Jump to content
PyroForum.nl

Mijn eerste vuurpijl


Recommended Posts

Hallo pyro liefhebbende mensheid.
Met trots kondig ik aan dat ik vandaag mijn eerste echt vuurpijl heb afgestoken en dit jammergenoeg niet kon filmen wegens het niet in bezit zijn van een camcorder ofzo. ik zal wel later eens een foto proberen tu uploaden hoe het motortje er nu uitziet het was gemaakt in PVC buis dus is wel gesmolten.
de stats of hoe zeg je dat de eigenschappen dus waren.:
lengte: 9cm
ID: 16mm
gewicht van motor: 40g gewicht van balans stok: 11g
onderste nozzle: 2cm
bovenste nozzle: 1,5cm
venturi(gaatje in onderste nozzle): 3,5mm (diameter)
gebruikte chems: 5g mealpowder en +-12 g RC
als core burner heb ik de 5g mealpowder gebruikt zo'n 2 cm core had ik daarmee de endburner was de RC die zorgde voor een prachtige rookpluim.
het ging volgens mij tussen de 100 en de 150 meter hoog zonder enige twijfel en kwam 80 meter van de plaats van lancering terecht (in de voortuin van mijn voorbuurman. Hij ging echt snoei hard en ik kon hem de hele boog zien vliegen omdat het blauwe hemel was ^^
Wat ik mij wel nog afvroeg als zo'n restant van de raket neerkomt kan dit veel schade aanrichten zo ja wat doe je om dit zoveel mogelijk te beperken?

bij deze mijn verslag van mijn eerste raket.
Indien er nog vragen zijn ofzo gelieve ze te stellen :lol:

-Greets DESTROYER-

Edited by destroyer
Link to comment

Om het landingsprobleem op te lossen is een simpele truc. Ik zou hem ergens in een weiland oid afsteken ipv je achtertuin. :)
Verder vraag ik me af hoe je 5g Meal in een openingetje van 20x1,5mm krijgt.
Maar zeer leuk om te horen dat je eerste pijl iig vloog. :lol: Dat is lang niet altijd het geval. (Denkt aan vele CATO's)
Veel succes met verder bouwen en volgende keer iets verder van huis met afsteken.
Gr33tZ

Link to comment

Dat landings probleem is er omdat er niet echt vrije ruimte is in de omgeving er staat altijd wel ergens een fabriek ofzo ik ga nog eens verder moeten zoeken.
Ik had die pijl afgestoken in het weiland achter mijn huis dat wel een deftige groote had maar blijkbaar ver van groot genoeg was :lol:
Die 5 gram meal heb ik er gewoon in geslagen er is er wel wat verloren gegaan mischien was het er maar 3-4 gram maar zeker niet minder.

-Greets DESTROYER-

Edited by gamekeeper
Link to comment

Vreemd, bij mij zijn mijn motoren altijd nog onverbrand of ongesmolten als ik ze terug vindt, het maakt niet uit welke soort pvc buis ik gebruik. Maargoed mij motoren gebruiken dan ook vaak supersnel wilgen meal :lol:. Candy brand vaak wel iets langer maar ook dan valt de schade nog heel erg mee. Owja experimentele AN-propellants doen wel hetzelfde bij een static test, vaak houd je niet meer over dan een klompje gesmolten stinkend pvc.

Grotere core wil inderdaat drastisch helpen de brandsnelheid en stuwkracht op te hogen, ook is je feul-grain veel sneller opgebrand door het hogere reactie oppervak. Je raketten zullen echt véél hoger gaan.

Link to comment

Heb ook een tijd deze pvc gebruikt, het heeft geen nadeel dat het bijeenkrimpt. Dus overschakelen naar karton of iets anders is niet nodig :lol:.
Wat het wel aangeeft is dat je core/vent. verhoudingen nog niet inorde zijn.

Pyrobassie, gaat dit volgens jou ook nog op met een zware payload?

Link to comment

Als je coreburners wilt blijven houden is PVC zeer geschikt, maar voor endburners loop je de kans op doorbranden van je casing. Dat de casing er op de foto zo uitziet is een teken dat het té lang blootgesteld is aan de hitte van brandend sas. Je zou dus een diepere core kunnen maken misschien. Even een beetje testen wat het beste uitkomt.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...