Jump to content
PyroForum.nl

PyroWiki.nl


Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Niet om het een of het ander, maar bij de afkortingen staan ook de namen van mods en andere leden... Is het niet slim om deze in een apart deel van het artikel te zetten om te voorkomen dat er zometeen een waslijst staat van kewls die het leuk vinden om hun naam erbij te zetten?

Link to comment

HHmm, ik begrijp het niet helemaal volgensmij, ik probeer "Meal" door te linken naar "Buskruit" , dus als je meal intikt bij zoeken, dat ie je automatisch doorlinkt naar buskruit. Nu heb ik een nieuw artikel Meal aangemaakt, toen "#REDIRECT[[buskruit]] Maar dan gaat ie heel vaag die een weer een nieuwe buskruit sectie aanmaken.

Link to comment

Sorry voor de dubbel post.

Uhm vandaag bezig geweest met het aanpassen van het artikel houtskool, ben benieuwd wat jullie vinden.
Opmaak is niet mijn sterkste kant omdat ik niet erg veel commando's etc ken.
Anyhow denk ik dat dit artikel inmiddels een aardig eind de goeie weg op is.



Laat me even vooropstellen dat ik het mooi vind wat we allemaal al hebben :lol:
Er zijn mij een aantal dingen opgevallen vandaag.

-Geen duidelijke structuur verdeling.

bijv wanneer is iets een tutorial en wanneer zetten we dat gewoon in het artikel. Dat laatste lijkt mij eigenlijk functioneler.
Op die manier is de structuur ook makkelijker te handhaven.

-Te veel waarschuwingen.

Dat is allemaal leuk en aardig en ik snap dat het nodig is. Toch zou ik zelf liever een algemeen artikel over veiligheid zien.
Als ik bijv lees: zet de hotplate aan, ja dan snap ik zelf ook wel dat dat warm word.
Als in dit moet geen overdreven factor worden.
Ik voel me geen persoonlijke babysitter voor kindjes die hun handen er af knallen.

-Te veel jij en ik.
Dingen als : " dan moet je even dit doen " " gooi het er daarna bij" etc etc.

Het zou imo beter zijn om dingen in artikel vorm te schrijven.
Zoals Men, vervolgens, plaats etc


Zo nog een paar dingen waar ik even niet meer op kan komen.
Ik ga iniedergeval gewoon verder met editten de komende tijd.


*edit*

Wat mij sterk opviel was dat er heel vaak meteen alles richtig pyro/he moet.
Laat me mezelf verduidelijken.
In het artikel houtskool ging het direct over pyro techniek.
Houtskool is ook gewoon een stofje dat we allemaal kennen van om ons heen.
Dat mag ook best gezegd worden.

Bijvoorbeeld ammniak, het gaat bijna meteen over het neutraliseren van explosieven.
Dan denk ik wtf ammoniak kent 10000 toepassingen en dan moet het meteen daar over gaan.
Mag ook best gezegd worden dat men het gebruikt als schoonmaak middel.

*edit*

Edited by User1
Link to comment

Ben ik opzich wel mee eens, ik heb ook aan het artikeltje, oxidator gesleuteld, het hele artikel ging meer om het pyrotechnische aspect dan om het chemische aspect. Ik was in het artikeltje zelfs nergens iets tegen gekomen dat ging over elektronenoverdracht of opnemen van elektronen, terwijl wij allemaal weten dat dat juist een eigenschap van een oxidator is. Ook stonden er wel wat grote onwaarheden in op chemisch gebied, waar ik dat een beetje pissig van kan worden.

Ook artikelen over specifieke stoffen vindt ik af en toe iets te "practisch" Het mag allemaal best wel wat uitgebreider worden uitgediept, ook de toepassingen van de stoffen. Dan heb ik het vooral over chemische en fysische eigenschappen van een stof.

