Jump to content
PyroForum.nl

(Elektrische) ontsteking op AFSTAND


yellowcard

Recommended Posts

ik heb voor eens en voor altijd 2 goede ontstekers, de eerste: nichtoom door een detonator laten lopen. Door de warmte van het nichroom ontsteekt de primary of het pyro mengsel, en zet zo de boel in gang.


de 2e is: een acculader en 2 grafiet/koolstof electroden (uit een potlood), de electroden erin en stroom erop. boem. een kennis van mij heeft 15 jaar geleden een keer TNT van het leger gejat en paste deze manier toe (naar zijn zeggen).

Link to comment
  • Replies 504
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik denk dat als ik steeds later buskruit ga maken en zelf wat vuurwerk ga maken dat ik dan de ontsteking koop via de Modelraketten Shop en wat onstekers... kan je hem op 5 meter afstand bedienen en je hoeft alleen maar wat batterijen te hebben, dat ding kost 16 euro(zonder verzendkosten). Je kan daar ook meteen visco lont kopen :P

Link to comment

zeer simpel hoe ik het altijd doe

- je pakt 2 stroomdraadjes van 15 cm en strip daarvan het uiteinde ( 1cm)
- pak nu een dun koperdraadje ( 1 zown klein koper draadje uit een stroomdraad) en wikkel die vast aan beide stroomdraadjes zodat je de volgende vorm krijgt-->
___
| |
| | <--- daar een plakbandje,, zodat de stroomdraden niet gewoon tegen elkaar komen
| |
| |

zorg er nu voor dat het dunne koperdraadje in het kruit zit., maak er anders nog een apart zakje,bakje,buisje omheen zodat je wat meer zekerheid hebt dat ie af gaat..

pak nu een lange kabel ,,, nja ligt er aan wat voor een bom het is..
en rol deze uit.. en maak de 2 draadjes van de bom vast aan de kabel.. aan de andere kant een 12/18 volt accu en BOEM egt op de miliseconde!

nog nooit mislukt.. suc6

greets REDW!NG

Link to comment
  • 4 weeks later...

@redwing, jouw manier lijkt erg op de meine. Alles wat zegt er nu precies ''boem'' en hoe heb je dat gemaakt?

@mr stijntje , met zo'n halogeenlamp kun je dunne koperdraadjes laten gloeien, en boterhamzakjes-dichbindertjes-draadjes ook. Je kunt je lamp gewoon binnenzetten, er 2 lange snoeren aan vast maken en die naar buiten laten gaan. Toch is zo'n lamp niet erg praktisch, meer voor het idee.

Ik ben nu bezig om ze op tijd te laten afgaan, die je gewooon kunt instellen.

Link to comment

Voor de mensen die nog steeds een ontsteker nodig hebben, vindt of koop het volgende:

Kerstverlichting met werkende lampjes (als je de stekker in het stopcontact doet en er brandt niets, betekend het nog niet dat alle lampjes kapot zijn)

Een 9V batterij of een 12V transformator van modeltreintjes

Nitrocellulose/Gp,Mp of Bp papje


Neem het lampjes snoer en knip het tussen twee lampjes in tween, doe eén lampje nog eens. Nu pak je een theedoek en een nijptang, nu zet je nijptang op het bovenste deel van brede deel het lampje. Leg de doek nu zo dat je nog wel kan knijpen maar dat er geen glas stukjes in het rond vliegen. WEET ZEKER DAT HET DRAAADJE NOG HEEL IS, maar test het NIET uit, waarschijnlijk verbrandt je dan het draad.

Nu heb je je ontsteker, doop deze in je papje, laat het nu drogen. Haal aan de eindjes even de isolator (dat plastic omhulsel van de draadjes) weg met een tangetje en nu kun je het op je 9V batterij plaatsen, dit zou het als je alles goed hebt gedaan moeten werken.

Tot zover mijn uitleg over ontstekers.

Nitroglycerin

Link to comment

Multometer gebruiken kan natuurlijk wel. Maar voor de mensen die het willen testen door stroom op het lampje te zetten zeg ik dus: niet doen! Het lampje zal kapot gaan, en als ze dat niet merken - wat bijna onmogelijk is - zullen ze het bij het gebruiken als detonator zeggen: "he, hij doet het niet, wat heeft die idioot van een NG ons nou weer voor een domme niet werkende methode aangsmeert."


