Jump to content
PyroForum.nl

Strontiumchloride als vlam kleurstof ?


Guest

Recommended Posts

Ik heb gisteren wat strontiumchloride gemaakt door strontiumcarbonaat op te lossen in HCL. Omdat dit zout natuurlijk al chloor in zijn structuur heeft geeft dit een mooie rode kleur wanneer het in een hete vlam gehouden word. Nu vroeg ik me af of er ook ster composities waar die strontiumchloride als rode vlamkleuring gebruikt word. Ik kon er namelijk helemaal geen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee of kan het niet omdat het hygroscopisch is ?

Link to comment

Ik heb geen ervaring met het maken van kleuren. Maar wat ik kwa informatie heb opgedaan komt er nergens strontiumchloride voor in composities voor stars. Ik denk dat het het beste is om gewoon strontiumcarbonaat te gebruiken en een chloordonor te kopen. Het word wel gebruikt om een rode vlam te maken , zoals hier : http://www.youtube.com/watch?v=vltFchuGi0Y

Gewoon even goed zoeken op andere forums en compositie databases , er zijn genoeg site waar je na kunt kijken of het kan. Verder kan ik je niet helpen , misschien dat iemand anders op dit forum meer kennis heeft hierover.

Link to comment

Ik geloof dat chlorides vaak vloeken met andere chemicaliën wat weer resulteert in een onveilige compositie. Zoals bij Cu2Cl, het kan ook zijn dat dit komt omdat de stof hygroscopisch is maar dat weet ik niet meer precies
Of dat bij strontiumchloride ook zo is weet ik niet.

CuCl ken ik in een compositie en dat is de Lancaster Blue candle star

65.00% Potassium Chlorate
11.50% Copper Chloride
5.00% Dextrin
7.00% Parlon
11.50% Lactose

Edited by hardbassbv
Link to comment

Ik zou toch ook eerder geen chlorides gebruiken eens je je mengsels een tijdje wil gaan bewaren.

Dit omdat chlorides veel reactiever zijn en dus reacties kunnen aangaan met andere stoffen die eventueel in je compositie voor komen of erin terecht komen als vervuiling.