Jump to content
PyroForum.nl

Chloraat dmv electrolyse


dennisman

Recommended Posts

Je KClO3 lost slecht op en zodra de oplosbaarheidsgrens wordt overschreden zal het overal neerslaan. In de pot en op de anode. Af en toe wat borstellen is goed want als de laag dikker wordt zal de stroom afnemen en dus de porductie ook. Wat je uiteindelijk hebt heeft wle geen Na ionen dus je weet zeker dat je daar gene last van hebt. Als je dat niks zou uitmaken kun je beter NaCl gebruiken en dan neerslaan.

Link to comment
  • Replies 669
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Okay, die witte laag op mijn anode is dus ook KClO3!

Waneer kan ik die neerslag gaan filteren? want na mijn berekening moet de cell ongeveer een week draaien en hij staat nu pas 2 dagen aan. Betekent dit dat die laag neerslag elke dan nog zal gaan groeien?

Als ik die neerslag dus in een koffiefilter zou doen en zou spoelen met koud water lost deze dus niet in het water als ik het goed begrijp?

Link to comment

Jawel, maar minder dan KCl zou doen.

Oplosbaarheden:
KClO3: 7.3 g/100 ml (20 °C)
KCl: 36.0 g/100 ml (25 °C)

Dat wil niet zeggen dat je bij 1L spoelwater van 20*C ook echt 73g zou verliezen, het water spoelt er alleen langs, en het KClO3 lost niet zo ontiegelijk snel op. Aangezien je water ook nog eens kouder is dan 20*C, en je wss geen liter gebruikt, zal het verlies niet groter zijn dan een gram of 5 à 10 voor 500ml. (Dit is een gok!)

Link to comment

Eerst je cel laten afkoelen naar 0 graden. Kijk nog eens, dan zal je cel half vol zitten met Kclo3 kristallen. Het overtollige water afgieten en nog een keer herkristaliseren en klaar.

Het is wel aan te raden om de kristallen in schoon water 15 min te laten koken om chlorine/HCI teverwijderen.

Edited by dennisman
Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb net een nieuwe voeding gekregen die het nog deed, nu heb ik het groene draadje verbonden met het grijze draadje en de ventilator ging draaien maar stopte daarna gelijk weer :P . Ik heb hem toen een nachtje uit laten staan en daarna weer opnieuw geprobeerd nu krijgt de ventilator neiging om te draaien maar hij draaid niet, ik heb de 5 volt en 3,3 volt uitgangen al belast met een lampje maar het mag niet baten. Weet iemand het probleem of/en hoe ik het op kan lossen?
GR. Tafel Poot

Link to comment

Als er iemand nog opzoek is naar een paar oude AT-voedingen, ik heb er hier nog wel een paar liggen. Ik kon ze alleen maar per vijf kopen en heb er hier nog drie op overschot liggen omdat ik er maar 2 nodig had voor het bouwen van mijn cell.

Ik doe dit niet uit winstbejag maar puur omdat andere mede forummers er dan ook gebruik kunnen van maken, het vinden van AT-voedingen is soms heel makkelijk en soms ook heel moeilijk. In België mag je bijvoorbeeld niks meenemen van een stort of containerpark.

Je kan mij contacteren via de PM,

Knallerdeknal

Link to comment
Weet iemand het probleem of/en hoe ik het op kan lossen?
Je hebt je voeding gemold. Plug het ding uit, schroef hem voorzichtig open, ontlaadt de condensatoren en kijk of de zekeringen nog heel zijn. Als ze nog heel zijn, gooi de voeding weg, want die gaat het niet meer doen. Als ze stuk zijn, vervang ze (kost hooguit een eurootje), schroef de boel dicht, Maak nu het groene en grijze draadje van elkaar los, en verbind de rode en zwarte draad die aan de molex stekker zitten aan je elektroden. De rode is +5V (positieve pool) en de zwarte is 0V (aarde). Als je geluk hebt werkt de voeding nog, en anders kun je op zoek naar een nieuwe.
Link to comment

Groen naar grijs? Grijs is de 3.3vPG aansluiting.... Daar heb je dus geen reet aan.
Als je groen met aarde (zwart) verbindt gaat de voeding aan. Als je die weer loskoppelt gaat hij weer uit.

