Jump to content
PyroForum.nl

Magnesium poeder


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb even een vraagje na aanleiding van een artikeltje op internet.
Ik las daar dat magnesium spontaan kan ontbranden als het in contact komt met water of lucht.
Nu heb ik wat magnesium poeder op mijn kamer staan en omdat ik geen grote risico`s wil nemen, vraag ik of het veilig is of dat ik het direct weg moet gooien.

Bvd.

romeró

Link to comment

Dat is redelijk overdreven.
Het kan oxideren, dan krijg je Magnesiumoxide, wat dus eigenlijk 'roesten' van Magnesium is. Maar het zal niet spontaan ontbranden.
Als je er flash mee maakt zal die wel gevoelig zijn.

Maar gewoon in een potje of zakje bewaren is geen probleem.

Link to comment

Volgens mij kan magnesium poeder niet spontaan ontbranden in de lucht,

En al helemaal niet in water, ik bewaar mijn Mgpoeder gewoon in een afgesloten bakje,op een koele plek in mijn kamer.

Je moet het in ieder geval niet bewaren op plekken waar een open vlam is :) .(misschien ontbrand het ook wel als het heel warm word,maar daar heb ik geen concrete info over)

Check de msds anders ff;
http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/MA/magnesium.html
Ik heb alleen nog niet gekeken of dit over poeder gaat.

Lttrz

Link to comment

Aan magnesium zelf heb je veel, maar magnesiomoxide kun je ook kopen in bulken om te klimmen. :) (dat witte spul dat klimmers gebruiken)

En magnesium is zo uit te krijgen door bijv er iets op te leggen. Als je een magnesiumlint verbrandt, en je legt er een plankje op, gaat hij direct uit.

Genoeg info? Ik zou het niet weggooien. Verkoop het dan aan mij. :P :D

Link to comment

Ik heb de site nog even opgezocht en heb een stukje gekopieerd namelijk...

Chemische risico's: de stof kan spontaan ontbranden bij contact met lucht of vocht, zodat irriterende en giftige dampen ontstaan
Het ging hier over magnesium.

Maar in iedergeval bedankt voor de info, dan kan ik het nu zelf gebruiken.

Romeró

Link to comment

Wij hebben laatst op school nog proefjes gedaan met magnenesiumlint. Als het reageert met water gaat het heel licht bubbelen, met azijn al iets meer, maar geen vuurverschijnselen gezien. Bij beide reacties onstaat inderdaad H2.
Het reageert geloof ik wel met zuurstof, ongeveer op de zelfde manier als ijzer, dus ook niks te vrezen denk ik zo.

The Freak

Link to comment

Kijk, het is eigenlijk hetzelfde als het aanzuren van KNO33+Al mengsels, je kan het doen, maar wat is de kans dat het ontbrand? Inderdaad, nihil.

Wat romero heeft gevonden gaat denk ik over het feit dat de reactie van magnesiumpoeder met water licht exotherm is. In theorie zou je dus heeel veeel magnesiumpoeder met water moeten hebben, en dan zou je zoveel hitte hebben dat het droge magnesiumpoeder ontbrand.

Ik benadruk dat dit een veronderstelling is, maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat het zoiets is.

Link to comment

Ik denk dat je wel juist zit hoor moloch.
In de metaal nijverheid zullen zo wel al branden ontstaan zijn hoor.
Wanneer je magnesium draait en je spanen zijn al goed warm van de wrijving en er komt dan water bij zou het wel eens kunnen ontbranden.

Groeten,

Link to comment
In mijn scheikunde boek staat een artikeltje dat heel vroeger een schip in brand vloog omdat het lek was en er water bij de ongebluste kalk die het schip vervoerde kwam. Ongeveer zelfde principe dus.


Dat reageert geloof ik wel wat heftiger, maar als je maar genoeg hebt, inderdaad zou er wat kunnen gebeuren. Maar in jouw geval Romeró, lijkt het me niet zo'n probleem :wink:
Link to comment

Nou dat is mooi, want dan hoef ik het niet te verplaatsen naar de schuur. :) Of in het ergste geval weg gooien.

Mochten jullie nog simpele ideetjes hebben voor het toepassen van magnesium poeder in mengsels, dan zijn die welkom :!: . Maar mocht dit dan weer in strijd zijn met de forum regels, sluit dit topic dan maar :!:

[edit] Sorry voor het vragen naar simpele ideetjes, dat was mij even ontschoten. Om ook even op het ruilen/handelen in te gaan, mijn ouders gaan daar zeker niet mee akkoord en het feit dat ik mij het maken van zulke mengsels niet kan veroorloven omdat, ik daar nog veel te weinig kennis en ervaring over beschik [edit]

fijne avond,

romeró

Link to comment

Theoretisch klopt het dat Mg met water kan reageren tot H2. En dan is het dus gevaarlijk. In praktijk zal dit niet snel gebeuren. Dit voornamelijk door de aanwezigheid van MagnesiumOxide wat het Mg beschermd tegen water.

Ikzelf heb nog nooit de ervaring gehad / gehoord dat Mg onder invloed van water ontbrandde.

In de veiligheidsvoorschriften en beschrijvingen hoort het WEL altijd vermeld te worden.
Gr33tZ

Link to comment

Deze soort branden komen dus eigenlijk alleen voor bij hoeveelheden > 200kg oid.

@Romero
Eigenlijk hoort dit bij een ander topic, maar je kan in veel gevallen aluminiumpoeder vervangen door Mg poeder (denk aan thermiet, flash, andere compo's). Als je dit vanplan bent, spoor je volgens mij niet helemaal (ik betaal 32 euro voor 500g 400mesh Al poeder, en 15 euro voor 100g 200mesh Mg poeder, dus als je het Alpoeder voor compo's gebruikt, ik ruil het wel :( )

Link to comment

Ik heb vanmorgen wat van dat poeder aangestoken,
er kwam een mooie lichtflits vanaf, ok veel witte rook.

Ik had aan het magnesium ook wat meal powder toegevoegd
en wat van dat poeder dat uit baby fluit pijltjes komt, heette
dat nou "whisttle" of iets dergelijks?

Fijne dag verder.

Romeró

Link to comment

Maar 't is toch zonde om er mp en Whistle door heen te doen, puur Mg is veel mooier :( ( en ja, ik heb nu ook wat van dat spul thuis ).

@ Romero, mocht je nog geintersseert zijn in de compositie van Whistle mix:

Kalium(per)chloraat.... 7
Natriumbenzoaat........ 3

Link naar Pyrowiki:
http://www.pyrowiki.com/ , dan naar '' Compositions '' en dan bij de W naar '' whistle mix '' . Op de een of andere manier kan ik niet de preciese link geven :?

groetjes :wink:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...