Jump to content
PyroForum.nl

Doden Door Explosie In Illegale Vuurwerkfabriek

Amateur

Recommended Posts

Posted
PEKING - Een explosie in een illegale vuurwerkfabriek in China heeft aan zeker dertien mensen het leven gekost.
Dat heeft het Chinese staatspersbureau Xinhua zondag gemeld.
De ontploffing vond zaterdag plaats in een verlaten kalkoven in de stad Weifang, aan de oostkust van China.
De eigenaar van de fabriek is aangehouden. Op 26 januari begint in de Chinese kalender het nieuwe jaar.
Dit feest wordt traditioneel gevierd met veel vuurwerk.

Brond: http://www.nu.nl/algemeen/1893438/doden-do...erkfabriek.html
Posted

Die 13 doden zijn arbeidsongevallen, die ene dode in NL ten eerste niet door vuurwerk, maar explosieven. Vergelijken zou helemaal geen nut hebben in dit geval, want in NL zijn geen (legale) fabrieken die volgens dezelfde omstandigheden werken zoals dat in China gebeurt. Je zou de cijfers moeten zien van de ongelukken die daar gebeuren door vuurwerk en dat vergelijken met de cijfers van hier. 1:16.000.000 vind ik niet veel voor iemand die eigenlijk toch al levensmoe was. Alleen jammer dat een grotere verhouding hierdoor weer mogelijk strenger gecontroleerd worden.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar cijfers uit België m.b.t. afgelopen O&N.

Posted
In België is geen probleem, net zoals dit in Duitsland het geval is. Dit alles is het gevolg van onze kortzichtige regering, en voorgaande regeringen.

Ik ben benieuwd naar cijfers van ongelukken en doden, maar vandalisme en andere getallen zou ook mooi zijn. Naar verwachting zou het wel een leuke uitslag geven die toch overeen komt met jouw reply Kees.
Posted

Janus, ik zal morgen op de uni even gaan uitpluizen voor je. Wellicht dat ik deze cijfers wel kan vinden.

Misschien een stomme vraag, maar wat ik me afvraag is wat voor voordelen heeft het nou om een illigale vuurwerkfabriek te starten in China? De loon-, productie- en faciliteitskosten liggen in China toch al zo laag dat daar nog maar weinig op te besparen valt of mis ik iets?

Posted

Misschien hebben ze iets verkeerd geinterpreteerd, maar het kan ook zijn dat de fabriek illegaal was, omdat het juist onveilig handelde. Namaak industrieen zijn ook heel groot, dus misschien was het wel zoiets. Ach jammer voor dat volk, maar er gaan dagelijks meer mensen dood door genocide en dat vind ik vele malen erger.

Posted
Misschien een stomme vraag, maar wat ik me afvraag is wat voor voordelen heeft het nou om een illigale vuurwerkfabriek te starten in China? De loon-, productie- en faciliteitskosten liggen in China toch al zo laag dat daar nog maar weinig op te besparen valt of mis ik iets?

De "illegale" fabrieken in China waarover ze spreken lijken me eerder van die fabrieken die helemaal niet conform zijn met de wet. Gewoon een (rijke) handelaar die ergens een pand koopt en er iets wil produceren zonder eerst alles in orde te maken qua veiligheid e.d. Bespaart je een hoop geld/gezever/controle's etc...
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Topics

• Hey Boem, Goed weer wat van je te lezen. Wat ik nog doe zie je hierboven. Maar het stelt weinig meer voor. Achja, binnenkort mag er helemaal niks meer. We gaan het wel meemaken. Blijf rustig je ding doen, een leuke fontijn zonder strafblad is veel beter dan een dikke shell met.
    • Wat Tyneman zegt: zo klein mogelijk maken met een hamer. Ik zou een hand-moker-tje gebruiken vanwege het gewicht en het relatieve grote slagoppervlak. Daarna door de zeef, z.n. nogmaals 'hameren', weer door de zeef, en dat herhalen zo vaak als nodig, voor je eigen gevoel. Dan drogen, dan in de ballmill. Het zal overbodig zijn te zeggen dat je het spul niet binnenshuis in een oven wil drogen die je ook voor maaltijdbereiding gebruikt, hoewel dat een persoonlijke keuze kan zijn. Ik denk dat (als het probleem niet al is opgelost) wanneer het spul mechanisch tot (zo klein mogelijke) 'deeltjes' is gereduceerd, een dag in de brandende zon, komend voorjaar, uitgespreid in een dunne laag, het nu en dan omscheppend, voldoende is alvorens het de mill in gaat. Het is overigens niet zo dat barium nitraat erg hygroscopisch is (waarmee ik niet zeg dat het niet vochtig kan zijn, wanneer niet goed opgeslagen). De hoofdreden dat het spul 'klontert' is door agglomeratie. Het spul zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar. Om een analogie te gebruiken: doe je ogen dicht, ga terug naar je kindertijd en voel het 'zachte zand' van het strand onder je voeten. Graaf je kuil: de dichtheid van het zand wordt 20-30cm dieper al snel groter; uiteindelijk wordt 'zacht zand' (zand)steen. Het feit dat de ball mill 'kleine harde balletjes' produceert kan ook te maken hebben met hoe die geladen is (zowel met de hoeveelheid media, als de hoeveelheid 'spul', als de mill-tijd, als de rotatiesnelheid). Een goed functioneerde ball mill zou geen probleem moeten hebben deze 'kleine harde balletjes' weer tot stof te reduceren.
    • Ehm, ... de beste wensen, alsnog, mede liefhebbers (in deze bizarre tijden)! Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ben hier eigenlijk al met al niet lang geweest, destijds; ik kwam te laat, met alle restricties m.b.t. chemicaliën die toen al hun intrede hadden gedaan. Ben (een beetje) met de hobby opgehouden. Het een 'misdadiger' zijn gaf me (uiteindelijk) alleen maar stress, wat niet de bedoeling kan zijn van een hobby. Opgehouden trouwens in die zin dat ik niets meer 'in de lucht' doe, of dingen die geluid maken: geen vuurpijlen met header, geen 2 en 3" ball shells, geen mines meer; 'knallers' om de knallers heb ik nooit gemaakt, hebben/hadden niet mijn interesse. Geen zin meer om als een dief in de nacht naar het natte bos te gaan. Heb 'alles' de deur uit gedaan; alles in die zin de dingen die je niet in bezit mag hebben, ik slaap er beter om. Heb nog wel KNO3 en S bewaard en wat metaal 'poeder' om een paar keer per jaar een fontein en sterretjes te kunnen maken; houtskool komt uit de houtkachel, zolang je die 'in dit land' nog mag gebruiken, maar dat terzijde. Blablabla. Voor wie dit leest, en nog wat 'erover' wil babbelen: wat doe jij nog?
    • Duvel! Goed te zien dat je nog leeft man!
  • Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...