Jump to content
PyroForum.nl

Ik ben...


mwb

Recommended Posts

Ik ben, kortgezegd, MWB. In real life heet ik karst (niet te missen die naam).
Ik heb nog niet veel ervaring met pyrotechniek, behalve dan met wat standaard vuurwerk uit elkaar slopen en een beetje kijken hoe het werkt en wat er nou zo hard fikt/knalt etc. (ik begin morgenochtend met KAS-Suiker rookbommen, heb de ingrediënten al. ik post wel een filmpje).
Ik heb wel al vrij veel ervaring met 'fikkie' stoken in het algemeen, wat inhoud dat ik zo ongeveer al het brandbare spul (zoals terpentine, spiritus, mengsmering en dat soort geintjes) dat ik in en rond ons huis en de boerenbond kon vinden al eens gestookt heb. Maar ik hoop hier snel te leren...

Edit: Ik ben 14 jaar oud (22-11-1991), woon in middelbeers, en ik zit in mijn 4e jaar VWO+ (nu gewoon VWO, is verandert).

Link to comment

Fikkie steken?
Nee joh daar heb je ff wat aan bij pyrotechniek!
Sorry dat dit niet zo'n warm welkom is, maar ik hoop jou niet op andere gedeeltes dan rookbommen te zien, todat je het fikkiestoken afgeleerd hebt.
Kijk ik vind het ook wel leuk om bij het testen van nieuwe composities een beetje te "overdrijven" maar om dat nou ervaring te noemen...

Link to comment

Welkom,

Ik hoop ook dat je snel bijleert want wat je daar opsomt (uiteenhalen van commercieel vuurwerk+fikkie steken) wordt hier beschouwd als zeer k3wl! Wat dat betekent mag je zelf eens opzoeken, zo leer je al direct hoe de search functie werkt. B)

Vergeet niet de regels door te lezen en pas ze ook toe! Dan is je verblijf hier aangenaam voor ons en voor jou. ;)

Link to comment
Heb je een klas overgeslagen ofzo?
Een persoon van 14 zit gewoonlijk niet in de 4de.


ik heb groep 6 overgeslagen ja :) . Daarom zat ik ook op VWO+.

Maar over dat K3wl: ik ben hier om te leren geen k3wl dingen meer te doen mara het betere werk :P

Edit: Oké, heb het gelezen over Kewls. Ik hoop dat ik daar niet echt bij hoor...
Ik heb net BTW voor het eerst een paar KAS-suiker rookbommen afgestoken (kleintjes), rookten best leuk. Heb er nu een te drogen hangen waar 240 gram KAS + 160gram suiker in is opgelost. Word dus een redelijk grote (voor mij)...
Link to comment

Niet overhaasten hoor.

Doe maar rustig, niemand hier zal het je kwalijk nemen
als je even doorgaat met "aanklooien" zoals rotjes uitelkaar halen,
of fikkie stoken*.

Welkom om dit forum en good luck!

*Uiteraard geen medemensen irriteren/lastigvallen.
Streken als prullebakken aansteken nemen ik/we je wel kwalijk;
dat is gewoon vandalisme (even in de war :) ).

Link to comment
Maar jij hebt wel geluk. Daar in middelbeers hebben ze lekkere krentebollen :P Was altijd het eerste wat ik zaterdag smorgens voor de les begon ging halen. Krentebollen. Yam Yam.


:) Zat jij op school in de jaren '50?

@ Tyneman, Onze teamleider noemt spijbelen al terrorisme.
Link to comment
Niet overhaasten hoor.

Doe maar rustig, niemand hier zal het je kwalijk nemen
als je even doorgaat met "aanklooien" zoals rotjes uitelkaar halen,
of fikkie stoken*.

Welkom om dit forum en good luck!

*Uiteraard geen medemensen irriteren/lastigvallen.
Streken als prullebakken aansteken nemen ik/we je wel kwalijk;
dat is gewoon vandalisme (even in de war :) ).


1. Ik ben ABSOLUUT tegen vandalisme. Ik heb een hekel aan andermans spullen slopen (er is 2 jaar geleden wel per ongeluk een rookbom in een prullenbak gevallen die wat papier aanstak, maar was niet veel gelukkig :D, het was maar zo'n slecht nieuwjaarsding)
2. Ik overhaast niet, maar werk gewoon snel. Ik heb in 24 uur (gisteravond 21.00 tot vanavond 21.00) 330 gram KAS en 220 gram suiker gebruikt, wat dus behoorlijk veel keukenrol is (3 complete rollen), en het nog allemaal droog gekregen ook (ik heb de verwarming behoorlijk opgestookt :P).
Ik heb zelfs al zo'n grote gemaakt dat onze hele tuin en inrit vol met superdichte rook hing, waardoor je niks meer kon zien. En toen kwamen er ineens een hoop mensen vragen of er brand was :P...
3. Met zoveel geweldige stof als op deze site DENK ik nieteens meer aan ordinair "fikkie stoken". :P
Link to comment
  • 1 year later...

Hallo mensen, ik ben weer terug van weggeweest. Waarschijnlijk kent niemand me nog, maar dat komt omdat ik al bijna een jaar niet meer op het forum gepost heb. Ik heb misschien niet gepost, maar nog wel ernom veel gelezen. Mijn ouders waren even niet zo blij met mijn 'scheikundig geëxpirimenteer', en dus kon ik me er een aantal maanden niet actief mee bezighouden.

