Jump to content
PyroForum.nl

Hoe maak je zelf hemi's?


danny db

Recommended Posts

Ik weet nog niet precies... Ik denk dat ik gewoon een x hoeveelheid maak en kijk of ik er genoeg aan heb. Zo niet maak ik meer en als ik te veel heb maak ik er gewoon twee... Heb nog zat epoxy staan van me vorige werk :).... Neem het niet te nauw want je moet toch wat body hebben en niet dat je te dunnen wanden hebt.

En betreft de filler zou ik geen cu doen.. Al is goedkoper 6 euro voor een potje geloof ik.. De rest kan je misschien wel weer in een compo kwijt hahahah

Edited by plaaggeest
Link to comment

Ik kan je nog wel 1 hele handige tip mee geven.. Doe het niet in huis en zorg voor voldoende ventilatie of draag een koolstof filter,. De laatste keer dat ik er mee bezig was wist ik van voor niet meer dat ik van achter ook leefde... En je mede bewoner zal het niet waarderen de lucht.

Link to comment

Plaaggeest, over die stank...ben je niet bezig met de (bekende) polyester hars? Dat stinkt idd heel erg.

Ik gebruik transparante epoxy geschikt voor o.a. lamineren, lijmen, plamuren, vormen etc.

Die stinkt niet zo.

Andres, Voor mijn 3 inch neg. mal gebruikte ik meen 240 gram en 120 gr Alu

Edited by de.leeuw62
Link to comment

Pangertjes...ik neem aan dat je dit topic nu doorgenomen hebt?

Als je al zelf ball shells in elkaar kunt zetten. Ik ken jouw skills niet.

Dan is het het overwegen waard om de hemis zelf te maken. je kan ze ook gewoon kopen.

Ikzelf wil zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van derden dus ik maak veel tools zelf.

Link to comment

Het is slim om standaard hemis te gebruiken voor het maken van de mallen. Dan zit je goed qua maten.

Maar als je de epoxy in 1 helft giet, of de andere helft in de epoxy drukt, zorg dan wel voor een losmiddel. Bv: keuken vers houd folie.

Toen ik hieraan begon gebruikte ik geen hemis, maar bv een peertje (lamp) of een balletje. Het nadeel is alleen dat je precies moet weten hoe groot deze moet zijn zodat na het persen en pasten het wel goed in de mortier past.

Als je de mallen klaar hebt op basis van standaard hemis....dan nog, moet je bedenken welk karton en hoe dik karton je neemt om te persen. Om te voorkomen dat je het zaakje vast perst of te zacht perst.

Gewoon e.e.a. uitproberen.

Voor mijn 3 inch hemis neem ik een 5 ton pers to be sure!

Edited by de.leeuw62
Link to comment
  • 1 month later...

Inmiddels heb ik m'n 3 inch persmal (male en female) afgerond. Ik had voorheen wat problemen met mijn gegoten mal, omdat mijn losmiddel gesmolten was.


Consequentie daarvan is dat ik mijn neg. mal met de hand heb moeten uitvormen tot de juiste proporties.:mellow:


(Dit probleem doet zich niet voor wanneer je een standaard hemi neemt als losmiddel of iets anders wat niet gauw smelt)


Na een middagje fine tuning, een hoop stof en 2 proef persingen is het wat mij betreft klaar.


Voor het persen heb Ik dezelfde methode gebruikt in mijn eerdere 2 inch hemis tut,  maar nu 2 extra vellen kraft aan beide zijden golfkarton gelijmd. Volgens mij had ik daar de ruimte voor.


Dit versterkt de hemi aanzienlijk. :ph34r:

large.persmal_3inch.jpg.a850b6ef31d2668f


Maar om eerlijk te zijn ik heb nog nooit een commercial hemi in handen gehad, dus ik kan dat niet vergelijken. Ik vermoed dat dat geperst wordt uit een papier pulp.


Gelaagdheid is sterker.


Voor nu kan ik weer aan de slag want ik kan spolettes tubes gaan rollen voor de 3 inch hemis . Ach zo blijf je bezig!

Link to comment
  • 9 months later...

Dit O&N waren de ball shell headers op mijn pijlen prima naar mijn zin. Behalve de breaks  Ik gebruikte geen boosters dat was wel te zien.....of waren de hemis te zwak, of niet genoeg lagen gepasted?

Ik ben alweer bezig met voorbereidingen. Waarin ik een kleine verandering toepas in de hemis produktie:D

Het principe blijft zoals in de tut. Echter in het filmpje van Rocketier (hier boven) zie je dat om de hemis te persen 2 stansvormen uit cardboard gebruikt worden om 1 hemis te maken!!! Kijk maar goed naar het filmpje.

1 hemi stansvorm wordt iets geoffset zodat alles is overlapt How clever!

Dit bracht mij er toe hetzelfde te doen.

Maar met mijn oude mal kost dat wel heel veel snijwerk.

Daarom heb ik de hemi tekenmal iets aangepast naar een eenvoudiger vorm voor minder snijwerk. Alhoewel wanneer je 2 stuks cardboard toepast voor 1 hemi zoals in het filmpje, zit ik weer op dezelfde hoeveelheid snijwerk. Maar mij hemis zijn wel extra sterk door de 2 lagen cardboard Golfkarton in dit geval. En er treedt minder tot geen vervorming op na drogen, want je kan de 2 stanzen ten opzichte  van de papier vezels loodrecht op elkaar leggen.

 

 

Link to comment
  • 9 months later...

Hemis persen weer opgepakt. En daar over nagedacht hoe dat toch rap te doen. Had ik nog een voorraadje rond vormige papier pulp bakjes die ik gebruik voor afwegen etc..
En wat blijkt nou dat het prima gaat om ze in 1 keer te persen.:D
Wel lijm ik er eerst 2 in elkaar voor de dikte en stevigheid, eventueel kraft aan beide zijden voor de kleur, niet laten drogen! Eerst keukenfolie in de mal voor het lossen en persen maar.
gr Leeuw

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...