Jump to content
PyroForum.nl

Instant ijs


Tyneman

Recommended Posts

Hier een heel geinig proefje.
Een,wat visceuze, kleurloze heldere vloeistof. Rechtstreeks uit de koelkast.
Je kan er mee schudden, het overgieten er gebeurt niets. TOT je het aanraakt met je vinger, en voilá! Instant een bakje vol ijs.
Ook zeer geschikt om kunst mee te maken.

Check het filmpje en maak het eens na. Een moeilijk proefje is het niet. :)
Instant_Ijs.wmv

Gr33tZ

Link to comment
  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest meatyke

Hih, dat is nice! :P
Dat ga ik ook eens proberen. :)
Ook wel hoge toren.
Wat gebeurd er als je je vinger er laat insteken? Bevriest hij dan? :P

Link to comment

Ja inderdaad, zoiets ongeveer is het. :) De vloeistof is nog een vloeistof terwijl het al een vaste stof had moeten zijn, het is 'vergeten' te stollen.

Zodra je in de vloeistof nucleatiekernen voorziet kan het beginnen stollen en dan doet het dat razendsnel omdat het al ver onder zijn stolpunt zit. Dit gebeurd ook door een schok (door overgieten bijvoorbeeld). Omdat het hoogteverschil op het filmpje zeer klein is en de schok dus niet zo groot is er nog geen ijsvorming (wel een klein beetje, dat kan je zien). Als je van hoog zou gieten zou je direct ijs krijgen. Doordat T zijn vinger er zo plots indrukt krijgt het water natuurlijk een schok en begint het stolproces.

Dit is inderdaad een zeer mooi experiment en zeer makkelijk uit te voeren. Doet het altijd goed op thuisfeestjes. :P

Link to comment

Oja, zoiets heb ik wel eens op mythbusters gezien, over "exploding water" en ze gingen het dan reproduceren door demi water in de magnetron te zetten, en als ze het daarna met een lepel aanraakte begon het op die plek plotseling te koken en kwamen er spetters vanaf.
Maar ik wist niet dat dit ook bij bevriezen was, ik dacht dat demi water juist heel goed bevroor uit zichzelf.

Link to comment
Guest polokeeper

grappig proefje
alleen hoe werkt het precies?
en is het een beetje makkelijk om aan de grondstoffen te komen en uit te voeren.

Polokeeper

Link to comment

Hmm, ik heb het filmpje nog eens gezien en volgens mij is het hier niet hetgeen dat ik hierboven heb uitgelegd. Aangezien het "water" nogal visceus lijkt is het volgens mij hier een oplossing van natriumacetaat. Dit kan je veel makkelijker overgieten zonder dat het stolt t.o.v. gewoon water. Het stollen is hier een exotherm proces, er komt dus veel warmte vrij. Dit principe (en natriumacetaat) wordt gebruikt in zogenaamde hotpacks.

Dit kan je thuis zelf makkelijk doen. Je hebt alleen water en natriumacetaat nodig. Verwarm het water tot het bijna kookt en voeg zoveel natriumacetaat toe tot het niet meer oplost. Filtreer dit mengsel en zet de heldere oplossing in de koelkast. Als het afgekoeld is heb je een mooie heldere oplossing waar je dus deze trukjes mee kan uitvoeren. :P

EDIT: lol, nu zie ik pas dat T zelf zegt dat het een visceuze vloeistof is. :) Dan is het 100% zeker het hierboven beschreven. :P

Link to comment
Guest meatyke

Oké, dan haal ik mijn demi water uit de vriezer! :)
Ik heb eens een vraag, wij hebben zo een beertje en als je op zo een metalen
plaatje drukt, dan wordt dat beertje hard en wordt het warm.
Kan dat ook dit ding zijn?

Wikipedia zegt dit:

: Een natriumacetaat-verwarmertje is een plastic zakje dat onderkoelt natriumacetaat (CH3COONa) in water bevat. Door het metalen plaatje in de vloeistof te knikken worden een aantal natriumacetaattrihydraat-kristallen (CH3COONa.3H2O) in de oplossing gevormd, waar de gehele oplossing omheen kristalliseert. Dit is een exotherm proces, waarbij de oplossing verandert van een vloeibare, transparante naar een vaste, niet transparante toestand.


