Jump to content
PyroForum.nl

Flash powder

Blaf

Recommended Posts

Posted

Helo guys

Long time no hear from me heh? I confess, I neglected this hobby in favour of other aspects of my life. And here, the story goes...

So far I've been using Potassium Permanganate flash, when I needed it, that is. Recently I ordered some chems from...mumble, mumble, mumble...and among other beauties, I've got Potassium Perchlorate and what else but German Dark Aluminium. Mixing those two gives the best flash I've ever witnessed in my ignorant life. The ratio by weight for this flash is well known, 70:30 (Perc:Al) which makes innocently looking gray powder. But even a smallest pile I could scoop and set off produced an audible "thump" instead of low "whump". Blind spot remained in my eye for a few minutes.
One small cracker is made to verify in practice final quality of the product but it's not fired yet, which means – report follows soon.

Blaf

p.s. See my last posts in Pyro devices / Firecracker topic

Posted

Hi Blaf,

It has indeed been a while since youre last visit. Welcome back!

Perchlorate/GD flash is indeed a very fast and powerful flash! But like many other also sensitive to friction. So please watch out while handeling these compositions! They should not be underestimated. :D But I guess you're not the one I should be telling this to. Anyway, can't wait to see some pictures or something. :P

Posted

Ah, you remember humble me? Thanks for giving me hope...
Yes, the quantity of flash I made for the trial is expressed in grains, not grams, it can only fill the botom of a tea spoon. Do not worry, caution is my middle name.

Blaf

Posted

Hi

It is a very powerfull stuff, you are right.
I have too much respect of it and my maximum charge was 2,5g.
I got it from Birdbangers once.
I wish I have some myself, because I just use Kmno4/Mg or Kmno4/Al/S and thats not a good flashpowder compared to KClO4/Al.

What about using it in a Polumna?
I love them and they are the safest salutes to make.

I am looking forward to see some pictures or videos, too.

Regards,

Pyrostar

• Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...