Jump to content
PyroForum.nl

Candy rocket


Recommended Posts

hey allemaal,

dit is de pijl van mij en een vriend. In het begin happert hij(goed te zien), suggesties over de oorzaak?

De verhouding was kno3/sucrose-400/200. Ook zat er een hoogtemeter bij, die registreerde een hoogte van 401 feet (zo'n 120 meter). Snelheid in de eerste seconde bedroeg zon 199 km/h.

link: http://www.youtube.com/watch?v=QCBKZlBfT5M

Edited by Bobby1904
Link to comment

het is een Alt15k meter van perfectflite, hij meet de hoogte door het luchtdrukverschil te bepalen. wat bedoel je precies met: "wat kan het aan".

Volgens de meter was er in de 1ste seconde een hoogte van 185 feet behaalt! dit komt neer op 55,5 meter (per seconde) omrekenen geeft 199km/h (als ik goed redeneer)

Link to comment

Voor een shell heeft een driedimensionale versnellingsmeter met registreerfunctie meer zin. Dan kun je later softwarematig de data omzetten naar snelheid en afgelegde weg. Handmatig kan het ook, maar omdat je shell tuimelt en tolt gaat dat je heel veel naar rekenwerk met vectoren opleveren.

Link to comment

de pijl als geheel heeft op het hoogste punt van zijn vlucht een snelheid van nul, hij hangt dus een fractie stil. Op dit punt moet de meter een exacte waarde kunnen aangeven omdat hij van luchtstromen en dergelijke geen last heeft. En dus moet de maximale hoogte die de meter registreert niet beinvloed zijn door deze luchtstromen.

Daarnaast vraag ik mij eigenlijk af of die luchstromen uberhaupt effect op de meting hebben, aangezien het anders wel erg stom was van de fabricant om de meters op deze manier te fabriceren ( dus met een luchtdrukverschil meting ipv gps of zo iets dergelijks), maar het kan natuurlijk wel.
Ik durf er nog steeds niks over te zeggen :blush:

Link to comment

Luchtstromen hebben wel degelijk effect op de druk, ik ben geen expert maar weet wel het een en ander van aerodynamica (tevens van plan lucht en ruimtevaarttechniek te gaan studeren). Op de top zou hij inderdaad een redelijk accurate meting uit moeten kunnen voeren. GPS heb ik geen verstand van.

Edited by mercurius
Link to comment

luchtstromen hebben ook wel effect op druk alleen ik weet niet of dat hier van toepassing is aangezien het dan dus een zeer dom ontwerp is van de fabricant en ik denk dat ze dan zelf ook bedacht hadden dat bij een eventueel effect de meting waardeloos is ( of het effect is te verwaarlozen dat kan ook nog). En daarom vindt ik het niet zo logisch klinken

snap je mijn punt?

Edited by Bobby1904
Link to comment

Nou ik denk dat het luchtdruk verschil over 100 meter hoogte relatief klein is ten opzichte van het vermoede zuigende effect. Of de fabrikant ermee zit dat zijn product alleen goed werkt op een luchtballon bij windstilte? Ik denk het niet. Maar let op: ik heb er geen verstand van en geen ervaring mee, het is puur een intuitief gevoel.

Link to comment

Is het misschien een idee om hier een topic over te openen ipv dit topic ermee te "vervuilen"?


Het is trouwens wel een erg interessant onderwerp, ik ben dan ook erg benieuwd naar de technieken betreffende het monteren van de sensor en het exporteren van de gegevens.

Link to comment

ja dat denk ik ook de hoogte zal wel kloppen (natuurlijk ongetwijfeld ook met de nodige afwijking) maar de snelheid heb ik ook mijn twijfels bij

idd misschien beter een apart topic erover;)

Member warned wegens geen (consequent) gebruik van leestekens en hoofdletters. (Prophet)

Link to comment
  • 2 weeks later...
ja dat denk ik ook de hoogte zal wel kloppen (natuurlijk ongetwijfeld ook met de nodige afwijking) maar de snelheid heb ik ook mijn twijfels bij

Denk dat de snelheid ook wel redelijk OK is.
Denk dat de het apparaat twee sensors heeft. Een luchtdruk sensor en een acceleratie sensor.
De luchtdruk wordt gemeten wanneer je het ding aanzet. De lancering wordt geregistreerd door de acceleratie sensor.
Het apparaat wacht dan tot de acceleratie meter 'gewichtloos' aangeeft en meet dan nog een keer de luchtdruk (op dat moment heb je ook geen wind-invloeden). Trek de eerste van de tweede meting af en de hoogte kan worden bepaald.

Ik denk dat de snelheid wel goed is omdat wanneer je de acceleratie weet je ook de snelheid kan uitrekenen. Edited by pdfbq
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...