Jump to content
PyroForum.nl

Ammoniumchloride rookbom


mr.stijntje

Recommended Posts

Ik zag dat er nog geen topic is over de ammoniumchloriderookbom. (Heb nog search functie gebruikt op Ammoniumchloride én salmiak. :D )

Dus nu maak ik 'm maar aan.

Oh, en let niet op de topic description, komt van worms2, ik weet dat het een 'spelvout' is :P

Ik wou vandaag even ammoniumchloride halen, dus vraag ik bij de drogist om salmiakzout, met de smoes om er zelf drop mee te maken.
Nu was deze oude vent erg goed op de hoogte, want hij vertelde mij namelijk dat hij dat niet meer mocht verkopen omdat het 'gebruikt werd voor vuurwerk'. :P

Nu hoor ik je denken, dit gaat te ver, dat dacht ik dus ook. Ammoniumchloride wordt alleen in een exotische rookcompositie als deze gebruikt als ik het goed heb. Iemand die dat kan bevestigen?
Edit: Bedenk opeens ook dat het gebruikt word voor Negative X, maar welke kewl komt er aan zinkpoeder?

Okay, ik kan er natuurlijk wel aan komen, maar dan moet ik weer een hele bestelling plaatsen, verzendkosten betalen etcetera, terwijl het gewoon verkrijgbaar zou moeten zijn.

Nu probeer ik het morgen nog eens bij de apotheek, of bij de natuurvoedingswinkel hier, dat lukt vast wel. Anders maak ik het met ammonia en zoutzuur. (Dat bewijst maar weer dat als je iets écht wil er vele wegen naar Rome leiden. :) )

Verder is dit topic voor alle besprekingen, vragen, opmerkingen, etc.. over deze variant rookbom.
Zo gauw ik NH4Cl heb zal ik hier ook een filmpje van deze rookbom plaatsen.

gr,
Stijn

Link to comment

Niet goed genoeg gezocht :) : http://pyroforum.nl/index.php?showtopic=1018&hl=

Volgens mij maken veel kewls rookbommen door salmiak met buskruit te mengen, dus ik kan me wel wat voorstellen bij wat die ouwe zegt. Maar je moet het gewoon bij een andere apotheek/drogist proberen. Elke grote stad heeft er op zijn minst zes.

Die zuurbase met ammoniak en zoutzuur wil ik ook nog eens proberen. Het indampen lijkt me wel een probleem omdat je dan óf ammoniak gas krijgt, óf zoutzuur gas.

Link to comment
  • 5 months later...

Pepcore verveelde zich, dus had maar ff snel twee kleine rokertjes gemaakt.

1ebinnen:binnen_roker.wmv

2ebuiten:buiten_roker.wmv

Ze gaan misschien iets te snel, maar ik heb ze ook op gevoel gemengd.

Die 2e had ik zowiezo niet binnen moeten doen want het was zo een 3-4 keer meer. :mellow:
Jammer dat de wind niet mee werkte...


Lttrrzz

Link to comment

huh? hij wilde je geen salmiak verkopen?
dat is gewoon snoep man :mellow:
stuur je kleine broertje erop af als je die hebt :rolleyes:
bij mijn lokale drogist staat het gewoon tussen het snoep,
bij wijs van spreken in kilozakken...

mvg,
kamil

Gebruik hoofdletters en leestekens! Je bent er al eens voor gewarned maar je krijgt er zo weer 1, en dan ga je op PP! - Prophet

Link to comment

We hebben het hier over puur salmiak, ook wel 'salmiakzout' genoemd. Dat is ook spierwit, en niet bruin als de eetbare salmiak. Dat stofje verkopen ze bijna nooit meer in drogisten, omdat het bekend is onder de kewls dat het goed rookt als je het door iets brandends heen flikkert..

Link to comment
  • 2 months later...

Hallo!
Ik heb een tijdje geleden ook salmiak bereidt. d.m.v. titratie van HCl met ammonia.
Jullie spreken dat er tijdens het uitdampen van NH4Cl, NH³ en HCL gas onstaat. Maar daar heb ik niets van gemerkt.

Alleen is de reactie zelf wel een potentieel gevaar. Omdat ik relatief geconcentreerde oplossingen gebruikte werdt de proefopstelling redelijk heet.
Dat dit een sterke exotherme reactie was was wel te voorspellen dus zette ik de opstelling in een ijsbadje van ongeveer -10°C. Maar toch steeg de temp. van de oplossing tot 60°C als ik er een paar druppels bijdeed.
Wat ook vervelend is, is dat de beide reagentie eigenlijk gassen zijn, en dus behalve heel erg stinken ook al in de lucht beginnen te reageren naar NH4Cl. Dit zorg ook voor irriterende rook.

Maar bij het uitdampen rook ik helemaal niets.
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je m.b.v. bijvoorbeeld universeel indicator zeker ben dat de pH neutraal is.

Als hier iemand commentaar op heeft ofzo, laat me weten.
Max

Link to comment

Het is indampen he :) . Als in een rookpot de NH4Cl verhit wordt, dan ontstaat er HCl en NH3. Niet bij het indampen van de stof. In de lucht komen deze twee stoffen weer bij elkaar en daalt de temperatuur. Dan krijg je dat de NH4Cl als het ware neerslaat in de lucht.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...