Jump to content
PyroForum.nl

Ethanol


Recommended Posts

Beste mensen,

naast mij staat een mooi flesje Spiritus ketonatus 96%, 110 ml. Op vele plaatsen te verkrijgen. Nu viel mij voor het erst op dat de samenstelling die op het etiquette staat níet giftig is.

Op het etiquette staat dat het respectievelijk bevat:

Alcohol

Aqua

Methylethylketon

Linalylacetate

Nu neem ik aan dat alcohol staat voor ethanol, en 96% voor het percentage daarvan. Nu leest ik op alle msds' dat géén van de stoffen die het bevat, giftig zijn. Daarbij reken ik ethanol ook als niet giftig. Nu moet alcohol ketonatus niet (normaal) drinkbaar zijn volgens de wet. Nu is mijn punt, het is toch goed te drinken? Of hebben ze van die geintjes zoals Alcohol=Ethanol en/of Methanol gebruikt? Ik drink er geen druppel van totdat het vrijwel zeker is dat het niet giftig is. Het zou misschien ook nog mogeijk zijn dat MEK of linalylacetaat een heel vervelende smaak heeft. Maar dat lynalylacetaat moet er wel zijn af te destilleren (kookt pas rond de 200 graden graden), en die MEK kan er ook uit, dmv peroxidatie. Daarna kan waterstofperoxide er weer uit door destillatie.

Zie ik nu iets over het hoofd?! ;)

Link to comment

Die 96% ketonatus heb ik ook wel eens gehaald, alleen op mijne stond niks.
Ik zou het toch maar niet opdrinken ;) , volgens mij zit er zeker methanol in.

Alleen ik zou niet snappen waarom dat er niet op geschreven staat,
Maarja er staat duidelijk op het etiket voor ontsmettings doeleinden, dus ik denk niet dat die methanol dan iets boeit.

Lttrz

Link to comment

Als het voor ontsmetting is zal er geen methanol in zitten denk ik, dan kun je beter iemand direct een infus met formaldehyde of methanol geven. Ik heb net ook een halve druppel geproeft, onschadelijk in die proporties, en het smaakte verschrikkelijk. Naar ontzettend sterke zeep.

Het staat nu te peroxideren, vanavond zal ik kijken of ik MEKP kan filtreren en ethanol kan afdestilleren zodat ik een linalylacetaat residu overhoud.

Link to comment

Als het gewoon normaal drinkbaar is moet je er toch accijns overbetalen, of heb ik dat nou verkeerd. ;)
Ze houden denk ik geen rekening met degene die het "drinkbaar" willen maken. :D

EDIT:word die MEK als je het peroxideert meteen MEKP?


Lttrz

Link to comment

MEK is niet giftig? Nooit geweten.

Ik denk inderdaad dat er geen methanol in zit als het voor ontsmetting gebruikt wordt. En de MEK kun je er inderdaad uithalen door oxidatie.

Als je daarna je zuur neutraliseert net natriumcarbonaat of zo, en het dán destilleert, blijft je Linalylacetaat met natriumzout achter, en komt wss alleen de ethanol over.

Echter wel een enorm proces voor misschien 100 milliliter drinkbare alcohol, waarbij het nog niet eens zeker is of het drinkbaar is. Destilleer dan een paar biertjes of zo. ;)

Link to comment

Bij ons in de klas zaten ze tijdens het practicum gewoon alcohol oplossing te drinken. Ze hadden het ietwat verdund en toen dronken ze het. ;) Volgens mij heeft de TOA gewoon spiritus gebruikt, dus ik verklaarde ze voor gek.

@ Nitro, wat is de pH van de spiritus? Je zei dat het naar zeep smaakt, zeep is basisch, is spiritus dat ook?

Link to comment
Als je daarna je zuur neutraliseert net natriumcarbonaat of zo, en het dán destilleert, blijft je Linalylacetaat met natriumzout achter, en komt wss alleen de ethanol over.


Ik ga gewoon het gas eruit laten verdampen waarschijnlijk, maar neutraliseren kan ook. Ach, ik weet het nog niet, heb ik nog wel een yuurtje of twee voor ;) .

@Matthijs: Het is gewoon alcohol, schijnbaar gedenatureert. Geen spiritus, Natrii bicarbonas is ook natriumbicarbonaat. Gewoon om "deftig" de latijnse naam neer te zetten. Het is kleurloos en ruikt naar zuivere alcohol.
Link to comment
  • 1 year later...

Uuh kan iemand mij hieruit helpen:

Ik wil een stof oplossen in ethanol, maar deze ethanol is voor 99,8% zuiver, en met 1% MEK.
Heeft die MEK invloed op het oplossen van die stof ?
Of zou ik dan beter kunnen gaan voor een ethanol van 96.4% zuiver, maar met 5% methanol.. ?

Link to comment
Ik wil een stof oplossen in ethanol, maar deze ethanol is voor 99,8% zuiver, en met 1% MEK.
Heeft die MEK invloed op het oplossen van die stof ?

Als je EtOH 99,8% is kan er nooit 1% MEK bij zitten. Verder zal (al zal er zelfs 1% MEK inzitten) dat percentage MEK weinig of zelfs geen invloed hebben op de oplosbaarheid van een stof in EtOH. Ik weet niet wat je gaat oplossen, maar ik ga ervan uit dat het wel moet lukken. In EtOH met MeOH gaat het dan waarschijnlijk ook wel. Veel stoffen die oplossen in EtOH zullen ook oplossen in MeOH, omdat ze niet veel verschillen.

Wat ik zou doen, is de goedkoopste variant kopen, en het daarmee proberen. Mocht dit niet lukken, dan kun je de duurdere altijd nog kopen. Dit geintje kun je natuurlijk niet gaan doen als je er niet zeker van bent dat het ongevaarlijk is, maar dat spreekt voor zich.

Maar nogmaals, ik zou niet weten waarom een stof niet zou oplossen als er 1% MEK of 5% MeOH bij je EtOH zit. Als ik ergens ethanol voor gebruik (voor een onbekend experimentje, dus niet voor bind doeleinden), dan gebruik ik wat EtOH 96% (zonder andere dingen dan water, ook te verdunnen tot drinksterkte, maar dat smaakt dan naar niks), en dat werkt ook. Als dat werkt, zal MeOH zeker werken...
Link to comment

MEK (methyl-ethyl-keton, 2-butanon) is gewoon een soort 'zware' aceton. Het lost een aantal dingen beter op dan ethanol, en een aantal dingen vrijwel niet. Het percentage is echter zo laag dat je er niks van zult merken tot je je met analytische/organische chemie bezig gaat houden. Voor het oplossen van schellak en dergelijken volstaat het in ieder geval, en dan dampt die 1% vrolijk mee met de ethanol.

Mocht je nou per se absolute ethanol (100%) willen voor de synthese van HE's en dergelijken, dan weet ik wel een zekere bron voor ergens tussen de 25 en 30 euro per liter inclusief accijns (vaag genoeg?). Voor het uitkristalliseren van bijvoorbeeld SHN is dit echter niet noodzakelijk. Als je het gebruikt om zouten uit oplossing in water neer te slaan, volstaat zelfs spiritus.

Die percentages alcohol slaan trouwens op de zuiverheid van de gebruikte ethanol. De zuiverheid van de ethanol is 99,8%, dan zit er 1% extra toegevoegde MEK bij. Als het watervrij is, heb je dus netto 99,0% ethanol in je potje zitten.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...