Jump to content
PyroForum.nl

Mijn 5T pers

Tyneman

Recommended Posts

Posted

Wow, die ziet er wel pro uit :D
Pff, ik gebruik nog steeds een grote bankschroef, maar dan ook echt een grote...
Anders fiets ik even naar een vriend, die werkt in een garage, daar staat een grote, tot 25ton.

Gr33tzz

Posted
Hier onze 5 tons pers van RVS, vanavond gemaakt.
Meteen wat BP geperst, ligt nu op de verwarming te drogen.
Nu kan ik m'n starplate ook beter gebruiken.

Zo ziet er mooi uit!
Ik zie "Top craft", langs de Aldi geweest? :D .
En hoeveel ton is die pers? aangezien ik hier nog een kleine 2 ton pers heb maar ik weet niet of dit genoeg is om die vereiste dichtheid te halen.
Posted (edited)
Hier onze 5 tons pers van RVS
:D

Aldi? zou het eerlijk gezegd niet weten.
De pers kan er mee door, maar had beter gekund.
Maar persjes zijn niet zo heel erg duur, kijk maar op marktplaats. Daar staan ze nieuw voor 20 euro ofzo.

Met een 2 tons pers moet je ook wel een eindje komen, gewoon de berekening van richard opvolgen/aanhouden. Edited by ener
  • 3 years later...
Posted

Ik ben benieuwd hoe er met de verschillende (homemade) persen nu bepaald wordt met welke kracht er daardwerkelijk geperst wordt.

Wanneer er een manometer op de pers zit, is er met bovenstaande berekening makkelijk te bepalen met welke kracht er geperst wordt aan de hand van de diameter van de huls. Maar als ik Tyneman's opstelling zie, dan wordt het in mijn ogen moeilijk om de goede druk te bepalen, behalve dan dat deze tussen 0 en 2 ton ligt...

Hoe hebben jullie dit opgelost, aangezien er voor de verschillende composities en devices er met verschillende krachten geperst moet worden?

Thx,
Maart.

Posted

Als je er geen meter op hebt zitten,is het gewoon giswerk.
De drukken die vrij komen kan je gewoon niet zien,of je moet aan de hand van het gekraak van je opstelling ongeveer weten hoever je zit.
Je zou een Loadcell kunnen kopen met bijbehorende elektronica om bij een dergelijke opstelling de kracht te kunnen meten.
Maar voor dat geld heb je twee of misschien zelfs wel drie raamwerkpersen.
Voor het maken van BP maakt het niet erg veel uit als je maar boven de dichtheid van 1,7gr/cm3 kan komen.
En vuurpijlen zou je optisch nog kunnen zien. (uitzetten van je huls.)

Met dergelijke constructies.
Bankschroef bijvb. blijft moeilijk. :)

Posted (edited)

Thanks Lontje.

Ik zat erover te denken er binnenkort een te bouwen,maar wil het giswerk liever overslaan. Een loadcell heb ik zelf ook aan zitten denken, maar is veel te duur en dus geen optie.
Zit toch wel te twijfelen; een zelfgebouwde pers of raamwerkpers kopen..... Zal waarschijnlijk toch het laatste worden.

Edited by maart
Posted
Zal waarschijnlijk toch het laatste worden.

Zou gewoon een raamwerkpers kopen. Bijna iedereen heeft dezelfde en dus kan je veel advies krijgen.
Je kan em altijd later upgraden met een betere cylinder en handpomp oid.

Of zo'n powerpack zodat je niet meer hoeft te pompen :) (luiheid siert de mensch)
  • 3 months later...
Posted (edited)

Kan je simpel berekenen, is afhankelijk van de diameter van je cilinder. Je moet wel op de juiste plek je cilinder meten daarvoor.

@ van hout

Daar moet je inderdaad rekening mee houden anders kan je een te kleine of te grote schaalverdeling hebben.

Edited by cojonesm
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...