Jump to content
PyroForum.nl

Ik ben... Dennis, begginende pyro


Recommended Posts

Heey,

om even algemeen te beginnen: ik ben dus Dennis, ben nog aardig jong om de pyrotechniek op te pakken (denk ik). Ik ben namelijk pas net 14. Toch heb ik een enorme passie voor scheikunde en scheikundige reacties. Ook vuurwerk vind ik heel mooi. En gelukkig kan ik de combinatie hiervan vinden op dit forum :(. Verder woon ik in de buurt van Alkmaar en zit ik in 3VWO.

Mijn ervaring in de pyrotechniek is (nog) niet zo heel groot. Ik heb met commercieel vuurwerk een paar fonteinen en een starmine gemaakt, en samen met een paar vrienden een KAS-suikerrookbom.

Ik wil dit natuurlijk uitbreiden. Natuurlijk beginnen met veel lezen wat ik al doe. In de praktijk wil ik beginnen met simpele knallers. Daarna een "cremora fireball" van poedersuiker of coffee creamer ( ervaring en/of voorkeuren van welke ik moet kiezen?) . Voor oud en nieuw wil ik nog bp-pijlen maken, maar dat moet ik nog maar eens overdenken.

Mijn ouders weten nog niks, maar ik wil het ze wel vertellen. Ik word namelijk snel ontdekt omdat ik weinig privé heb...
Zijn er tips hoe ik dat moet doen. Het lijkt mij niet slim om tegen ma te zeggen "mag ik kaliumnitraat kopen, ik wil buskruit maken".

Dat was mijn ietwat korte introductie. Verdere opmerkingen of vragen zijn altijd welkom!

Link to comment

Allereerst, welkom op het forum.
Beginnen met knallers komt er waarschijnlijk op neer dat je flash wil gaan gebruiken, hetgeen een afrader is als je net begint.
De complete basis ligt eigenlijk bij bp, dus dit is een logisch uitgangspunt.
Om voor oud & nieuw nog bp pijlen te realiseren is misschien niet zo'n best idee, eerst maar eens goede meal maken lijkt me.

Mijn ouders weten nog niks, maar ik wil het ze wel vertellen. Ik word namelijk snel ontdekt omdat ik weinig privé heb...
Zijn er tips hoe ik dat moet doen. Het lijkt mij niet slim om tegen ma te zeggen "mag ik kaliumnitraat kopen, ik wil buskruit maken".

Je hebt het eigenlijk zelf al gezegd: Weinig prive, dus als je stiekem aan de slag gaat merkt men het wel.
Gewoon direct met de feiten op tafel komen, makkelijkst, eerlijkst en waarschijnlijk de grootste kans van slagen.

Ik stel voor eerst de hele pyro sectie door te spitten, voordat je daadwerkelijk chems gaat aanschaffen. Edited by VanHout
Link to comment

Bedankt voor je reactie. Het is idd beter om niet meteen met vuurpijlen te beginnen, en ik zal ook beginnen met mijn eigen blackpowder maken.

Maar het lijkt mij zonde om meteen zo veel geld uit te geven aan een ball mill, want misschien blijkt het dat ik er niks aan vond en heb ik minstens 50 euro weggegooid. Ik heb ook gezien dat je het met een pan kan mixen maar dat lijkt me vrij gevaarlijk met mijn ervaringen en kookkunsten. Kan je ook gewoon pvc met van die balletjes uit een speelgoedset met van die magneetballetjes en gekleurde magneetstokjes gebruiken? Ik hoorde van iemand dat dat kon, maar bevestiging lijkt mij handig.

Bvd

Dennis

Link to comment

Hey Dennis leuk dat jij jezelf registreert.

