Jump to content
PyroForum.nl

(Veiligheid) Lijmpistool


Pyro_Freak

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb me vorige week bezig gehouden met het maken van een aantal knallers.

Nu heb ik vorige week naar mijn mening toch wel even een akelig moment meegemaakt, het was als volgt:

Ik had de huls net gevuld met (KClO4/Al) Flash, vervolgens was ik bezig met de bovenkant van de knaller op te vullen met simpele smeltlijm, er lag al een klein laagje lijm in, ik druk vervolgens mijn lijmpistool in en ineens hoorde ik een overslaand vonkgeluid, ik schrok me rot en heb direct alles neergelegd.

Dit was voor mij echt even schrikken, het vonkje hoeft maar even in aanraking te komen mt de flash en het kan een levensgevaarlijke situatie opleveren.

Nu is mijn vraag, hoe veilig is het eigenlijk om een lijmpistool te gebruiken om je vuurwerk te dichten, ik begin er namelijk zelf toch m'n twijfels bij te krijgen.
Het lijmpistool is van goede kwaliteit, het is geen goedkoop lijmpistool geweest.

Graag julie meningen hierover en graag zou ik ook willen weten of er meer mensen zijn geweest met een soortgelijke situatie.


Groeten,

Pyro_Freak

Link to comment
ineens hoorde ik een overslaand vonkgeluid
Het kan ook een knappend luchtbelletje bij een "patroonwissel" zijn geweest, dat heb ik wel eens.
Ik kijk wel eens voor de sake of safety wat er gebeurd als ik m'n hete pistool in een klein hoopje flash duw.
Verder ben ik niet zo bang voor vonkoverslag bij een hotglue gun, meestal zit er geen schakelaar of wat ook op wat voor vonkoverslag kan zorgen.
Als je hem maar niet als een idioot statisch gaat lopen boenen uiteraard.

Verder hoor ik wel eens enge verhalen van die lijm eindstoppen, ik denk zelf dat ik iets anders ga proberen, velletjes karton als een plugje erin duwen ofzo.
Link to comment

Lijmpistolen kun je simpel over zijn: Uit het stopcontact halen als je ermee in contact gaat komen met pyrotechnisch sas, opwarmen als het veilig is (geen sas in de buurt). Ik heb zelf eens zo'n pistool kortsluiting zien maken en die vonken die daaruit spoten zijn écht niet fijn om bij je sas te krijgen!

Link to comment

Hallo allemaal,

Ik dacht toevallig precies aan hetzelfde, als het lijmpistool op temperatuur is dan trek ik de stekker er voortaan gewoon uit, dit voorkomt gevaarlijke situaties met elektriciteit.
Wat betreft het geluid uit het lijmpistool: Het kan ook een luchtbel zijn geweest, maar ik ben blij dat ik deze waarschuwing nu heb gekregen en dat ik er ook direct een topic voor heb aangemaakt, zo worden andere mensen ook tijdig gewaarschuwd.

Bedankt voor alle reacties tot zover !


Groeten,

Pyro_Freak

Edited by Pyro_Freak
Link to comment

Prima topic. Lijmpistolen zijn inderdaad niet altijd even betrouwbaar. Ik heb een lijmpistool gehad waarbij je op een gegeven moment een schok kreeg als je het metalen gedeelte waar de lijm uit kwam aanraakte. Ik ben het met ExplosiveCoek eens dat je een lijmpistool moet unpluggen voordat je hem voor pyro gebruikt maar ik heb het tot nu toe lang niet altijd zo gedaan.
Zijn er trouwens al echte ongelukken mee gebeurt?

Link to comment

Nog niet echt van gehoord.
Alhoewel ik het me wel voor kan stellen als je het lijmpistool in je stopcontact laat zitten.
Wat ik overigens altijd doe, is eerst een klein beetje sas apart leggen en hierop een druppeltje lijm opvallen.
Kan je meteen zien of het niet te warm is.

Link to comment
Verder hoor ik wel eens enge verhalen van die lijm eindstoppen, ik denk zelf dat ik iets anders ga proberen, velletjes karton als een plugje erin duwen ofzo.


Dit werkt met wc-papier en KCLO4/german dark flash perfect.
Gewoon een flinke prop in je huls en erin rammen met een stamper en hamer, flash erin,lont erin, prop erin gewoon goed aanduwen met de stamper en wat tape erover(ook over de onderkant). klaar.:)

Na de knal hou je alleen een bergje wc-papier over. Edited by OXYGEN
Link to comment

Zijn er nog meer goede alternatieven om een knaller op te vullen ?
Zo ja, waarmee ?

In commerciele knallers zit vaak een goedkoop soort opvulmiddel wat volgens mij ook prima werkt, weet iemand waaruit dit opvulmiddel precies bestaat ?
Bij de chinezen moet het altijd zo goedkoop mogelijk, dus het zal wel een erg goedkope en makkelijk te verkrijgen samenstelling zijn.


Groeten,

Pyro_Freak

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...