het gebruiken in kleurencomposities zul je het minimaal 2 of 3 keer moeten herkristaliseren om alle Na+ kwijt te raken. Dat is jammergenoeg veel meer werk dan even twee oplossingen bij elkaar gooien. :D

Link to comment

Volstaat deze techniek dan niet om het als H3 en als flashcomponent te gebruiken? Hoger doelen heb ik toch niet hoor toch nog niet voor deze batch. Hm het is wel enkele keren verdunt het is een keer misgelopen toen de koffie filter scheurde (natuurlijk niet te zien op foto) dan heb ik flink wat water moeten gebruiken.

Link to comment

Huh.. zo maak je volgens mij echt geen kaliumchloraat :D
Als je kaliumchloride en natriumchloraat oplost in water, dan krijg je een oplossing van positieve kalium- en natrium-ionen, en negatieve chloride- en chloraat ionen.
Wat jij ziet bezinken is dus een mengsel van dit alles. Kleurencomposities kan je naar zwaaien, tenzij je in de richting van geel wilt gaan. H3 kan je nog wel proberen, maar het zal niet vergelijkbaar zijn met H3 gemaakt van zuiver KClO3.

Reageert natriumchloraat ook niet zo aggresief met zwavelzuur dan kaliumchloraat ?

Link to comment

Ik heb gelezen, dat het op deze manier gaat. Ik heb gisteren ook een flash test gedaan, en dat lukte wel. Dit zou niet gaan met NaClo3? Het gaat me niet over kleurencomposities, H3 of als flashcomponent meer gaat dit bij mij niet doen. H3 werkte niet zo goed vandaag, maar mischien is de korrelgrote nog niet goed of nog te nat en er bleef een residu achter want niet zou mogen.

superman21
Apr 10 2007, 12:38
Dit past volgens mij beter in "Chloraten dmv electrolyse". Anyway, zoals je daar had kunnen lezen:

Maak een verzadigde oplossing NaClO3, en een verzadigde oplossing dieetzout (of beter KCl) en voeg deze bij elkaar. Omdat KClO3 slechter oplosbaar is dan NaClO3 zal dat zout neerslaan. Vervolgens filteren en drogen, en je bent klaar. Volgens mij kun je, als je precies de oplosbaarheid weet van KClO3, en je weet hoeveel NaClO3 je hebt opgelost, gewoon je dieetzout toevoegen (in de goede hoeveelheid) zonder het eerst op te lossen. Dat scheelt je praktisch werk, maar kost wat rekenwerk...


Hier heb ik het van trouwens. Er is een discusie over geweest een tijdje terug. Edited by danny db
Link to comment

@Duvel, per liter water kun je bij twintig graden 1010g NaClO3 oplossen. Van KCl lost er 350g op per liter. Je krijgt inderdaad een zooitje ionen, maar ook KClO3. Aangezien hiervan per liter, bij dezelfde T, maar 73g oplost, zal het grootste deel dus neerslaan. :D (Mits je met verzadigde oplossingen werkt natuurlijk!)

Edited by mr.stijntje
Link to comment
  • 10 months later...

Das al even geleden :o .
Tgoh ik zou het mij niet meer herrineren na een beetje gesukkel 50 gram(enkele pogingen achterelkaar.)? Het lukt wel opzicht, maar het is té onzuiver om in de pyrotechniek te gebruiken. En om het te gebruiken voor knallers dat was niet mijn bedoeling.

Edited by danny db
Link to comment
  • 4 weeks later...
Das al even geleden :o .
Tgoh ik zou het mij niet meer herrineren na een beetje gesukkel 50 gram(enkele pogingen achterelkaar.)? Het lukt wel opzicht, maar het is té onzuiver om in de pyrotechniek te gebruiken. En om het te gebruiken voor knallers dat was niet mijn bedoeling.


In de flashcompositie werkte het toch heel goed volgens mij. Je kan het dan toch wel gebruiken.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...