Het grootste gebrek vindt ik nog wel het "middelbare school-werkstuk taalgebruik" het mag naar mijn mening allemaal wel iets zakelijker en volwassener, zoals user al zij wordt er veel te veel je en ik. Dat leest a. veel prettiger en b. komt het ook nog eens veel professioneler over op buitenstaanders, de wat gevaarlijkere onderwerpen zoals het picrinezuur artikel hoeft niet begrijpelijk te zijn voor de echte beginners, laat ze dan eerst maar wat basis kennis op doen. Wij hebben als beginners net zo veel moeite moeten doen om kennis te vergaren, dus hoeft het voor hen ook niet allemaal voorgekouwt te worden.

Dus nogmaals het mag allemaal wel wat meer niveau krijgen.

Edit: zo nog even wat gewijzigt, onder andere het artikel over de zuur theorie vond ik nogál onvoledig, ik heb het volledig op de schop genomen en heel wat aan toegevoegd

Edited by pyrobass
Link to comment

Vandaag wat aanpassingen gedaan aan de wiki, waaronder AP.
Nog niet af maar al veel beter dan het was.

Wat mij vandaag en laatst ook al opviel is dat de website enorm traag is.
Het zit 'm niet aan mijn kant durf ik te stellen, cookies en cache geleegd, ook netstat was vrijwel leeg.
Andere websites laden wel normaal.

Iemand anders dit ook opgevallen ?

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tot mijn verbazing was er een rare wijziging gemaakt op de pagina over flash powder en ook op de pagina over tigertail(toegevoegde tekst sinds de wijziging is cursief uitgebeeld):

Tigertail:

Versie 23-11:

Compositie

Kaliumnitraat 2
Houtskool 2
Zwavel 6
Dextrine 6

Origineel:

Compositie

Kaliumnitraat 44
Houtskool 44
Zwavel 6
Dextrine 6

Versie 23-11:

Flash #5

Bron: rec.pyrotechnics. Gepost door Bill Nelson
Opmerkingen: Dit is een relatief veilige flash compositie; open in de lucht brandt het langzaam met een fel wit licht. Wanneer samengeperst<< JE HOORT DIT NIET SAMEN TE PERSEN ! NOOIT DOEN MET FLASH WIE DIT INGEVULD HEEFT IS KANKER DOM ! :@:@:@:@ WIL JE HANDEN ERAF LATEN KNALLEN MET HET BOUWEN OFZO ? knalt het met een diepe dreun.

Kaliumnitraat 50
zwavel 30
aluminium 20

Origineel:

Flash #5

Bron: rec.pyrotechnics. Gepost door Bill Nelson
Opmerkingen: Dit is een relatief veilige flash compositie; open in de lucht brandt het langzaam met een fel wit licht. Wanneer samengeperst knalt het met een diepe dreun.

Kaliumnitraat 50
zwavel 30
aluminium 20


Alle wijzigingen heb ik net ongedaan gemaakt, die bij de flash composities heb ik ongedaan gemaakt zonder in te loggen, waardoor het IP adres 89.18.190.12 staat (?!), let er aub op dat alleen de wijzigingen van vandaag van mij zijn. Ook heb ik de onjuiste informatie weg gehaald (wat betreft het persen).


Ik hoop dat het Mod team hierdoor wakker wordt geschut en de mogelijkheid om pagina's te wijzigen beperken tot de groep ingelogde leden.

EDIT: de quote omgetoverd in een spoiler om ruimte te besparen
EDIT v2.0: leuk om te weten dat de spoiler op dit forum de tekst zwart markeert en niet verbergt.... Edited by lennard
Link to comment

Aangezien Nisei een wellicht relevante post in een verkeerd topic poste, plaats ik deze even waar hij thuis hoort. Comments mogen hier, en niet in het topic over pumpen, cutten, en rollen.

