Jump to content
PyroForum.nl

Potassium dichromate of potassium bichromate


Recommended Posts

Hallo! Volgens mij is potassium dichromate (nl: kalium dichromaat K2Cr2O7)

en potassium bichromate een en het zelfde.

Klopt dat?

In sommige strobe composities wordt Pot. bichromate gebruikt om magnesium of magnalium voor te behandelen en dichromate als stabilisator. En andersom!

Kijk maar eens naar: http://www.houseoexcess.com/pyro/Strobestars.html

Dus hebben we het hier over K2Cr2O7? of is er toch verschil. Dit om misverstanden te voorkomen.

Mocht hieraan al eens een topic aan gewijd zijn dan excuses.

Alvast bedankt!

Link to comment

Verwarrend is het zeker.

Ik googelde wat rond en vond deze pagina http://cameochemicals.noaa.gov/chemical/4305 .

De titel is met bichromaat, maar in de pagina zelf spreken ze dan weer over dichromaat.

Hier uit mag je wel afleiden dat het dezelfde stof is, zeker omdat BI en DI beiden slaan op "2".

De juiste benaming is kaliumdichromaat, en er bestaat bij mijn weten geen stof die kaliumbichromaat noemt.

In het middelbaar leer je normaal DI als telwoord, bv DInatriumDIfosfaat, en geen BI.

EDIT: Dit topic hoort thuis onder "chemicalien", niet onder "vuurpijlen & raketten".

Edited by Andres
Link to comment

Bedankt! Ik zal eens kijken.

Ik heb natuurlijk ook al gegoogled en als je zoekt op potassium bichromate of kalium bichromaat dan krijg je allemaal DI onderwerpen.

Ik had ook ergens gelezen dat in het engels in de volksmond vaak bi wordt gebruikt en dat de dichromate de chemische gebruikte naam is.

(Ik kwam er te laat achter dat mijn topic in de verkeerde rubriek staat, maar kon het niet meer veranderen.)

Bedankt!

Link to comment

Let op met dit spul mannen.

Het is rete gevaarlijk spul. Als je dit inademd dan is kanker gegarandeerd.

Carcinogeen

Carcinogeen of kankerverwekkend betekent dat wanneer men in contact met de stof komt, dit kanker kan veroorzaken. Hoe kankerverwekkender de stof en hoe vaker en intensiever het contact, hoe groter de kans is dat men daadwerkelijk kanker krijgt.

Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb eindelijk de vereiste spullen bij elkaar om deze compo te maken (staat op Skylighter)

Blue Strobe Pot Pyrotechnic Formula No. 1 (Clive Jennings-White, Pyrotechnica XIV)

Ammonium perchlorate

50

Ammonium sulfate

25

Magnalium, 100-200 mesh

20

Copper, atomized, 40-100 mesh

5

Nu schijnt het dat je voor de coating van 20 gram magnalium slechts 1 gram dichromaat nodig hebt. Lijkt mij dat in deze hoeveelheden het risico op contaminatie vrij klein is?

Tyneman, jij hebt hiermee gewerkt. Welke veiligheidsmaatregelen heb jij genomen?

Link to comment

Ja ben ook wel geintresseerd ..! Zelf had ik het idee om het magnalium te bedrenkelen in een plastic bak, ijsbakje oid. Eff goed roeren en mengen en dan lekker een dag of drie op mn volkstuintje in de schuur verstoppen.

Gaat dat spul niet oxideren trouwens? Heel fijn ijzerpoeder zou binnen no time roest zijn geworden denk ik.

Link to comment

Tutorial is erg mooi gezegd.

Maar het werkt wel:

Coaten van Mg gaat door 5 gram Dichromaat op te lossen in 30ml heet water. Dan 100g Mg in de oven verwarmen tot 100graden. De oplossing bij de Mg voegen en met de hand en spatel alles erg goed mengen. Het mengsel moet een egaal bruin/geel achtige kleur krijgen. Dit mengsel dun uitspreiden op bak/kraft/kranten papier en een aantal dagen laten drogen. Tussendoor even door een keukenzeef heen gooien om klonten op te breken.

Erg goed opletten adembescherming en handschoenen te dragen, vrijkomend stof is giftig en carcinogeen.

Ik heb het al meer als een jaar staan, en is nog net zo donker als toen ik het net gemaakt had. Dus oxidatie valt waarschijnlijk mee.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...