Jump to content
PyroForum.nl

opstijgende kracht van mijn vuurpijl berekenen


Recommended Posts

Beste lezers,

Ik heb als project voor de lessen wetenschappelijk werk, een kleine vuurpijl moeten maken. Als brandstof hiervoor heb ik KClO3 en Sacharose gebruikt (verhouding 75% / 25% ). De hoeveelheid brandstof is 40g en de raket woog in totaal (incl brandstof) 83g. Ik heb gemerkt dat ik niet genoeg opstijgende kracht heb, en de raket stijgt dus niet op. Nu heeft mijn leerkracht mij gevraagd om te berekenen hoeveel kracht ik dan wel had en wat ik zou kunnen doen om meer opstijgende kracht te creeëren. Ik weet totaal niet hoe ik aan deze berekeningen moet beginnen, kan iemand mij aub uit de nood helpen?

alvast bedankt,

Jimmy Beckers

Link to comment

Voor ik iets zeg, moet ik je eerst waarschuwen: ik zou als ik jou was geen KCLO3 gebruiken, zelfs met suiker is het te gevoelig. Als je aan KCLO3 raakt, zal je ook wel KNO3 kunnen vinden.

Wiskunde zit niet echt in men bloed, maar het zal erop neer komen dat je moet berekenen hoeveel stuwkracht je nodig hebt om met een bepaalde massa de gravitationele pull te overwinnen. Hoeveel newton je daarvoor nodig hebt kan je theoretisch berekenen en hoeveel newton je raket uitoefent kan je berekenen door de raket ondersteboven op een analoge weegschaal te zetten.

Meer stuwkracht kan je verkrijgen door meer gas uit te stoten, of door meer druk te genereren binnen je raket.

Link to comment

Beste Rocketier,

Op de sites die u mij gaf, staat heel wat nuttige informatie maar voor alle formules die we nodig hebben, hebben we de druk nodig, deze weet ik niet. Weet u misschien hoe ik die ik kan berekenen of heeft u misschien een andere formule waarmee ik de opstijgende kracht kan berekenen (een benadering is ook goed) bedankt,

jimmy

Link to comment

Danny db gaf je het antwoord al,omgekeerd op een weegschaal kijken hoeveel output je genereerd.
Wat jij wil is bijna onmogelijk om (precies) te berekenen,je zou dan van alle stabiele factoren uit moeten kunnen gaan.
Elke nieuw aangemaakte batch zit een miniem verschil in en je specs voor je motor zal nooit precies hetzelfde zijn.

Nozlle diameter enz enz....

Static-test.

om te berekenen hoeveel kracht ik dan wel had en wat ik zou kunnen doen om meer opstijgende kracht te creeëren.


Betere brandstof maken(gebruiken)
Nozlle groote aanpassen. Edited by Lontje
Link to comment

Beste,

Hiervoor heb je toch een werkende raket nodig? De onze is in vlammen opgegaan, we kunnen ze dus niet omgekeerd op een weegschaal plaatsen. En een nieuwe maken is ook niet aan de orde zegt onze begeleider. Ik vroeg mij eigenlijk af of er geen theoretische manier was om mijn kracht te berekenen?

bedankt,

jimmy

Link to comment

Als je filmpjes hebt van afgeschoten vuurpijlen zou het mogelijk zijn om m.b.v. een gemeten referentie de snelheid van je rocket te bepalen. En daarna de kracht die hierbij vrijkwam omdat je ongeveer de massa weet. Probleem was alleen dat je rocket niet opsteeg.

Maar serieus, denk je nu echt dat je krachten kunt meten door enkel en alleen naar een motor te kijken als hij brandt? Waarvoor denk je dat je metingen moet doen.. Misschien handig om over je doel en het behalen hiervan na te denken VOOR je aan een project begint ;).

Enige optie die je nu nog hebt is: je begeleider duidelijk maken dat je project een complete aanfluiting is als jullie niet nog een motor mogen maken waar jullie WEL metingen (zie Danny DB voor de methode) op kunnen uitvoeren.
Maak een plan van aanpak, laat zien HOE je de metingen uit gaat voeren en een grote kans dat je begeleider dan over zijn hart strijkt.

Link to comment

Zoals je al tig-maal is uitgelegd, heb je hier vrij weinig aan theorie als je zelf niets meet. Maar omdat je zo aandringt, bij deze een van de rekensheets die Richard Nakka gebruikt bij het afschatten van het vermogen van KNSU motoren. Wanneer je voor de >30 parameters die het model bevat realistische waarden invult, zou je iets kunnen vinden dat de praktijk op z'n best enigzins benadert. Veel succes, laat ons na afloop eens weten waar je op uitkomt! ^_^

http://www.nakka-rocketry.net/softw.html#SRM (zie RSM.zip)

Link to comment
×
×
  • Create New...