Jongens, ik vat niks persoonlijk op en neem ook niemand iets kwalijk. Maar zeg nou zelf; wat is een wiki?
Alles maar dan ook ALLES wat in de wiki van dit forum staat is wel elders te vinden dus dan kan de wiki ook wel worden afgeschaft.
Waar het mij om gaat is om de boel een beetje compleet bij elkaar te krijgen. Daar is een site als deze (incl. wiki) toch voor?
Om HD even te quoten:

"Ikzelf zou toch even achter me oren krabben als ik een pyrowiki vol moest gaan schrijven over hoe het nu moet, ik ben al een kleine 30 minuten bezig met deze post.
Je kan dit soort dingen toch gewoon vragen? het staat zelfs in het goede topic."

Ja, maar dat zorgt er dus voor dat dingen keer op keer weer gevraagd gaan worden en mensen (dus) keer op keer weer moeten antwoorden (of je krijgt als antwoord: dat staat wel "ergens" dus ga maar zoeken). Als alles netjes bij elkaar staat krijg je minder vragen.
Het is ook niet zo dat ik alles voorgekauwd wil, spoonfeeden is iets anders dan de begrippen netjes op een rij hebben staan.

Daarbij komt nog dat een hoop dingen wel op dit forum staan maar helemaal verzuipen in ander onzinnig gewauwel: neem nou de Magnesium topic in Chemicalien: dat begint met een aantal pagina's vol met (naar mijn gevoel k3wl) gepost over puntenslijpers bij de Hema die van Magnesium zijn gemaakt. Pas na heel veel posts verandert het topic en gaat het over het coaten van Magnesium. Snap je dat het af en toe lastig is om het kaf van het koren te scheiden?

Nogmaals, ik ben echt niet te beroerd om te zoeken maar een aantal begrippen op een rijtje hebben en zo op een overzichtelijke manier inzicht te krijgen is toch niet teveel gevraagd?

Oh, en hier nog even een link met wat ik krijg als ik uitgebreid zoek naar "Pumpen": zoek op alle forums, alle data, hele posts doorzoeken en resultaten tonen als posts. Degene die mij de post kan aanwijzen waarin het begrip wordt uitgelegd krijgt een lolly :)
https://pyroforum.nl/index.php?act=Search&a...hlite=%2Bpumpen
Link to comment

Ik ben van mening dat een forum voor discussie is en niet direct om alles op een rij te krijgen, ahoewel dat natuurlijk wel makkelijk is.
Ik begrijp overigens wel dat sommige topics irritant zijn vanwege een hoop bijzaak en oftopic spul.
Verder zijn er vast wel mensen die hier de structuur veranderd willen zien, maar dan wrs op een andere manier.
Als je iets op een rijtje wil hebben, kun je beter een internationale pyrowiki nemen als informatiebron, mensen hebben de neiging om niet 2 keer hetzelfde te doen (de engelse vertalen naar nederlands) of 50 euro betalen en je in de watten laten leggen door passfire.
Als je wil weten wat het begrip magnesium in de pyrotechniek inhoud bijv dan kun je beter een topic lezen over composities waar het inzit dan dat je het magnesiumtopic leest, de een beschrijft het materiaal, en de ander waarvoor het wordt gebruikt.

(of je krijgt als antwoord: dat staat wel "ergens" dus ga maar zoeken).
Wee degene die dat zegt en niet weet of het klopt, je moet dat echt in een bepaalde context doen, en bijv minder bij simpele "ongevaarlijke" dingen, laat AP mannetjes zich maar de ** zoeken. Als je zoiets zegt moet je het toch minimaal zelf gezocht hebben, het liefst op een vergelijkbaar niveau als de vraagsteller.

