Jump to content
PyroForum.nl

Droog maken chemicalien


Recommended Posts

Hallo

Iedereen die wel eens iets zelf gemaakt heeft wat betreft pyrotechniek heeft er misschien wel eens last van gehad, of nou ja last van gehad. Als je buskruit of flash of welke compositie dan ook sloom brand, kan het zo zijn dat de chemicalien die je hebt gebruikt niet droog waren. Dat wis je misschien al wel, maar nu de oplossing, stop ze in de magnetron! Echt het werkt je kunt stoffen als kaliumnitraat kalium(per)chloraat alleen (DUS ZONDER REDUCTOR OID) in de magnetron stoppen, ff piepe en ze zijn kurkdroog. Het was een tip van mijn vader(chemicus). Ik weet niet of het ooit vertelt hier is op het forum, maar ik vond het verdomt handig.

Youri

Link to comment

Het is wel handig omdat magnetrons alleen effect hebben op het vocht in de te drogen stof, maar zoals je misschien weleens hebt gezien op brainiac ofzo heeft het ook effect op metaal (in CD's maar ook in andere dingen) waardoor vonken ontstaan (Natuurlijk alleen bij compo's waar metaal in zit hè). Raad maar eens wat er dan gebeurd :mellow: .



Greets

Link to comment

En áls de shit dan afgaat (zolang dat mogelijk is bij het mengsel dat je aan het drogen bent)
kan je dus lekker veel drukopbouw krijgen met alle gevolgen van dien... :mellow:
Een oven kan je nog op een kiertje zetten, maar dat gaat je bij een magnetron niet lukken ;) (als je dat al zou willen :rolleyes:)

Dus ik zou idd maar goed opletten wat je precies in je magnetron gooit...

Link to comment

Zonder een reductor is een oxidator niet anders dan een zout. Hetzelfde dus als NaCl of KCl.
Het is NIET gevaarlijk zolang je oxidatoren en reductoren goed gescheiden houd. Appart drogen geeft hetzelfde effect als met elkaar drogen dus, waarom zou je ze met elkaar drogen.

Youri

P.S. Morpheus ik heb t niet over mengsels he. Er staat ALLEEN dus, puur geen dingen erbij.

Link to comment

Klopt, maar je bent heus niet altijd zeker of er geen klein beetje reducator aanwezig is.

Ik heb gemerkt dat het voor NC trouwens wel ff lekker werkt, lekker snelle droogtijd, maar de oven vindt ik zelfs nog iets veiliger, want je kan niet zeker weten tot hoe warm de magnetron het product verhit, dus zeker niet handig voor bepaalde HE's, ik zou bv, geen AP drogen in me magnetron :mellow: , maar AN zou wel weer kunnen natuurlijk...


Lttrrzz

Link to comment
The_Ignition_of_Explosives_by_Radiation_by_J_Eggert__1958_.pdf

LOL, dat wist ik al een tijdje, maar probeer jij er maar eens nuttige info uit te halen, ik word er niet veel wijzer van. :rolleyes:

In the known experiments of Norrish2 and Porter2 the radiation, which is emitted as very high energy within milliseconds
by suitable electric discharges, serves to dissociate gases, such as chlorine, into atoms or radicals. In these cases the absorbed
energy is consumed in making possible one or several chemical processes; the system reacts exclusively with the
absorbed energy, even if it returns to the original state in some cases by dark reactions afterwards. In this case the absorbed
energy is therefore stored as chemical energy; the system operates just as a plant during the photosynthesis. Principally
different is the behavior of a mixture of chlorine and hydrogen; for chlorohydrogen can be caused to detonate by sufficiently
large quantities of absorbable radiation and is converted to hydrogen chloride even by radiation of lower intensity with a
high quantum yield (of the order of ‘P = lo6), because in this “endothermic system” chain reactions may occur, as Bodenstein
and later Nernst have shown. The impulse for the chain, as previously, is given by the photolytic formation of chlorine
atoms. They react according to C1 + Hz -* HCl + H, H + Clz + HC1 + C1 with continuous production of HCI molecules
and with continuous alternating delivery of H and C1 atoms until either the chain is broken by trapping of the atoms
(mutually or by reaction with foreign substances), or until the entire mixture completes the reaction explosively, Le., thermically.


