Jump to content
PyroForum.nl

Brandsnelheden


Recommended Posts

Beste mensen,

Het is in de pyrotechniek vaak heel belangrijk om te weten welke chamicalien wel snel branden, we welke niet.
Ik heb hier een filmpje van de brandsnelheid van mijn whistle mix.

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02092.MPG

Het traject was 45 cm lang. De tijd kan ik niet precies meten helaas, maar aan de hand van de video kunnen we het wel schatten.

Hebben jullie nog dingen die te maken hebben met brandsnelheden ? leuke weetjes, filmpjes, info en weet ik veel wat.

Groetjes, yellow :wink:

edit: Ik weet dat het niet slim en handig is om dit binnen te doen, maar ik ben niet gek. Volgende keer denk ik wel buiten, alleen hat waaide vandaag behoorlijk dus.

Link to comment

Brandt wel al snel maar je kan de snelheid nog omhoog krijgen door nat te mengen en zorgen dat het natriumbenzoaat compleet vochtloos is(uurtje in de oven)

Daarna mengen met een oplossing van vaseline en water en opnieuw zeer goed drogen.(niet in oven :roll: )

Link to comment

in rotjes zit denk ik meal powder

waarom het geen bp kan zijn?
goed bp zie je niet eens branden :wink:

laatst heb ik wat mp uit rotjes samengeperst met water/alcohol mix, verkruimelt, en laten drogen, zo brandde het al een stuk sneller.

maar dat was nog geen bp, het was nl geperst in mijn star pump, niet in een mooie "paar-ton-pers". :D

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
@ Duvel, ging je nog een test doen met je flash?

Dat klopt, hij is ook al gemaakt.
Het probleem is, dat mijn (m'n vaders) camera het begaf toen ik ermee naar binnen liep, hij staat nu uitgeschakeld, maar hij staat wel open (lens naar voren). En inschakelen lukt niet..
Ik denk dat ik 'm moet opereren.. :D
Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb maar eens een brand test gedaan van een rocket propallent, volgende de volgende compositie:

KNO3.............60
Surcose......... 39
Fe2O3..............1

Dit is dus gewoon KNO3:Suiker = 6:4, alleen met 1% Fe2O3. Op internet zeggen ze dat die 1% Fe2O3 zorgt voor een hogere brandsnelheid. Ik ga maar weer eens een nieuwe lading van dit spul maken, goed millen, en maar eens in een vuurpijl stoppen. Kijken hoeveel het beter gaan dan zonder het Fe2O3.

Film:
http://rapidshare.de/files/22252259/KNO3-F...Suiker.mpg.html

Groetjes, Yellowcard :wink:

Link to comment
  • 4 months later...

Dat zijn de mengverhoudingen die men vaak gebruikt voor modelraketten. Het brandt iets sneller, maar (mits goed gemengd) ook met een iets regelmatigere gasstroom. Ik zelf hen de voorkeur aan een mengsel wat gesmolten is gegoten in een huls. Dat brandt nog sneller en gaat zelden uit.

Ik zelf doe eigenlijk vooral brandproeven met lont. Dan kijk ik wel soort lont met welke snelheid brandt, hoe betrouwbaar de lont is en of er vonken overspringen enzo.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...