Jump to content
PyroForum.nl

Yellowpowder


Tyneman

Recommended Posts

Hier filmpje van 0,5g Yellowpowder. Verpakt in 2 laagjes aluminiumfolie. Door het verhitten smelt het, als het helemaal gesmolten is explodeert het.
Zal morgen de source en compositie posten, staan niet op deze computer.

http://members.pyroforum.nl/Tyneman/...llowpowder2.WMV

Foto:
' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="710px"> target=_blank>' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="710px"> width=400 border=0>href>

Link to comment
  • 2 weeks later...

Dat staat in de comp. lijst op de site van Gamekeeper.. :roll:

Hier heb je 'm:
Yellow powder
Source: rec.pyrotechnics, post by The Silent Observer <[email protected]. It comes from a text of 'Samuel Guthrie' written in 1831. More about this mixture can be found in Davis[10], page 30 and 31.
Comments: It is sometimes called "Fulminating powder". The mixture burns three times quicker than common black powder.
Preparation: The compounds are sometimes molten together, which appears to be a very dangerous operation.
Potassium nitrate................................3
Potassium carbonate...............................2
Sulfur............................................1

Link to comment

Volgens mij MOET het bij elkaar gesmolten zijn, een mengsel ervan brand voor geen meter iig.

Je kan ipv kaliumcarbonaat ook natriumcarbonaat gebruken volgens mij. Als je soda gebruikt, moet je wel eff het kristalwater ervan verdampen. Met NaNO3 werkt het niet uit mijn ervaringen.

Btw, hoe brand het gewoon? Dus zonder het eerst laten smelten?

Link to comment

Hier het rcept wat ik voor mn yellow powder heb gebruikt.

This is a "forgotten" fun explosive. It's very easy to make from common accessible items. The manufacturing is not dangerous in any way. This powder burns 8.5 times faster than the best commercial black powder. If it's pressed in a tube, no detonation occurs, but when the powder is molten upon an iron plate in its uncompressed form, it first turns brown and then it detonates with a loud "bang". 1. Mix 4 grams of dry potassium nitrate and 2 grams of dry potassium carbonate (baking ingredient) in a mortar and pestle. Grind together to a fine powder. 2. Weigh out 4.5 grams of the above powder and add 1 part of sulfur. Grind carefully together. This light yellow powder explodes heavily when molten by a match flame, etc. Store airtight. Try detonating it in metal tubes. It's not shock sensitive. This is fulminating powder, made, according to Ure's ,,Dictionary of Chemistry," first Am erican edition, Philadelphia, 1821: by triturating in a warm mortar, three parts by weight of nitre, two of carbonate of potash, and one of flowers of sulfur. Its effects, when fused in a ladle, and when set on fire, are very great. The whole of the melted fluid explodes with an intolerable noise, and the ladle is commonly disfigured, as if it had received a strong blow downwards. Samuel Guthrie, Jr. (cf. Archeion, 13, 11 jr. [19311), manufactured and sold in this country large quantities of a similar material. In a letter to Benjamin Silliman dated September 12, 1831 (Am. J. Sci. Arts, 21, 288 if. [1832]), he says: I send you two small phials of nitrated sulphuret of potash, or yellow powder, as it is usually called in this country. . . I have made some hundred pounds of it, which were eagerly bought up by hunters and sportsmen for priming fire arms, a purpose which it answered most admirably; and, hut for the happy introduction of powder for priming, which is ignited by percussion, it would long since have gone into extensive use. With this preparation I have had much to do, and I doubt whether, in the whole circle of experimental philosophy, many cases can be found involving dangers more appalling, or more difficult to be overcome, than melting fulminating powder and saving the product, and reducing the process to a business operation. I have had with it some eight or ten tremendous explosions, and in one of them I received, full in my face and eyes, the flame of a quarter of a pound of the composition, just as it had become thoroughly melted. The common proportions of 3 parts of nitre, 2 parts of carbonate of potash and 1 part of sulphur, gave a powder three times quicker than common black powder; but, by melting together 2 parts of nitre and 1 of carbonate of potash, and when the mass was cold adding to 4½ parts of it, 1 part of sulphur-equal in the 100, to 54.54 dry nitre, 27.27 dry carbonate of potash and 18.19 sulphur-a greatly superior composition was produced, burning no less than eight and one half times quicker than the best common powder. The substances were intimately ground together, and then melted to a waxy consistence, upon an iron plate of one inch in thickness, heated over a muffled furnace, taking care to knead the mass assiduously, and remove the plate as often as the bottom of the mass became pretty slippery. By the previously melting together of the nitre and carbonate of potash, a more intimate union of these substances was effected than could possibly be made by mechanical means, or by the slight melting which was admissible in the after process; and by the slight melting of the whole upon a thick iron plate, I was able to conduct the business with facility and safety. The melted mass, after being cold, is as hard and porous as pumice stone, and is grained with difficulty; but there is a stage when it is cooling in which it is very crumbly, and it should then be powdered upon a board, with a small wooden cylinder, and put up hot, without sorting the grains or even sifting out 41 the flour. This is a reprint of "The Chemistry of Powder & Explosives" by Tenney L. Davis, page 31.