En inderdaad Ray, wat bedoel je met een stop kan een bepaald aantal watt hebben, bij mij is het in dit geval meest logische wattage P=UxI dus 230x16=3680 W.

Link to comment

aangezien ik niet het recht kreeg om mijn eigen topic hierover te maken vraag ik het hier wel, jullie hebben het hier allemaal over ontsteking op afstand van explosieven, maar ik zoek iets voor ontsteking op afstand voor bijv een sterretje voor een KAS/suiker rookbom. Weten jullie hier raad mee?

Link to comment

zo creatief ben ik dus, het is me laatst gelukt om een digitale stopwatch iets te ontsteken (de stopwatch piepte elke 2 sec :) das lol)

ik heb het 4e kabeltje bij de 1e digit (van de 3 digits) losgehaalt, en op het moment dat de 1 minuut berijkt was kwam daar een zwak stroompje op te staan, hierop heb ik de basis van een transistor gezet, en dan weet je hoe dat werkt. fietslampje eraan, bij lontje van 5grams whistle (helaas nog uit fluitpijlen) cracker, en je hebt een minuut om weg te komen :)

dat geeft echt zo'n "james bond gadget" gevoel, leek echt op tijdbom plaatsen :D

als iemand een schema wil zal ik die maken

Link to comment

Zou het werken als je een sterretje neemt dit in een breed rietje van bv de quick stopt en dat dan opvult met meal powder en vanboven zet je dat systeem van NG met dat lampje en je zorgt er natuurlijk voor dat het rietje zo gevuld is dat het meal powder het ontsekertje raakt.
En om zeker te zijn kun je langs de buitenkant van het rietje nog wat sterretjes steken daarmee zou je toch wel een rooktol mee moeten kunnen ontsteken.

Link to comment

okay, ff snel met paint gemaakt, ik ga een programma maken waarmee je sneller schema's kan maken, als er dan interesse voor is zal ik het uploaden...

maar hier is het:
http://members.lycos.nl/mrstijntje/schema_..._ontsteking.bmp
(hij deed het niet bij , iemand een verklaring?)
om een of andere reden was de bovenste van de 1 dus pin 4, maarja, hier kun je na even doormeten zo achter komen

dat heb ik dus naar een BC 547 transistor geleid, + van batterij naar emitter, van collector naar lampje, lampje naar - van batterij

moet je wel zo'n stopwatch hebben die geen 0 oplicht als hij aanstaat, anders is dat ene segment al aan als je de 'bom' aanzet en gaat 'ie meteen af...

suc6
Stijn

Link to comment

Zou een (oud) wekkerradiotje of een heel goedkoop digitaal reiswekkertje (van de Aldi) niet nog een betere oplossing zijn? Dan kun je gewoon de tijd instellen, tot 24:00 uur voor ontsteking. Zo hoef je ook niet altijd als je een andere tijd wilt een ander pinnetje te verbinden, je zet nu gewoon de transistor op het draadje van het alarm.

Nadelen,

Een wekkerradio heeft een 9V batterij nodig, of zelf lichtnet (een digitaal reiswekkertje niet).

Het is groter dan een stopwatch, of je moet het uit elkaar halen, wat niet zo moeilijk is.


Ik ga binnenkort ook zo ietsmaken denk ik, ik post wel resultaat.

Link to comment

de BC 547 B (die laatste b staat er niet altijd, maar dat boeit niet zo) is de meest standaard transistor dacht ik, je kan het trouwens ook gewoon bij kleine elek winkeltjes kopen

(elek onderdelenwinkeltjes dus, geen "apparatenwinkel")
bijvoorbeeld Radiocentrum (Utrecht) of andere winkeltjes

de kans dat je transistor doorbrandt is wel heel groot aangezien er toch een aardige stroom doorgaat, maar hij doet het sowiso 1 keer.

maar die dingen kosten (bij de elek boer in mijn dorpje) €0,09 dus dat is geen ramp :)

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...