Het is idd niet echt verstandig gelijk met pijlen te beginnen daar komt heel wat bij kijken hoor.
Zoals vaak het geval is beginnen de meeste met het zogenaamde kltn met commercieel vuurwerk.
Ik zou gewoon zeggen lekker lezen en zoek gewoon voor komend o&n in jouw leukste vuurwerkwinkel een mooi pakket uit en geniet daar van.
Geloof mij ik heb in mijn buurt al aardig wat knapen van jouw leeftijd zien rotzooien met even snel iets in elkaar zetten met in een geval zelfs twee vingers kwijt.
Het meeste indruk op je vrienden maak je denk ik niet met een hand met minder dan 5 vingers. Iedereen zal naderhand zeggen: Ken jij die gozer! Wat een Lul is dat he.
Niemand zal zeggen stoer hoor wat een knal had die he dat was die vingers wel waard. Ja Dennis het is idd rete boeiend allemaal. Doe het niet op de manier van eerst knallers maken. Er is helemaal niks aan het is heel simpel en daarmee ook echt gevaarlijk. Ga lezen, koop nu gewoon commercieel vuurwerk, verdiep je in scheikunde, koop van de zomer in overleg met je ouders samen met je pa wat KNO3, S en C. En ga dan met wat je gelezen hebt eerst eens een goede meal maken zoals vorige poster je ook adviseerde. Dan zien wij volgend jaar een paar leuke filmpjes van wat Dennis heeft geleerd. Echt man laat je niet verleiden tot stommiteiten dat is echt fout.
Ik ben 45 jaar en doe het pyro gebeuren als 30 jaar ik heb alle vingers nog en kan alles nog zien en horen. Verder veel leesplezier en een rustig oud en nieuw.

Edited by Rocketier
Link to comment

Hallo,

Je eerste warning heb je al gekregen en daarover hebben we ook pm verkeer gehad waarin ik jouw tips heb gegeven om een lang en goed verblijf op dit forum tegemoet te gaan. Spijtig genoeg kom ik tot conclusie dat deze niet zijn doorgedrongen als ik jouw post in het kaliumnitraat topic zie. Zoeken heb je blijkbaar niet goed genoeg gedaan want het antwoord kan je hier vinden.

Dit is echt je allerlaatste waarschuwing, bij de eerstvolgende overtreding lig je buiten strijd tot na oudjaar. Lees mijn pm's nog eens na, neem die tips samen met de raad die de andere leden hier geven ten harte en ga heel veel lezen. Denk pas aan de praktijk indien je het niet meer moet verbergen van je ouders. Als zij denken dat je nog niet oud genoeg bent, dan ben je het ook niet!

Ik heb geen idee waarom ik vandaag zo vergevingsgezind ben vandaag maar neem maar aan dat je hier goed wegkomt.

Link to comment

Dat KNO3-topic-gedoe heb ik dan gemist, maar je eerste post in dit topic ziet er in ieder geval niet heel slecht uit (geen spelfouten enzo). Enne, Alkmaar? AZ Alkmaar? (hier zit in ieder geval een echte AZ-man :().

Maargoed, probeer het komende jaar in ieder geval nog veel te lezen en probeer je hier te gedragen, als je hier niet wordt gebanned tot oud en nieuw kan je natuurlijk ook een stuk meer leren dan wanneer je wel gebanned zou worden.

En keep it safe. En veel lezen. In 3VWO heb je nog zeeën van tijd dus, kan je die tijd ook weer nuttig besteden. :(

Edited by Sharkie
Link to comment

@ Sharkie:

Dat over het KNO3 topic is niet veel bijzonders. Ik had na mijn ban, 2 minuten na registratie waardoor ik ook geen tijd had om me voor te stellen, een gesprek met prophet. Ik heb van hem veel geleerd over dit forum. Na een week begon ik weer met een vraag stellen maar dit werd blijkbaar niet erg op prijs gesteld. Ik vroeg namelijk hoe hoog de zuiverhuid van kaliumnitraat in een cremora moet zijn. Volgens prophet kon ik dat vinden in het korte vragen topic. Dat had ik al gelezen en ik zag daar niks over kaliumnitraat in cremora's. Gelukkig was prophet zo aardig om mij niet meteen weer te warnen. ( met alle respect voor prophet.)

Wat betreft AZ, natuurlijk ben ik voor AZ! Dikke respect voor de 2-0 op Ajax.