Ok, treelover het lukt :mellow:


Lttrrzz
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kristalwater is iets dat tussen het kristalrooster zit, je hebt vast wel eens zo'n model gezen met allemaal van die bolletjes en staafjes, die zijn er in verschillende vormen, en soms past daar water tussen, dan kan een zout kristal water hebben, dit heeft overgens niet veel met hygroscopiciteit te maken.

Edit: Je kan inderdaad kristalwater verwijderen door het in de magnetron te doen, dit kan gewoon net als met als met al het andere waar water in zit. Dat water wordt geagiteerd en krijgt dus genoeg kinetische energie om te verdampen et voila, het dampt er uit.

Link to comment
  • 3 years later...

Ik was van plan binnenkort mijn vers gedestilleerde alcohol vrij te maken van water. De alcohol was gedestilleerd van een suiker-water-gist mengsels (nu is de suiker dus omgezet naar alcohol :) ).

Ik denk dat het mengsels toch wel 70% alcohol bevat maar voor rekristallisatie is dit niet genoeg dus kwam ik op het volgende idee,

NATRIUMSULFAAT - Na2SO4

Hoe maak je een sulfaat laat een (hydroxide) zout reageren met zwavelzuur... nou nee,

NaOH + H2SO4 = NaHSO4 + H2O :)

Maar ik kwam ook de volgende reactie tegen,

2NaOH + H2SO4 = 2Na2SO4 + 2H2O

En natuurlijk,

NaHSO4 + NaOH = Na2SO4 + H2O

Nou kan ik alle drie de reacties proberen maar degene me natriumbisulfaat lijkt me het makkelijkst en het goedkoopst. Weet iemand meer over de synthese van deze stof en over zijn droog eigenschappen?

Alvast bedankt,

Hanzzz

Verzorg je post a.u.b!

Link to comment

Natuurlijk zou een tweede destillatie makkelijker zijn en dit ga ik waarschijnlijk ook doen maar de natriumsulfaat heb ik nog steeds nodig.
Mijn bronnen zeggen ook dat je met het zout het water wel kunt verwijderen maar je krijg wel een heleboel vast ''rommel'' in je vloeistof waardoor het meer een soort van modder maar hier zorgt mijn buchner wel voor.

Ik zou graag weten of de natriumbisulfaat methode werkt om de sulfaat te creëren.

alvast bedankt,

Hanzzz

Link to comment

Ik zou eerst nog iets van 2 keer destilleren (bij voorkeur met een vigreux) tot je in ieder geval rond de 95% zit. Droogmiddelen werken prima om sporen van water te verwijderen, maar 30% water afvangen gaat je er niet mee lukken. Daarvoor lost het te goed op, en dat gaat problemen geven.

Link to comment

Hanzz, natriumsulfaat kun je gewoon van een verdunde zwavelzuur oplossing en natronloog maken hoor.

Er ontstaat geen bisulfaat omdat dit ion een amfolyt is, voeg een bekende hoeveelheid loog toe en het reageert door tot sulfaat, omdat de hydroxide ionen (sterke base) de waterstofsulfaat (zwak zuur in basische omgeving) zullen deprotoneren. (basisscheikunde :) )

De reactie is gewoon volledig aflopend en er vinden geen nevenreacties plaats als je maar genoeg loog toevoegd. Alle reacties met sterke basen en zwakke zuren, of andersom doen dit. Voeg je een ondermaat loog toe, dan zal er wel waterstofsulfaat in de oplossing ontstaan.

Maar nu weer ontopic

Edited by pyrobass
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...