Jump to content
PyroForum.nl

Verjaardag's shells


Andres

Recommended Posts

Gisterenavond had ik mijn verjaardagsfeest, samen met nog 3 vrienden. 
Niet dat ik nu ongeveer verjaar, maar als je met 4 bent mag je een random datum uitkiezen :D.
Het laatste weekend van mijn vakantie is daar wel gepast voor. Vanaf maandag ben ik een officiële student chemie namelijk !

Nu, de pyro. Ik had heel wat shells gemaakt, waaronder voor het eerst 3 inchers. De shells waren, al zeg ik het zelf, goed gemaakt.
Wat ik over het hoofd had gezien is dat ik geen quickmatch meer had, en er dus snel heb moeten maken... 
Haast en spoed is zelden goed, de meeste hebben dus gefaald.

Toch is er een 3 inch TT en 2x 2 inch afgegaan. (D1 + Buell red & Rubber green stars).
Mijn eerste 3 inch was echt een aangename verrrassing ! Een heel stuk groter dan de 2 inch, maar toch niet veel luider (klachten vermijden).
De TT stars waren iets te groot, en het afdruipen viel zeer in de smaak bij het publiek.

Waar ik normaal geen vuurwerk ging afsteken met nieuwjaar omdat ik dan volop in de examenperiode zit (:() ga ik dit nu wel doen.
Degelijke quickmatch maken, de oude van de shell's snijden en de nieuwe bevestigen. Dit kan ik ook ruim op voorhand doen.
Er zit nog een 3 inch bij met D1 ring, en groene en rode helft. Daar verwacht ik nog veel van.

Ik heb een nieuwe gsm & heb daarmee proberen filmen, het is oké qua kwaliteit, maar het fototoestel blijft beter.

Hierzo:  large.6_na_12.jpg.80ff2026025ad66883520c https://pyroforum.nl/gallery/image/387-bday-shells/

Link to comment

 

Nice going Andres!

Zal je altijd zien. Ik heb alvast een voorraadje QM getrokken zeg maar. Hoe doe jij dat?

Mooi, die TT daar hou ik wel van. Ik had een keer 6 (grote) TT stars in een 2 inch ball shell gedaan als rocket header. 3 in de ene hemi en 3 in de andere. Paste er net in.

Maar het effect was ondanks de grote stars te kort helaas. Ga daar weer eens verder mee exp.

 

Link to comment

De 3 inch was op een schoonheidsfoutje na perfect symmetrisch. Ik heb nog nooit problemen gehad met stars die blind slaan, gwn altijd meal met wat MgAl. Wel gingen ze in het TT geval best laat aan, of die indruk had ik toch.

@deleeuw: 6 grote stars is mss net wat té weinig, maar het is inderdaad wat onderzoek waard. Mijn quickmatch is gewoon enkele stroken BM in kraft. De fout nu was te weinig BM & te strak in de kraft. De kwaliteit van de BM was door het haastige werk ook niet alles...

Hoe maak jij je QM ?

Link to comment

3 strengen BM in een kraft kokertje.

Ik maak eerste de kokertjes  van +/- 60 - 70 cm lang uit kraft strookjes van 28 mm breed. Kokertje plat gedrukt heeft een breedte van 11 mm

en dan schuif ik de 3 strengen erin.

BM is van katoen slagers binddraad die ik eerst door de helft splits ( de rode apart en de witte apart ) door de slurry haal en door een nozzle trek.

 

Link to comment

Zoals ik het hierboven beschreef had je niet veel aan natuurlijk, want zo doen de meeste het waarschijnlijk Hahaha!:D

Splitsen...voor mijn gevoel blijft er dan meer bp in hangen.  En zijn ze mooi dun om later 3 of 4 (wat je wil) tegelijk door de tube te schuiven.

Ik neem ook wel eens de hele draad van een iets dikkere variant katoendraad . Die gebruik ik voor extra stevige BM voor ander doeleinden, zoals tubes doorlonten.

Ik ben ook afgestapt van het katoendraad eerst door een kno3 oplossing te doen.

Ik masseer de draad  eerst in de slurry pap. Impregneren ze veel beter en zit er meer kruit aan vast en zijn ze steviger op de lange duur. Binder Arabische gom. Vergeet de nozzle niet, maar door je duim en wijsvinger halen gaat ook prima.

Ik zal in rubriek tools een topic openen over het maken van de QM tubes doormiddel van een tool dus:huh:

 

Edited by de.leeuw62
Link to comment
×
×
  • Create New...