Jump to content
PyroForum.nl

Evaluatie


Leander

Recommended Posts

Dat iemand meteen als decembernoob bekegeld wordt, lijkt me nogal kort door de bocht.
Zolang je vraag maar weloverwogen overkomd, wordt je heus wel serieus genomen.
Het is niet zozeer zo dat je postcount telt, danwel het feit dat de zittende members totaal geen idee hebben hoeveel ervaring iemand heeft met een paar posts met aleen vragen.
En dan nemen ze vaak het zekere voor het onzekere in naam van diens veiligheid.
Soms is dat dan wat scherp of onodig, maar dan kun je dat gewoon uitleggen of met een dikke huid wachten tot iemand anders de misverstanden de weg uithelpt.
Edit: wat komma's ertussen :) .
Edit2:had PyroPowerz een flashvraag gesteld? kan ik iig niet vinden even zo snel.
En verder kijk ik wel waar ik antwoord op geef, flash mengen is gwn 50 x zo snel gepiept als een shell bouwen.

Edited by High Density
Link to comment
Het uberhaupt mengen van chemicalien zonder exact te weten wat ze los doen/in combinatie met elkaar is af te raden. Ik voel me totaal niet geroepen om hier tekst en uitleg over te geven. En ja, ik hoop dat mijn mede pyro's daar ook terughoudend mee zijn.
Ok, er komt iemand en die heeft een volgens fred happy k3wle vraag (nee, niet waar kan ik KClO4 en Al kopen, die vragen leven hier niet lang). Fred happy voelt zich niet geroepen zijn kennis te delen op dit forum en hoopt dat zijn mede forumleden net zoals hij terughoudend zijn met het delen van hun kennis (op dit forum).
Het is heel fijn dat bekende ervaren leden hier weten hoe ze zo veilig mogelijk flash kunnen mengen, maar om dat nou in geur en kleur uit te leggen aan deze figuur snap ik niet zo.
Aan proliferatie van kennis hieromtrent wil ik absoluut niet meewerken. Het is dan heel simpel wachten op een ongeluk en vervolgens een totaalverbod en zero verkrijgbaarheid van grondstoffen/spullen.
Wat wil je nu eigenlijk? Geen kennis delen en wachten op een ongeluk en vervolgens een totaalverbod en zero verkrijgbaarheid van grondstoffen/spullen? Ik begrijp er helemaal niets meer van. Dit is een forum dude, fora zijn er om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen.

Laat het oordelen toch gewoon aan de mods over, die hebben er voor doorgeleerd. Kijk hoe Amerikanen hier mee omgaan, als die iemand k3wl vinden broeden ze soms dagen op een zo 'snedig' mogelijk antwoord. Dat houdt een forum leuk!
Link to comment
Ok, er komt iemand en die heeft een volgens fred happy k3wle vraag (nee, niet waar kan ik KClO4 en Al kopen, die vragen leven hier niet lang). Fred happy voelt zich niet geroepen zijn kennis te delen op dit forum en hoopt dat zijn mede forumleden net zoals hij terughoudend zijn met het delen van hun kennis (op dit forum).
Wat wil je nu eigenlijk? Geen kennis delen en wachten op een ongeluk en vervolgens een totaalverbod en zero verkrijgbaarheid van grondstoffen/spullen? Ik begrijp er helemaal niets meer van. Dit is een forum dude, fora zijn er om kennis te delen en ervaringen uit te wisselen.

Laat het oordelen toch gewoon aan de mods over, die hebben er voor doorgeleerd. Kijk hoe Amerikanen hier mee omgaan, als die iemand k3wl vinden broeden ze soms dagen op een zo 'snedig' mogelijk antwoord. Dat houdt een forum leuk!


Het gaat mij er helemaal niet om dat er een soort censuur mentaliteit moet heersen op dit forum over pyro. Maar laten we wel zijn : onze hobby is niet hetzelfde als postzegelverzamelen......het is een potentieel gevaarlijke hobby voor jezelf , maar ook voor je omgeving.

Ik las in een andere post de opmerking " wees uw broeders hoeder" . Ik vond dat wel een treffende opmerking. Ik lees met plezier posts hier van zowel de beginnende als de wat meer gevorderde leden. Maar posters die direct hun eerste post beginnen over flashknallers en het afmengen van flash, doen mij meteen vermoeden dat iemand hoofdzakelijk geinteresseerd is in het knalgedeelte van pyro. En deze keiharde knallen zorgen elk jaar weer voor vele verminkingen, en miljoenen schade. Ook irriteren ze mensen enorm, en zorgen ook voor veel aandacht van justitie. Het associeert pyrotechniek met overlast en vernieling bij het gros van de Nederlandse bevolking. Ik baal hiervan elk jaar weer!