Nu hebben mijn ouders me echter toestemming gegeven om de schuur om te bouwen in mijn privé lab, en die kans heb ik natuurlijk met beide handen aangegrepen. Het is een mooi hok, goed gelucht d.m.v. luchtgaten rondom (ik woon in thailand dus het is hier altijd warm) en het is een perfecte plaats om te experimenteren.

Maar nu genoeg over mijn persoonlijke dingen, nu ontopic.
Ik heb me goed ingelezen in de HE branch, en ik focus nu op een primary explosive. Ik heb al een keer ANFO gemaakt, maar dat kon ik niet detoneren zonder booster en det. Ik ben een hele tijd vastberaden geweest om met AP te beginnen (als ik maar voorzichtig genoeg was zou het wel lukken, dacht ik :P ), maar na er zo veel over gelezen te hebben en mijn vingers eens liefkozend aangekeken te hebben, beIkn ik maar naar iest stabielers en veiligers gaan zoeken. En nu ben ik hier.

Ik krijg over een dag of 3 de chems binnen die ik nodig heb (doen ze hier niet zo moeilijk over). Als je zegt dat je geen bommen gaat maken is het genoeg voor de retailers ;):) . Ik ga dus over een dag of 3 mijn eerste lading SA maken (DS eigenlijk), en dan hoop ik jullie te kunnen verassen/amuseren met een paar mooie foto's en fimpjes :( .

Groeten, MWB.

Je had al een voorsteltopic en aangezien deze post meer neigt naar voorstellen dan naar SA is hij "MOVED".

Welkom!

(Richard)

Link to comment

@Richard: sorry voor het offtopic gebrabbel. Was inderdaad mijn fout.

Welkom. Je bent een HE man als ik het zo lees ?
Hoe erg ben je daarmee de klos als je word gepakt als je in Thailand woont zoals jij ?
Of wil je dat niet weten ... ;) .

Succes met je Double Salts en dergelijk.


Idd, ik ben een HE fan. Ik vind explosies prachtig, interresant om te zien en nog veel interessanter om te maken. Eigenlijk ben ik een vuurwerkfanaat (daarom ben ik hier :P ), en het mooiste vind ik harde knallen gecombineerd met visuele effecten. Een mooie knaller met gekleurde vonken de alle kanten op vliegen is iets wat ik al heb willen maken sinds dat ik deze website heb gevonden. Maar daarvoor moet ik wel eerst een stuk meer ervaring hebben op het gebied van explosies, HE's, synths van HE's, en chemie in het algemeen.

Algemeen gezien is de wet in thailand nogal relatief. Je ziet vaak enorme vuren in iemand zijn achtertuin als hij van wat rotzooi af moet komen. Het zal misschien niet mogen, maar zolang niemand er last van heeft laten ze hem zijn gang gaan.
Als je toevallig wel met de politie in aanraking komt doet geld wonderen. De politie is zo corrupt als maar zijn kan hier en een som van 500 baht (11 euro) is genoeg om van veel dingen af te komen (te hard rijden, rijden zonder rijbewijs, drinken/clubben terwijl je te jong bent). Ook woon ik in een grote compound met ruime tuinen die aan het einde ligt van een doodlopende straat. Zoland mijn buren (toevallig ook een nederlands gezin) de politie niet bellen komen ze nooit in de buurt van die straat.

Over het algemeen zijn ze op dit soort dingen nogal losjes met de wet. Ze kijken dit soort dingen nogal eens door de vingers, zolang je maar zorgt dat het niet lijkt alsof je een terrorist bent/terroristen helpt.
Ik hoop dat ik je vragen een beetje beantwoord heb.
--
P.S. Ik ben volledig van k3wl praktijken afgestapt. Nu ik me meer in de scheikunde ben gaan verdiepen (met veel hulp, steun en aanmoediging van mijn scheikunde leraar) wil ik weten waarom dingen zijn en reageren op de manier waarop ze dat doen. Ik heb in meer dan een jaar niet eens meer gedacht aan zoiets als 'fikkie stoken' (afgezien van natuurlijk een leuke barbecue met marshmallows :)). Mijn ogen zijn nu geopend en ik heb 3 belangrijke dingen geleerd:
1. Veiligheid gaat boven ALLES! Als je iets niet (redelijk) veilig kunt doen, dan doe je het maar niet.
2. Begrijp eerst hoe een reactie/proces in elkaar zit voordat je ermee begint! Doe je dit niet, dan breek je automatisch regel 1...
3. Doe spannende en leuke dingen (incl. illegale :(), maar alleen met kennis en zorg dat je uit de problemen blijft. Respecteer anderen en zorg dat je geen onveilig leefmilieu creëert. Dit houdt ook in dat je geen gekke dingen gaat doen waarvan je de uitkomst niet kunt voorspellen of waarvan je bij voorbaat al weet dat er een goede kans zal zijn dat het uit de hand loopt...
Dit zijn de belangrijkste lessen die ik (tot nu toe) hier heb opgepikt. Ik hoop dat ik de 'ongeschreven' regels goed heb begrepen. Als ik iets heb gemist, zeg het me dan alsjeblieft. Het kan alleen maar helpen om veilig te werken en mijn kennis van de (pyro)chemie te vergroten.

Grtz... Karst Edited by mwb
Link to comment
  • 3 months later...
×
×
  • Create New...