"YELLOW POWDER"

















































































































Gr33tZ

Link to comment

Zou wel tof zijn als we de gesmolten variant konden maken, zonder dat het eerst afgaat. Moeten we eff kijken naar de ontbrandingstemperatuur van het goedje.. Zwavel smelt iig op lage temperaturen.
Op chemixtry zijn er mensen die het zo hebben gemaakt iig. Als het goed te doen is, is het wel handig spul voor knallers ed. je hebt er iig weinig van nodig.

Link to comment
Volgens mij MOET het bij elkaar gesmolten zijn, een mengsel ervan brand voor geen meter iig.

Je kan ipv kaliumcarbonaat ook natriumcarbonaat gebruken volgens mij. Als je soda gebruikt, moet je wel eff het kristalwater ervan verdampen. Met NaNO3 werkt het niet uit mijn ervaringen.

Btw, hoe brand het gewoon? Dus zonder het eerst laten smelten?

Met natriumcarbonaat ga ik vanavond proberen :wink:
Link to comment
  • 1 year later...

Kan K2CO3 in dezelfde verhoudingen vervangen worden door Na2CO3?
Het gaat om de zuurstof die vrijkomt in de reactie (geloof ik), maar aangzien K 39g/mol is en Na maar 23g/mol, krijg je dan geen grotere hoeveelheid Na2CO3 moleculen voor dezelfde massa?
Dit is even wat ik berekent heb:

K2CO3 = 138g/mol, Na2CO3 = 106g/mol
O3 = 48g/mol, dus 48g per mol [...]carbonaat is zuurstof
Dat betekent dat: van 1 gram K2CO3 is (1/138)x48 = 0.347826 gram zuurstof, terwijl van 1 gram Na2CO3 (1/106)x48 = 0.452830 gram zuurstof is.
Dus de ratio zuurstof (naar gewicht) van K2CO3 : Na2CO3 is 347826 : 452830
Dus als je KNO3 : K2CO3 : S als 3 : 2 : 1 neemt, heb je op elke 4 delen KNO3 + S dus 2x0.347826 = 0.695652 delen zuurstof nodig. Als je dus Na2CO3 gebruikt heb je 0.347826/0.452830 = 0.768116 keer zo veel Na2CO3 nodig als K2CO3. Dus dat betekent dat de ideale ratio KNO3 : Na2CO3 : S het volgende is; 3 : 2x0.768116 : 1
Dit komt neer op 3 : 1.536232 : 1

Nu is het wel zo dat je deze formule niet zomaar kunt versimpelen tot 3 : 1.5 : 1, want dan krijg je een duidelijk tekort aan zuurstof waardoor de reactie oncompleet en langzamer (minder explosief) zal zijn. Het is dan beter om naar boven af te ronden.
Als je het in ronde getallen wilt hebben krijg je de volgende verhoudingen (KNO3 : Na2CO3 : S) -->
207 : 106 : 69 <-- Deze is correct tot 0.000008* (ik heb alles x69 gedaan)
Als je niet graag met grote getallen werkt heb je deze --> 84 : 43 : 28 (correct tot 0.014496*)
* Met "Correct tot" bedoel ik dat de hoeveelheid Na2CO3 tot op dat getal correct is (dus de eerste zou 207 : 106.000008 : 69 moeten zijn).

Ik ben er bij deze formule van uit gegaan dat de 3 : 2 : 1 verhouding correct en accuraat was.
De manier die Tyneman aangeeft (die uit een geweldige handleiding komt, trouwens) ga ik niet berekenen. Ik betwijfel trouwens dat natriumcarbonaat en kaliumcarbonaat zich hetzelfde gedragen als ze smelten, en ik weet zeker dat ze niet op dezelfde temperatuur smelten. Als er vraag naar is zal ik eens kijken of ik het misschien toch zal berekenen. ;):)

Greets, Karst.

P.S. Geef aub feedback op deze post. Ik wil graag weten of je het er al-dan-niet mee eens bent en waarom. Als je denkt dat ik er compleet naast zit dan zou ik graag horen waarom en tips hoe ik het de volgende keer beter kan doen. :P

[EDIT] Ik zal later vandaag even proberen of mijn theorie klopt. Ik zal dus Yellow Powder maken (met Na2CO3) in de verhoudingen 3 : 2 : 1 (standaard) en 207 : 106 : 69 (mijn formule). Ik zal later vanavond mijn bevindingen posten.