Zoals ik al zei, ik vind het heel leuk om af en toe als ik iets weet advies te geven. Maar dit genoegen strekt zich dus niet uit tot het uitleggen aan jan en alleman hoe we een potentieel dodelijk en verminkend pyrotechnisch mengsel zo goed mogelijk kunnen mengen. Ik begrijp dat dit misschien aanmatigend overkomt, maar dit is helemaal niet mijn bedoeling.

Ik heb geen idee van pyropowerz eerdere posts ofzo. Ik reageerde op zijn opmerking dat " bekende " leden liever hun kennis soms niet delen. Ik hoop dat ik heb toe kunnen lichten waarom ik soms liever zwijg. En eventuele gave siervuurwerkprobeerseltjes van wie dan ook zie ik met zeer veel interesse tegemoet..... Edited by fred happy
Link to comment

Ik snap je punt. Je wilt natuurlijk niet dat iemand zichzelf of anderen verwond.
Maar laten we het even anders bekijken
Stel, het forum is een apotheek. En jij bent een medewerker van die apotheek.
Dan komt er een klant binnen (het nieuwe lid), en die vraagt: is het slim om kco3 en al te mengen met een kogelmolen?

Dan kan jij op 5 manieren antwoorden:

1. Je maakt een grap over zijn of haar kalender, of iets wat daar op lijkt.
2. Je stuurt ze weg en zegt: ga dat maar zelf uitzoeken
3. Je verteld ze dat het niet veilig is om deze stoffen samen in een kogelmolen te stoppen, en legt misschien ook uit waarom dat zo is.
4. Je verteld ze hoe ze het beste flash kunnen maken
5. Je negeert ze, en doet alsof je niks hebt gehoord

Jij bent het niet eens met manier 4, dus jij gebruikt manier 5.
Nu denk ik dat vrijwel alle andere medewerkers van de apotheek voor manier 3 zullen gaan.

Op dit forum gaan de meeste leden voor manier 1 (zelf heb ik ook gereageerd volgens manier 1, dat geef ik eerlijk toe. Alleen nu bedenk ik me hoe vervelend het is om niet serieus genomen te worden.) of 2, en sommige dus voor 5. Er wordt bijna nooit gebruik gemaakt van manier 3 of 4. Nu is 4 ook niet zo goed, dat ben ik met je eens. Bij manier 1 & 5 hoop je dan te bereiken dat de poster stopt met pyrotechniek omdat hij of zij te weinig kennis heeft. Bij 2 moeten ze zelf maar aan de kennis komen, het vervelende is dat er ook een heleboel "foute kennis" op het internet staat, zeker in het nederlands.

Manier 3 is dus de beste manier, je helpt niemand aan de info om een bom te maken, en zorgt ook niet dat ze er zelf naar op zoek gaan. Wat je wel doet is de poster er van overtuigen dat zijn aanpak niet slim is, en dat hij het anders en veiliger aan zou moeten pakken.
En dat is toch wat je uiteindelijk wilt bereiken neem in aan?

Link to comment

We verschillen van mening over de hoeveelheid informatie die aan first posters moet worden aangereikt. Ik heb gemerkt dat als je je op dit forum gewoon voorstelt, en uitlegt wat je binding is met pyrotechniek , er netjes met je wordt omgegaan.

Let wel , mijn enige bezwaar zijn first posters die, zonder zich voor te stellen, meteen over flash/zeer basale zaken beginnen . Ik heb geen behoefte om in dat specifieke geval meteen in geuren en kleuren tekst en uitleg te geven. Omdat ik niet ik kan schatten wat iemands kennis/intenties zijn, werk ik ook liever niet direct mee aan informatievoorziening over flash. Dit heeft niets te maken met minachting voor die persoon, maar meer met mijn eigen gemoedsrust.

Een beginnende poster leer je een beetje kennen door zn posts, manier van formuleren en de onderwerpen die hij kiest. Soms is het leuk om mee te lezen en discussieren, en soms kun je denk ik echt beter zwijgen....

Edited by fred happy
  • Upvote 1
Link to comment

@fred happy
Sportieve manier om met kritiek om te gaan. Top!

PyroPowerZ. Die apotheek is mooi.
In Nederland, als je heroine gebruikt kun je bij elke apotheek je vuile spuiten omruilen voor een schone. Iedereen, dus ook de apotheker, weet dat heroine slecht voor je is en toch krijg je die schone spuit. Ik vind dit wijs.

Vraag je in de apotheek waar je heroine kunt krijgen dan schat ik de kans dat je een antwoord op die vraag krijgt tamelijk laag in.

Ik vind dit vergelijkbaar met informatie geven over het veilig mengen van flash. Je gaat uiteraard niet vertellen waar e.e.a. te koop is maar geeft wel advies hoe het zo veilig mogelijk te doen als blijkt dat diegene het toch wel van plan is.

Edited by pdfbq
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...