Jump to content
PyroForum.nl

Houdbaarheid stoffen


Predjee

Recommended Posts

Denk dat mits het allemaal gewoon netjes luchtdicht en in het donker bewaard is het wel mee zal vallen.
Het enige dat ik kan bedenken is dat je zwavel een beetje achteruit (verzuurd) zou kunnen zijn gegaan.

Het is niet nodig om de voorgaande post te quoten! (Prophet)

Link to comment

Ook is het afhankelijk van de temperatuur waarop je het bewaard hebt (schommelingen etc)
Maar zoals sjeef al zegt zou het nog goed moeten zijn, eventueel kun je de PH van je zwavel checken.
In bepaalde sassen kan dit wel voor stabiliteits issues zorgen.

Edited by User1
Link to comment

Dan is de temp in ieder geval redelijk constant geweest, vooral ook niet te warm (versnelt reacties).
Ik denk dat je je er niet echt druk over hoeft te maken.
Zoiezo niet over de GD.
Het zou kunnen dat je plastic iets vocht heeft door gelaten, je kunt je stoffen eventueel een tijdje met wat CaCl2 laten rusten, maar ik denk dat het wel los loopt.
Het zelfde geldt voor je zwavel, ook zou je een sampeltje kunnen bevochtigen en daar een PH papiertje mee in contact laten komen, mocht het nu echt rood uitslaan dan kun je het voor gevoelige compo's niet gebruiken, tevens zal het de houdbaarheid van compo's/devices drastisch beperken.
Zwavel is overigens wel te zuiveren, het inet zal daar vast dingen over te zeggen hebben.

Edited by User1
Link to comment

Indien je het zo opgeslagen hebt is er geen enkel probleem hoor. Je KClO4 zal wat vocht aangetrokken hebben misschien maar dat doet het altijd wel wat. Je kan het gemakkelijk drogen in de oven. Voor de rest is er echt niks aan de hand, heel misschien dat je zwavel wat zurig is geworden maar dat betwijfel ik. Het zijn nu ook niet echt instabiele stoffen of zo.

Link to comment
Dan is de temp in ieder geval redelijk constant geweest, vooral ook niet te warm (versnelt reacties).
Ik denk dat je je er niet echt druk over hoeft te maken.
Zoiezo niet over de GD.
Het zou kunnen dat je plastic iets vocht heeft door gelaten, je kunt je stoffen eventueel een tijdje met wat CaCl2 laten rusten, maar ik denk dat het wel los loopt.
Het zelfde geldt voor je zwavel, ook zou je een sampeltje kunnen bevochtigen en daar een PH papiertje mee in contact laten komen, mocht het nu echt rood uitslaan dan kun je het voor gevoelige compo's niet gebruiken, tevens zal het de houdbaarheid van compo's/devices drastisch beperken.
Zwavel is overigens wel te zuiveren, het inet zal daar vast dingen over te zeggen hebben.


Het gaat mij erom dat ik veilig me flash compositie zometeen kan maken. Ik zat te denken aan 60/40/10 KClO4/Al/S. Maar ik ben toch wel bang dat deze compositie onstabieler is dan ik gewend ben.

Vorig jaar zelfde compo gebruikt, en toen gebeurde er niks met een slagtest... ik meng via de diaper methode, maar dan wat ruwer ^_^ Edited by Predjee
Link to comment

Ach je gaat echt geen verschil merken hoor. En als je toch twijfelt over de gevoeligheid vanwege die zwavel dan laat je die er toch gewoon uit? Ik snap sowieso niet goed waarom men dat erbij doet, ik merk echt niks verschil met gewoon KClO4/Al.

Het is trouwens nog altijd maar flash hoor. Goed, je moet er voorzichtig mee omspringen, maar het is niet dat je met een ultra gevoelig explosief of zo bezig bent. Veiligheid boven alles, dat staat buiten kijf, maar flash wordt op dit forum nogal eens graag overschat.

Link to comment
Ach je gaat echt geen verschil merken hoor. En als je toch twijfelt over de gevoeligheid vanwege die zwavel dan laat je die er toch gewoon uit? Ik snap sowieso niet goed waarom men dat erbij doet, ik merk echt niks verschil met gewoon KClO4/Al.

Het is trouwens nog altijd maar flash hoor. Goed, je moet er voorzichtig mee omspringen, maar het is niet dat je met een ultra gevoelig explosief of zo bezig bent. Veiligheid boven alles, dat staat buiten kijf, maar flash wordt op dit forum nogal eens graag overschat.


Destijds zwavel toegevoegd omdat ik met alleen KClO4 en Al niks voor elkaar kreeg.

Zelfs als ik er een vlammetje bijhield, gebeurde er niks ! Daarna, zwavel toegevoegd, en lukte het wel ^_^

Wat het gevaar van flash betreft... Ik maak toch wel altijd grote batches in 1 maal. Zo'n 200 gram, en vul die in hulzen van karton, zodat ze elk een inhoud van 50 gram hebben.

Volgens mij loert er toch wel gevaar bij. Edited by Predjee
Link to comment

Als je met KClO4 en Al niks voor elkaar krijgt doe je wel iets helemaal verkeerd. Strooi je misschien wat Al poeder over brokken KClO4 of gebruik je veel te grove Al? Die compo is namelijk wel wat vergeeflijk, het moet niet eens perfect gemixt zijn om goed te knallen. Als ik jou was zou ik eerst die oorzaak proberen te vinden, zo moeilijk is flash maken toch ook niet. Maar goed, dat hoort eigenlijk niet meer in dit topic thuis.

Volgens mij loert er toch wel gevaar bij.

Ik zeg toch ook nergens dat er geen gevaar bij is? Je moet het gewoon niet gaan dramatiseren.
Link to comment
Als je met KClO4 en Al niks voor elkaar krijgt doe je wel iets helemaal verkeerd. Strooi je misschien wat Al poeder over brokken KClO4 of gebruik je veel te grove Al? Die compo is namelijk wel wat vergeeflijk, het moet niet eens perfect gemixt zijn om goed te knallen. Als ik jou was zou ik eerst die oorzaak proberen te vinden, zo moeilijk is flash maken toch ook niet. Maar goed, dat hoort eigenlijk niet meer in dit topic thuis.

Ik zeg toch ook nergens dat er geen gevaar bij is? Je moet het gewoon niet gaan dramatiseren.


Ik denk dat het aan de KClO4 ligt. Die heeft al grote brokken gevormd, die ik vervolgens fijn stamp via mortar and pestle, of gewoon tussen 2 marmeren blokken stukwrijf.
Link to comment

Kleine opmerking mijnerzijds over bovenstaande post van VanHout.
Hij bedoeld dus alleen de pure KCLO4 en niet het gediaperde flash.
Dus voor het mengen. Screen geen flash alleen je KCLO4.
Voor de duidelijkheid. ^_^

Niet dat er nieuwelingen even gaan flashrollen of iets van dien aard.

Edited by Lontje
Link to comment

Gewoon eerst je KCLO4 door een zeef heendrukken voor je gaat diaperen of met een potje met platte bodem oid platwrijven.
Mochten er na diaperen nog kleine brokjes inzitten, denk niet dat het qua performance schrikbarend veel scheelt.

Een frictiegevoelige compositie rollen met een rammer zou niet mijn favorietste bezigheid zijn. Maargoed each his own.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...