Jump to content
PyroForum.nl

Pjee Red #1


Pjee

Recommended Posts

Het is al bijna Nieuwjaar, dus het spreekt voor zich dat ik maar wat aankloot in plaats van met beproefde composities aan de slag te gaan. Vreemd genoeg is daar vandaag, naar mijn mening, een best net resultaat uit voortgekomen. Met wat halve berekeningen en logisch nadenken heb ik zowaar een eigen compositie voor rode lichtkogels bedacht. Ik heb vervolgens een reeks experimenten - voornamelijk variëren in de hoeveelheid oxidator(en) - gedaan om de optimale verhouding tussen de 'roodheid' en lichtopbrengst van de compositie te vinden. Uiteindelijk is dit de het - vereenvoudigde - resultaat geworden dat ik het posten zeker waard vond:


Pjee Red #1
....................
KClO3........24
Sr(NO3)2 …20
Sorbitol…….8,5
PVC………....10
Mg\Al……....12,5
Dieprode vlam met vrij hoge lichtopbrengst en een korte staart.


...of voor wie van een totaal van 100 en Engels houdt:
Pjee Red #1
....................
KClO3……...32
Sr(NO3)2….26.66
Sorbitol…….11,33
PVC………....13,33
Mg\Al……....16,66
Deep red flame with fairly high light emission and a short tail.



Technische gegevens.
De gebruikte stoffen waren in volgorde van de compositie:
Technical
Pure
99,8%
[...]
-70 Micron

Verder ga ik er maar van uit dat mensen die aan de benodigde stoffen kunnen komen ook slim genoeg zijn om de risico's in te zien, niet alles in de kogelmolen te kieperen en te begrijpen dat je bijvoorbeeld beter KClO4 kunt gebruiken. Ook het bindmiddel laat ik aan de fantasie van de lezer over (+2~5% logica lijkt me voldoende), maar misschien dat ik ook daarvoor het optimum na Oud & Nieuw eens uitzoek.

Mocht er iemand belangstelling hebben - en dat hier laten blijken - dan zal ik wel even wat foto's van een groundtest maken. ;)


Cheers,

Pjee
Link to comment

De kleur is in ieder geval bij de groundtest zeer vergelijkbaar met de eerste device met ruby red stars in >dit< filmpje, zodra de drie dagen om zijn zal ik eens zien hoe ze het in een 1" shell doen. Nu ik nog eens goed kijk branden ze misschien zelfs iets minder roze, maar dat kan aan de camera of het binden liggen, zie de vorige zin.


Een klein verhaaltje/tipje betreft sorbitol:
Toen ik wat actiever met R-Candy brandstof en soortgelijke bezig was wilde ik brandstof met sorbitol wel eens proberen; Ik ben toen naar mijn plaatselijke Drogisterij & Reform gegaan ("Kan ik je misschien ergens mee helpen?" -"Ehrm.. Ja, heeft u toevallig sorbitol?" "Hmm, ik geloof dat we dat wel eens gehad hebben... Dat is toch een soort zoetstof?") waar - na een 'nee' van hun kant en een teleurgesteld gezicht van de mijne - aangeboden werd het voor me te bestellen. A week or so later kreeg ik een telefoontje: Ze hadden het binnen. Op de fiets gesprongen en een kwartiertje later de trotse eigenaar van een halve kilo 99.8% sorbitol uit Duitsland o.i.d. voor ongeveer drie Euro. Voor 15 had ik het indertijd ook gedaan.

[Met BS-Filter]Vraag bij de reform of ze het hebben. Zo niet, vraag dan of ze het voor je willen bestellen.



Filmpje en/of foto komt z.s.m. ;)

Link to comment

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel blij ben met jou post, Jason. :P
Misschien dat jij het anders ziet, wie weet ook niet, maar ik vind het eigenlijk heel goed van mezelf dat ik (blijkbaar) from scratch met een compositie gekomen ben die eigenlijk al min of meer bestaat. Zeker als deze door een grootmeester naar keuze bedacht is. Of ik mijn 'eigen' compositie heb interesseert me niet zo heel veel, dat ik zelf iets kan bedenken wat (hoe?) dicht bij de algemene standaard voor goede composities ligt beschouw ik als een compliment aan mijn eigen kunnen.
Composities aanpassen om aan mijn eisen te laten voldoen heb ik wel vaker gedaan, maar hier ben ik helemaal zelf mee gekomen en ik voel me zeer tevreden over het resultaat.
Overigens heb ik hier wel met veel toeters en bellen een topic opgezet, maar dat was - eerlijk waar - vooral omdat deze sectie zo leeg is en ik mensen wil aansporen hier ook eens wat te posten: Anders had hij in het starstopic gestaan. Was ik er daarentegen van overtuigd dat dit iets revolutionairs was dan had ik dit topic wel op bijvoorbeeld APC gepost.

Over de sorbitol.. Ach, na het zien van Leanders formule voor stars in het gelijknamige topic leek het me wel grappig zelf iets met sorbitol te doen.


Ik ga nu maar eens even Shimizu\Lancaster\Davis & Palls doorbladeren (scrollen ;) ) op zoek naar vergelijkbare composities, als jij in de tussentijd zou posten wat je over het bovenstaande denkt wordt dat van mijn kant zeer gewaardeerd. :P



Tot slot en in de herhaling: Ik zou nooit, bewust, een compositie licht aanpassen en dan als mijn eigen presenteren. Ik voel me wel beter dan dat.




P.S: De heren cojonesm en HD worden bij deze namens sorbitolarm Nederland bedankt voor de tips. :D
P.P.S: Dit vind ik inderdaad een erg goede post.

Link to comment
  • 1 year later...

Misschien kan je ook wat airflote C gebruiken aan gezien de Pjee Red #1 compositie een korste staart heeft, en is dus voor mensen die liever een lange staart willen (zo als ik :blush: ), dan zou de compositie er zo ongeveer uit zien :

Pjee Red #1 (met aanpassing van sn33uwk3tt1ng :blush: )
....................
KClO3........30
Sr(NO3)2 …20
C..............15
Sorbitol…….8,5
PVC………....10
Mg\Al……....12,5
Dieprode vlam met vrij hoge lichtopbrengst en een lange staart.

Die moet eens gaan proberen want het licht van deze star(die Pjee al eerder heeft genoemt, een als een vergelijking van zijn Pjee Red #1 compositie) : https://pyroforum.nl/index.php?showtopic=2948

Pjee complimenten trouwens om gewoon een rode star compositie te vinden uit niks, ik doe het je niet snel na ;)


Gr33tz

Sn33uwk3tt1ng

Link to comment

In een licht ervaren gok zou ik zeggen dat een dergelijke hoeveelheid houtskool je zuurstofbalans dusdanig verprutst dat je ster geen mooie kleur meer geeft. Daarnaast geeft koolstof in een ster ook emissie, waardoor je ster gelig kleurt. Als je meer staart wilt is een procent of vijf aan titanium een betere gok. Ergens tussen 40 en 325 mesh zal wel goed zitten qua deeltjesgrootte.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...