Verder heeft de zoekfunctie ook nog de optie uitgebreid zoeken, en zou je nog kunnen varieren met meerdere trefwoorden, ik vind het niet vreemd dat het soms niet werkt als je een te algemeen woord invoerd, in dit geval is mischien de term te vanzelfsprekend dat niemand de moeite heeft genomen het te vermelden, ik heb zelf nog niet de moeite genomen om uitgebreid te zoeken naar de term "pumpen"
Ja, maar dat zorgt er dus voor dat dingen keer op keer weer gevraagd gaan worden en mensen (dus) keer op keer weer moeten antwoorden
Nee, als een vraag al is gesteld wordt je hoogswaarschijnlijk door 10 members gebashed waarvan er 9 "ik ook" zeggen. en 3 vragen of ze op report mogen drukken i.p.v. erop drukken, wat verschrikkelijk de kwaliteit van een topic naar de diepte sleurt, maargoed als het goed zou werken zou het iig dubbele vragen voorkomen.
Als je vraag nog niet gesteld is is er (hoop ik, en hoe noob die ook mogen lijken) niks aan de hand, en krijg je antwoord.
En dan heb ik het dus niet over vragen zoals: hoe maak ik een kas-roker of dat soort uitgekauwd lusteloos gedrag van spoonk3wls.
Nogmaals, ik ben echt niet te beroerd om te zoeken maar een aantal begrippen op een rijtje hebben en zo op een overzichtelijke manier inzicht te krijgen is toch niet teveel gevraagd?
Mischien dat een member alsnog de handschoen oppakt en een hoop begrippen in de pyrowiki zet, desnoods met een wat versimpelde uitleg waarmee men verder kan.
Link to comment
  • 4 weeks later...
Ik hoop dat het Mod team hierdoor wakker wordt geschut en de mogelijkheid om pagina's te wijzigen beperken tot de groep ingelogde leden.



Zou het niet beter zijn dat er alleen bepaalde mensen met "niveau" de pyrowiki gaan beheren.
Ik snap wel dat het veel werk zal zijn,maar als een ieder hierin dus zomaar bepaalde zaken kan gaan veranderen lijkt me niet slim.

Met alle gevolgen van dien,mislukte batches,ongelukken en wat nog meer.

Of misschien bepaalde zaken eerst ter keuring aanbieden en daarna toevoegen in de wiki. ^_^

Wiki is weer online btw. Edited by Lontje
Link to comment

Wiki's zoals wel bekend mogen per definitie niet beschouwd worden als betrouwbare bron.
Ditzelfde geldt voor voor de wikipedia, staat genoeg bullshit op.
Men moet het zien als een handleiding en een praktisch element om even wat dingen te kunnen 'checken'.
In een ideale wereld zou het allemaal betrouwbare info zijn, helaas is dat niet zo.
Wat wel scheelt is als er bronvermelding op zou komen.

(er zijn zelfs scholen die wikipedia hebben verboden als bron ^_^:P )

Edited by User1
Link to comment

Wij mogen wikipedia ook officieel niet als bron gebruiken, tenzij het in een andere bron wetenschappelijk is vastgesteld dat betreffende feiten uit het artikel kloppen.

Heb blijft lastig om een wiki kloppend te houden, zo stond er bij het artikeltje over nitrocellulose geschreven door een debiel dat het een primair explosief zou zijn omdat je het met een vlam aan kan steken. ^_^

Edited by pyrobass
Link to comment
  • Root Admin

Het uploaden van afbeeldingen is nu ook weer mogelijk naar de wiki (tot 8MB).

Ik heb HasedUploadDirectory aangezet, alle afbeeldingen moeten daarom opnieuw worden geupload (gelukkig zijn het er nog niet zo heel veel). De oude afbeeldingen staan nog in een map: http://pyrowiki.nl/w/images-folder-old/ (dus ze zijn niet helemaal verdwenen). PDF's kunnen ook geupload worden.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Goner

En weer is er vandalisme op de wiki, mijn advies: maak het maken van wijzigingen alleen mogelijk voor leden!

De recente wijzigingen

Komisch om te zien dat er geen geregistreerde leden tussen staan, als het zo door gaat is het misschien beter om met de wiki te stoppen.

Link to comment

Ik heb mijn hele artikel over fosforzuur opnieuw moeten schrijven :lol: .

Verder hier en daar nog wat kleine dingetjes gewijzigd, ik vind wikki's schrijven/wijzigen wel een leuke bezigheid..

Hopelijk is het nu afgelopen met dat gespam!

Edited by pyrobass
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...