Het is zo simpel :) waarom doe je het dan nóg fout? :P


Google plaatjes op 'ATX Kleuren' gaf me dit plaatje:

Eerste stekker is jou ATX stekker.

Link to comment

Ja dat kan natuurlijk ook nog. Indat geval zijn de zwarte en rode linksonder degene die je aan je elektroden moet hangen. De witte moet je niet gebruiken, daar staat -5V op, wat een potentiaalverschil van 10 volt oplevert. Dat is te veel voor chloraat elektrolyse.

Link to comment

Het is inderdaad de groene met de aarde (zwarte) verbinden, anders gaat hij niet eens aan. Bij mij merkte ik op dat wanneer ikbijvoorbeeld de roede met de gele verbond de voeding uit ging, das dus niet zo goed. Ik had dus geen 7 volt. Een schakelaartje tussen de groene en de zwarte en je kunt hem mooi aan en uitzetten met de schakelaar.

Link to comment

Heren,

Ik heb gisteren weer een 250 watt ATX voeding omgebouwt, om als voeding bij electrolyse te gebruiken. Deze hing ik aan mijn celletje, en ik heb het een nacht laten lopen. Midden in de nacht is er kortsluiting ontstaan en sloegen de stoppen door. Ik dacht, en heb mijn ouders altijd verteld dat deze voedingen hiertegen beveiligt waren en dat er niks aan de hand zou zijn, en het ding netjes afsloeg bij kortsluiting. Vanmorgen van mijn geiriteerde vader gehoort dat hij er snachts uit moest om die stekkers uit de voeding te halen. 's Ochtends deed de voeding helemaal niets meer. :P
Iemand een verklaring? Word de beveiliging misschien omzeilt doordat ik de grone draad (power = on) draad met de aarde heb verbonden?

Link to comment
En hoe komt het dat alleen de paarse draad reageert?
De paarse kabel is de 5v Standby. Ook als de voeding uitstaat maar aangesloten is, geeft deze spanning.
Je voeding staat dus nog uit. Heb je al het groene kabeltje met een zwarte verbonden?

Iemand een verklaring? Word de beveiliging misschien omzeilt doordat ik de grone draad (power = on) draad met de aarde heb verbonden?
Nee, dat sowiso niet. In een PC wordt dat ook verbonden, en daar wil je ook je beveiliging aan hebben staan.

In theorie hoort de interne zekering door te slaan in de voeding, maar dat heeft deze waarschijnlijk te laat gedaan. Maak de voeding eens open en kijk of de zekering die erin zit heel is. (Zit vlak bij de plek waar 230v de print in komt) Als die heel is is je voeding kapot, als die kapot is is je voeding waarschijnlijk heel.

Waarom dan de stoppen doorgeslagen zijn? Geen idee. Zo'n voeding hoort inderdaad zelf uit te vallen in zo'n situatie doordat zijn eigen zekering eerder doorfikt dan de stoppen in de meterkast.
Link to comment

Ja klopt. :P Vergeten. Achterop de voeding bij de 230v stekker. Daar zit nog een klein knopje soms, die aan moet staan. Deze vind je op betere voedingen. (En dan heb ik het NIET over de 230/115v switch!)

Als die er niet is of dat ook niet werkt, check de zekering. Ik begreep uit je post dat je bepaalde draden direct op de aarde hebt gezet. Uitkijken met die zooi! Je werkt weliswaar met 5v, maar wel een 5v @ 30A maximaal vaak! Als je dat zo kortsluit fikt waarschijnlijk inderdaad meteen je zekering door. Vervang die, en bid dat de voeding zelf nog heel is.

Nee, kortsluiting moet je écht niet mee spelen.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Om het topic weer wat op te leven heb ik afgelopen week weer een nieuwe cel gemaakt,dit keer een echte grote met een inhoud van 6 liter en 3kg KCl.

Hij staat nu drie dagen aan op 3,5 volt en 50 amp wat volgens berekeningen na ruim een week meer dan 5kg zuiver KClO3 opleverd.
we zullen zie wat er uit komt, Ik zal nog wel wat foto's maken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...