Verder zal ik veel van mijn vrije tijd doorbrengen aan het lezen van topics en andere forums. Bedankt voor al jullie leuke reacties enzo, vooral die van jou, rocketier.

Ik ga nu toch echt even stoppen. Ik moet de EHBO-doos zien te vinden voor een pleister. Ik ben namelijk gistermiddag met mijn domme kop van de fiets gevallen ( sturen haken, komt ervan als je met z'n 4en naast elkaar rijdt op een klein fietspad en er komen ook nog eens 2 tegenliggers ) en heb een diepe schaafwond op mijn knie die nog steeds niet dicht is.

Link to comment

Haha oke.

(Forza AZ! :()

En keep it safe, ook buiten pyrogebied. Als je later gevorderd pyro bent zijn open wonden op je handen niet erg handig, haha.
En met z'n vieren naast elkaar fietsen leer je meestal alleen maar op deze manier af dusja, maar hopen dat je ervan geleerd hebt dan. Of gewoon hopen dat er geen tegenliggers meer aankomen. :(

Link to comment

Hoi Dennis,

Welkom op het forum! Ben zelf ook echt nog geen expert, maar je moet ergens beginnen. Dus niet door maar te vragen, maar te lezen! Maar dat heb je nu wel begrepen neem ik aan.

Vertel je ouder maar vast wat je allemaal van plan bent, dan kunnen ze er alvast een beetje aan wennen. Mijn moeder verklaarde me jaren geleden altijd voor gek, als de ramen weer stonden te trillen, maar merkte dat ze er uiteindelijk toch stiekem wel om kon lachen....

Succes en groeten,
Maart.

ps Als een ballmill te duur is, koop een vijzel.

Link to comment
ps Als een ballmill te duur is, koop een vijzel.


Met een vijzel kan je met de gemiddelde houtskool geen bruikbare buskruit maken. Een betere tip zou zijn: als een ballmill te duur is, bouw er dan zelf 1 van rommel van je zolder en uit de kringloop.

Edit: Hartelijk welkom trouwens :(. Edited by explomaan
Link to comment

Ik zat er zelf ook al aan te denken om zelf een ball mill te maken, maar ik ben niet zo technisch aangelegd. Bovendien weet ik geen plek om een motor uit slopen want veel loslopende wasmachines zijn hier niet. De kringloop is misschien een idee maar ik kan er moeilijk met een hamer naar binnen lopen en een wasmachine (of ander apparaat) slopen en kopen is een beetje raar; een hele wasmachine voor alleen de motor

Edited by PyroDennisdenny
Link to comment

Allemaal leuke ideeen Dennis. Ook daarin schuilt weer een stukje kennis wat je zal moeten vergaren! Helaas.
Wasmachine motoren zijn of servo gestuurde motoren (dure machines) die krijg jij niet toeren geregeld. Het regelen van deze is geen beginners werk.
Gelijkstroommotoren hebben een tegenkoppel nodig anders kunnen ze zelfs op hol slaan.
En er zijn ook nog motoren met koolborstels die standaard lekker vonken. Doe jezelf een lol en lees de opbouwende kritieken.
Als je nu weer gaat posten met vragen en ideeen geef ik het op. En geloof mij ik hoor eerder van jou dan jij van mij.
Ik lees het wel op de kabelkrant of hoor het in het nieuws. Zeg alleen nooit ik wist het niet. Zo jammer dan!


Zie net je nieuwste post. Wat wil je nou! Jij hebt eigenwijzigheid uitgevonden en je probeert het nu ook nog te verbeteren. Succes verder!

Edited by Rocketier
Link to comment

Dat werd iig niet bedoeld, je moet gewoon meer lezen en zoeken en minder vragen want van lezen leer je het meest. Als je genoeg hebt gelezen kan je beginnen met experimenteren. Je zou voor komend oudjaar wat kunnen experimenteren met KNO3-Suiker rookbommen, eenvoudig, redelijk veilig (ga het niet samensmelten) en leuk.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...