Edited by mwb
Link to comment

Na2CO3 + KNO3 --> K2CO3 + NaNO3 ?!

Vergeet ook niet dat natriumverbindingen hygroscopisch zijn (trekt vocht aan) met name Natriumcarbonaat (soda = Na2CO3.10H20)

Als je K2CO3 zoekt, het wordt gebruikt voor keramiek (glazuren) en maken van glas en wordt verkocht onder de naam Potas. Het is niet duur maar houdt wel rekening met vervuiling (volgens mijn bevindingen lijkt het erop dat het sporen van ammoniak bevat)

Wees wel voorzichtig want Yellowpowder is explosief (dus explodeerd zonder opgesloten te zitten)
Ga het zeker niet gebruiken als primary voor HighExplosives !!

Edited by HEman
Link to comment

Volgens mij is Natriumcarbonaat niet hygroscopisch hoor, ik heb het een keer een tijdje (een paar dagen) op een schaaltje gehad, er gebeurde niks, sterker nog het kristalwater dat er in zat was eruit verdampt.

En ik denk ook dat er geen natriumnitraat word gevormt omdat KNO3 PH neutraal is en gaat dus onder normale omstandigheden geen reactie aan met de Na2CO3. Het kan wel zijn dat de kleine hoeveelheden zwavel, zwavelzuur hebben gevormt en dat dit kan reageert tot natriumsulfaat en water, dit is wel hygroscopisch.

Is het geen optie om Yellowpowder te maken op de candy-methode? dus de natrium/kaliumcarbonaat en de kaliumnitraat op lossen in water en dan indampen, dan als het nog een beetje vochtig dik papje is, de zwavel erdoorheen mengen en dan laten drogen op de verwarming. ;)

Link to comment

Was er ook niet zeker van of het een reactie met elkaar aan zou gaan, vandaar ook "?!"
Maar verwacht wel eerder een reactie dan van twee stoffen met dezelfde metaalverbinding.

Natriumcarbonaat niet hygroscopisch ?
Maak het maar watervrij (verhitten) en laat het maat tijdje staan.
Mijn ervaring is dat het net als Ammoniumnitraat een harde klont gaat worden.

Ik meende een tijdje terug ergens gelezen te hebben dat de K2CO3 volledig watervrij moest zijn.

Soda zoals het verkocht word zit in iedergeval vol met water (*.10H2O)
Je zal waarschijnlijk niet eens water hoeven toevoegen (mmm, lijkt wel een naam van een boerderij "Hoeve Toevoegen") om er een papje van temaken ;)

Link to comment

Ik heb het nog niet uitgebreid getest maar de kleine testjes die ik heb gedaan wijzen er toch op dat ik gelijk had met mijn verhoudingen. Zowel 3 : 2 : 1 als 207 : 106 : 69 ontbrandden niet tot ze enigzins gesmolten waren door de vlam, maar toen ze gesmolten waren was de verhouding die ik uitgerekend had duidelijk krachtiger. Het 3 : 2 : 1 mengsel brandde langzaam en scheen de meeste energie nodig te hebben om aan de gang te blijven, terwijl het 207 : 106 : 69 mengsel beter brandde en zelf kleine plopjes gaf als er een gesmolten korreltje "explodeerde". Het was allebij 2.5 gram...

Link to comment

Ik heb vandaag ook eens YellowPowder gemaakt.
Dit is best geinig spul en mischien zijn er inderdaad een soort Dragon Eggs van te maken.
Echter om het te maken in grotere hoeveelheden (tegelijk) lijkt me niet verstandig.
Het versmelten kan vrij snel gaan en constant "roeren" is een vereiste !

Ik heb eerst de K2CO3 en S in elkaar gesmolten tot een beige kleur.
Daarna in de vijzel om het weer fijn te malen. Vervolgens de KNO3 toegevoegd en VERZICHTIG verder in elkaar gesmolten tot een caramel achtige kleur.

YellowPowder brand inderdaad snel en kan bij ontbranden al wat geknetter teweegbrengen.
Wordt echter meer experimenteren of er een dergelijk effect als Dragon-Eggs uit te halen is.

Het leukste effect tot nu toe....wat korreltjes op de hete kookplaat strooien ;)
Leuke knalletjes !

Link to comment

Als iemand toevallig zin heeft om wat testjes te doen zou ik graag willen weten of die persoon het dan eens is met mijn verhoudingen. Bij mij werkt het beter, maar misschien beoordeel ik het niet goed of doe ik iets anders fout.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...