Jump to content
PyroForum.nl

Burst Charge

Recommended Posts

Posted

Dag beste mensen,
Dit topic start ik omdat ik even wilde weten of jullie hier iets vanaf weten. Burst Charges zijn zoals de meeste ze kennen perchloraat-based. Mijn TOA op school zei echter dat tegenwoordig in vuurwerk geen perchloraat meer als burst gebruikt werd door het risico, en ook de reactiviteit met zwavel, die volgens hem bij technische kwaliteit perchloraat net zo gevoelig was als chloraat, wat geen fijn idee is. Hij zei dat de Burst Charges tegenwoordig van gemodificeerd zetmeel worden gemaakt. Ik ga er niet vanuit dat ik dit zelf kan maken, maar weet iemand hier meer van? Want dit idee was nieuw voor mij.
nouja ik zou zeggen...Brand maar los :)

Posted

Aardappelpuree?? Ik denk dat je aardappelzetmeel bedoelt.

Perchloraten gevoelig met zwavel...ik heb het nooit getest, maar het lijkt me sterk.

Posted

Gemodificeerd zetmeel als burst?
Misschien dat dat deels in de compostie gebruikt wordt ofzo(als binder of brandstof)...
Ze maken 1001 producten van gemodificeerd zetmeel, maar burstcharges?!
En zetmeel modificeren is technisch gezien niet zo heel moeilijk.
Ik zou zeggen hoor je toa eens uit...

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
Posted

Soms gebruik ik Whistle om te zorgen dat het lontje wel aan gaat van wat ik de lucht in schiet. Als ik te veel gebruik, knallen mijn mortier-hulsjes wel eens, zeker als ik mijn shell er strak in heb gedaan.
Whistle is goed voor een snelle ontbranding en dat je zeker weet dat je lonte aangaat, maar het nadeel is dat je er goed mee moet oppassen dat je dus niet te veel gebruik en dat als je dus Whistle gebruikt, dat je dan je shell er heel losjes indoet.
Dit zijn mijn ervaringen.
Ik gebruik nu zwarte korrels uit romeinse kaarsen om ze de lucht in te schieten ( :oops: schaam schaam ) en ik ben dus op zoek naar wat anders.
Kun je het gewoon me bp doen ? het proberen waard ? b.v.d. !

Groetjes, yellow :wink:

Posted

die korrels uit romeinse kaars zijn bp :D
als je bp maakt en je zeeft de grove korrels eruit krijg je dat.

meal powder brandt veel te langzaam, ik heb dat vaak geprobeert, maar het komt gewoon niet hoog.

je kan wel heel makkelijk van meal powder bp maken, gewoon door het in je star pump te doen, nat maken, een paar goede harde klappen te geven met een hamer, en dat te laten drogen, als je dat verkruimelt en zeeft dan heb je mooie lift korrels...

Posted

He dat ga ik een keer proberen, bp nat maken en rammen, drogen, en dan rof een beetje fijn stampen. Zou erg mooi zijn als het zou lukken !
Alleen, als ik mijn bp meng met water lost het niet echt op, het is een beetje raar, soort van water afstootend.

Posted

Ik heb ehet net geprobeert met water+kruit in een buisje, en dir geramt. Als ik het laat drogen op de verwarming ( 45 min ) en het dan uit het buisje duw, en het verpulver, zijn het nog niet echt stevige korrels. Moet ik dextrine gebruiken i.p.v. water ? of gewoon nog langer laten drogen ?
b.v.d.

Groetjes, yellow :wink:

Posted
Alleen, als ik mijn bp meng met water lost het niet echt op, het is een beetje raar, soort van water afstootend.

Alcohol gebruiken om de oppervlaktespanning te breken daarna zou het beter moeten gaan.
Posted

*ramt zichzelf tegen zijn hoofd*
vergeten bij te zeggen ja, soms gebruik ik zelfs puur spiritus..

ik had het trouwens echt enorm hard geramd, bijna meteen eruit geduwd, verkorrelt, en dan de korrels laten drogen, dit gaat stukke sneller, en ze worden waarschijnlijk ook harder zo..

ik zag mijn korrels nog wel branden, maar een klein hoopje ervan (0,8g?) was zó weg.

Posted
Exhile, is spiritus genoeg?
Want om hier nou echt alcohol voor te gebruiken is ook niet echt goedkoop.

Valt mee ga maar eens naar de kruitvat, daar hebben ze 100ml voor ik meende €1,25
Posted

Dat meen je.. :D
Ik dacht dat pure alcohol echt duur was.. bij mijn bronnen wel :roll: :

alcohol, zuiver, 96% (spiritus fortior 96%) 1liter: 54.07 euro - 5 liter 195.00 euro

Maar goed..

Posted
Dat meen je..  :D  
Ik dacht dat pure alcohol echt duur was.. bij mijn bronnen wel  :roll: :

alcohol, zuiver, 96% (spiritus fortior 96%) 1liter: 54.07 euro - 5 liter 195.00 euro

Maar goed..

Ik had het over 70% puur :D dat is ook goed te gebruiken.
maar je hebt 96% in gedestileerd (€2,40) en in 96% zuiver (€8,85) van 100ML bij de kruitvat.
Zie maar wat je wilt gebruiken, gedestileerd is naar mijn weten prima!
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...