Jump to content
PyroForum.nl

25mm ID pijl


Recommended Posts

Vanmiddag voor het eerst een succesvolle lancering van een 25mm ID gehad.


Nozzle en eindstop zijn gemaakt van kattegrit en afgewerkt met bentoniet, de casting is van PVC 32mm en ongeveer 17cm lang. Propellant is mealpowder, met extra koolstof.

De lancering ging goed, met een gewicht van 350 gram totaal (incl payload ) ging hij ongeveer 150 meter hoog.

Ik zal deze week dezelfde even op video vast leggen, hier alvast de foto's van de motor.

Link to comment
  • 10 months later...

Same story different rocket!

Om met de jaarwisseling veel payload omhoog te kunnen drukken zijn we aan het oefenen op 25mm ID raketten.
Een goeie lift off is wel vereist met een grote payload, zeker als het om een HE zou gaan.

Materiaal PVC
Lengte +- 15cm
ID 25mm
Core lengte +- 10cm
Nozzle ID 9,5mm
Payload (7 gram KClO4/Germandark)

Resultaat:

Link to comment

Ener en ik maakten voor de 25 id altijd de 19 id, deze kon 125 gram payload op een hoogte van ongeveer 50 meter krijgen.

Verder worden de nozzle, sas (mealpowder) en eindstop geramd.

Ik denk dat zo'n 25 id, een 125 grams payload wel op 100 meter kan krijgen.

Nick

Edited by nick
Link to comment

Hier nog even en foto verslagje van de 25mm ID greenpowder rocket.

Op het moment moeten we het even met greenpowder doen, hoewel ik daar nog niet eens zo ontevreden over ben.

De frequentie regelaar van de ballmill is helaas buiten het seizoen overleden aan onbekende oorzaak.

Desalniettemin:

Edited by ener
Link to comment

Het ging eerder wel, maar misschien bij dit formaat (25mm) toch niet helemaal.
Vanavond 4 testen gedaan en alle 4 waren niet echt mooi gegaan.
Het lijkt wel of we het niet genoeg kunnen persen. De GP valt weer snel uiteen wanneer we er een core in boren, met een kettingreactie tot gevolg. Van een echte cato kunnen we niet spreken, de pijl blijft min of meer zijn weg vervolgen. Maar het lijkt wel of op een bepaald punt de brandstof in 1 keer verbrandt. Zie film.
Toch maar zo snel mogelijk de ballmill fixen!

Edited by ener
Link to comment

Mooie pijlen hoor, vooral de eerste! :rolleyes:

Waarschijnlijk ben je idd van het probleem af als je harder perst al is het de vraag of het PVC dit nog houdt. Een andere optie is de core direct bij het persen te maken, sowieso zou ik niet graag in zo'n grote raketmotor vol buskruit boren. Een 25 mm motor als dat produceert toch al gauw een paar kilojoules aan kinetische energie en vliegt waarschijnlijk dwars door je heen als het misgaat zeker omdat het een cored design is en geen endburner.

De beste optie is misschien nog wel om een geschikte binder door je green powder te mengen om alle losse ruimtes op te vullen. Zo iets simpels als een zo stijf mogelijk vet (kogellagervet of 2:1 bijenwas/motorolie) opgelost in wasbenzine door je BP te mengen en in te laten dampen voor het persen zou al een enorm verschil moeten maken, en doet eigenlijk hetzelfde als harder persen. Zo'n 3-5% moet al wel genoeg zijn denk ik en zal weinig invloed hebben op de brandeigenschappen van je GP. Misschien dat je de nozzle iets kleiner moet maken, maar zelfs met 3% binder zou de kamer nog snel genoeg op druk moeten komen.

Link to comment

Een core direct bij het persen maken heeft bij ons nooit gewerkt, want de pin die de core moet vormen komt muur vast te zitten.

Vorig jaar is bij 2 pogingen (25mm) het wèl gelukt met mealpowder. Dit is wel de snelste oplossing denk ik.

De 22mm ID die we eerder altijd maakten gingen altijd goed, dus het zou mooi zijn als we die methode ook op de 25mm kunnen loslaten.

Als ik de gelegenheid heb zal ik jouw methode eens toepassen.

Dit is een 25mm van vorig jaar, al eerder op dit forum gepost:

Edited by ener
Link to comment

Hele mooie pijltjes maar ik een vraagje hoe groot is jullie nozzle? En hoeveel mp gaat er nou in een zo'n 25mm raket? Ben namelijk zelf ook eens opzoek naar een sterke pijl die iets de lucht in kan krijgen. En mischien is dus zo'n 25mm pijl wel wat voor mij.

Edit: zie net dat jullie een nozzle gebruiken van 9,5mm.

Edited by breezer
Link to comment
Edit: zie net dat jullie een nozzle gebruiken van 9,5mm.

Dat noemen we de "venturi". Nozzle is het hele bentoniet gedeelte waar de venturi in geboord is.

Met 22mm elektrabuis kan je ook echt een heel eind komen!
Hier gaat volgens onze databank 50gr MP in.
In 25mm motoren gaat ongeveer 60gr MP in.


We hebben vanmiddag de ballmill gereanimeerd en hij is weer springlevend! :rolleyes: Hopelijk gaat hij voor mooie resultaten zorgen vanavond.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...