Dus ik denk wel dat dat beertje ook zo is. :P
Link to comment

Tuurlijk is het makkelijk te krijgen. Men neme:
Soda en Azijn. (Schoonmaakazijn)
Men lost de soda op in de azijn. Dit bruist.
Als het bij toevoegen niet meer bruist stopt men met toevoegen.
Nu heeft men een oplossing van natriumacetaat.
Deze kan men indampen, om droog natriumacetaat te verkrijgen, of men kan stoppen met indampen wanneer het neer begint te slaan, om het hierna te filteren en in de koelkast te zetten, zodat men deze proef uit kan voeren.

In het kort:
Na2CO3 + 2 CH3COOH --> H2O + CO2 + NaCH3COO

Link to comment

LOLROF!!!!
Ik lig me hier te bescheuren van het lachen!

Ik had dus expres niet erbij gezet WAT het was, om de discussie te zien. Zo mooi om mensen onderkoelt water te zien uitleggen. :P
Maar het is idd een oververzadigde Na-Acetaat oplossing. Deze langzaam in de koelkast koelen. Precies hetzelfde als met die hotpacks ja.
Dit 'ijs' word dus ook Warm ipv koud. :)

Na-Acetaat is een middel wat veel in de voedselindustrie word gebruikt.
Thanx for the great comments!

Gr33tZ

Link to comment

Jammer, ging dat nou maar met demi water. Het zou me zo cool lijken om gewoon een beetje vloeistof in me drinken te gieten dat dan ineens bevroor.

Maarja, ik moet me dit eens na proberen te doen, lijkt me wel een leuk experiment.

Link to comment

Wat is er zo grappig aan het onderkoelt of supergekoelt water T? Het heeft hetzelfde effect hoor. :P Kon dus best, alleen twijfel ik er wat aan dat de hobbyist het kan omdat je dan 100% zuiver gedemineraliseerd water nodig hebt aangezien er echt geen enkel nucleatiedeeltje aanwezig mag zijn! Je glaswerk moet dus ook zeer zuiver zijn en je moet natuurlijk een goede vriezer hebben. Met een beetje moeite gaat het dus misschien wel en dat zou hier dus evengoed gekunnen hebben. :)

@Meatyke, je beertje zal inderdaad dus ook een hotpack-achtig dingetje zijn.

Link to comment
Wat is er zo grappig aan het onderkoelt of supergekoelt water T?

Supergekoelt water bevriest veel sneller als dit. Hier zie je het front rustig door de vloeistof lopen. Bij supergekoelt water heb je direct 1 bonk met ijs. Dat was de grote give-away bij dit proefje.

Maar alle kindertjes in de klas staan met hun oortjes te klapperen als ze het zien. :) Helemaal als ze daarna voelen dat het ijs warm is.

waar is die fles wasbenzine op de achtergrond voor?

Die is voor een proefje van de verdelingsgraad van Jood, in Wasbenzine resp. KI oplossing.

Gr33tZ
Link to comment
Guest meatyke

Ja, dat denk ik ook.
Zo werkt dat beertje van mij trouwens ook! :)
Eerst wordt het warm en hard, dan moet je het koken (+- 15min.), en dan kun je het weer gebruiken.
Binnenkort ga ik ook Natiumacetaat maken, en dit proefje voor mij ouders en vrienden doen.

Link to comment
Eerst wordt het warm en hard, dan moet je het koken (+- 15min.), en dan kun je het weer gebruiken.

Je moet het inderdaad weer verwarmen. Op die manier lost al je NaAc weer op en krijg je nadat het is afgekoeld weer een oververzadigde oplossing. Zodra er een kristallisatie kiem ontstaat, in zo'n beertje door het metalen plaatje te breken, of door een onregelmatigheid toe te voegen, bijvoorbeeld een snufje zout, of Tynemans vinger :), kristalliseert het geheel weer uit.

Ook een leuk proefje om zo te doen, is een oververzadigde Aluin oplossing te maken, en dan een snufje zout erin gooien. Het begint dan te sneeuwen in je bekerglas. Dit is natuurlijk niet zo leuk als het NaAc proefje van Tyne, maar vroeger toen ik nog kristallen maakte met Aluin, was ik altijd gefascineerd als dit gebeurde. Mijn kristallen werden dan echter niet echt groot :P.
Link to comment

Weer vloeibaar maken kan idd door het weer even op te koken. Let wel op dat bij het verwarmen in een open vat (Bekerglas oid) er water zal verdampen. Dit kan bij een verzadigde oplossing voor kleine probleempjes zorgen.

Let verder ook op dat je VEEL Na-acetaat nodig hebt om 100mL verzadigde oplossing te maken!

Gr33tZ

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...