Jump to content
PyroForum.nl

Project NH4NO3


nick

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben bezig met een machine die van vloeibaar ammoniumnitraat
direct droogstof kan maken.
Deze machine dampt ook het water uit de ammoniumnitraat houdende oplossing.

Voor dit project gebruik ik:
* R.v.s. buffertankje ( 3 liter )
* Verwarmings element & thermostaat
* vloeistof verstuiver ( deze verstuift vloeistof doormiddel van lucht ) (vergelijkbaar als die van een verfspuit)

Ik wil dus een machine maken, die eerst de oplossing indampt totdat je puur vloeibaar ammoniumnitraat hebt.
Daarna wil ik deze vloeistof door de vloeistof verstuiver heen jagen ( deze nozzle is uitgeboord tot 2*2 mm vanwege de viscositeit) en zet ik tegelijkertijd lucht op de daarvoor bestemde nozzle.
Deze nozzle word gericht op de vloeistof straal.
vervolgens zal de lucht, energie gaan ontrekken van
het vloeibare ammoniumnitraat waarna het stolt (en hopelijk uitelkaar spat als poeder)

Vragen?
ideeen?
commentaar?

Link to comment

Mijn verstuiver is ook van R.v.s. en die las ik vast tegen het buffer tankje
die zo hopelijk genoeg warmte geleid naar mijn nozzle.
Niet dat R.v.s. zo'n goeie warmte geleider is, maar hopelijk net genoeg om de ammoniumnitraat vloeibaar te houden.

Een AN oplossing is een beetje zuur, zou dit je materiaal niet beschadigen op lange termijn?


R.v.s. is bijna zuurbestendig, dus dat moet wel goed komen :wink:
Link to comment
Guest Richard
Uhm maar waarom geen brander en een grote porceleinen schaal? en gewoon indampen


Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar het begint meestal te ontleden in je indampschaaltje. En daarnaast is het bikkelhard als je uit je indampschaaltje wilt halen. Ik heb het er wel eens met een schroevendraaier uit moeten steken (slecht voor je schaaltje dus). De bedoeling van Nick is om het gelijk te verpoederen. Als het bolletjes worden vind ik het al heel wat......

Nick?

Als je dit project wilt voortzetten (zelf heb ik ook een aantal projecten in gedachten) zorg er dan voor dat je droge lucht (0,0% luchtvochtigheid) gebruikt of inert gas. Als je een compressor gaat gebruiken zorg er dan voor dat de lucht gedroogd wordt d.m.v. een stel droogtorens.
Link to comment
×
×
  • Create New...